Filmen: Vi barn från Bahnhof Zoo...

#1 - 6 februari 2009 21:41
Hej alla.. Jag håller på att jobba ihjäl mig just nu och kommer att fortsätta att tokjobba ett tag till men jag måste slänga mig in här och köra en "antidrogkampanj"...

Jag var själv en superkaxig fjortis, jag kan inte påstå att jag är mindre kaxig idag, men då var jag absolut störst, bäst och vackrast.. Jag kanske är lite ringrostig idag.. Hmm.. lr lite rostig.. rosig.. hmm...

Hur som haver så såg jag en film när jag var 15 år som för all framtid avskräckte mig för all form av droger mer än alkohol och cigaretter och den heter som rubriken lyder.
Jag visade den för mina döttrar när de var 9 resp 12 år gamla och båda har skytt droger efter det. Min yngre dotter, som är lik mig, har även jobbat aktivt mot droger och gått på langare osv.. :d Jag är stolt nu, det märks lr hur!!! :d

Jag har även pratat med en 19 åring på jobbet som har suttit och berättat att det florerar sjukt mkt droger i Sthlm nu bland ungdomar och att hon stöter på det överrallt runt omkring henne när hon är ute.
Jag tipsar om filmen och hon och hennes vänner tittar på filmen och tar jätteilla vid sig.
De har en lång diskussion efteråt och en av dem erkänner att han tar droger och att filmen är klart tankvärd.
Droglangarnas bästa propaganda lyder ju att det inte är farligare att ta hasch än att ta en drink. Ungdomarna som såg filmen sitter efteråt och konstaterar att ingen går från en drink till sprutheroin utan inkörsporten är oftast t ex hasch..

Jag har därför beslutat att jag ska sprida detta överallt och till några ställen till.. Alla som har ungdomar i sin närhet eller i bekantskapskretsen kan bidra till att sprida infon om denna hemska film som har så underbara effekter.
Den är verklighetsbaserad och handlar om 12 åringar i Tyskland på 80-talet som börjar med heroin och går vidare till prostitution, flera av dem dör.
Det är ingen gullig historia men jag rekommendenderar att man ser den utan vuxna och helst ca 2-4 ungar som är minst 12 år eller väldigt tidiga i sin utveckling.
Men det verkar alltså som att filmen har effekt även på äldre ungdomar.

Nå.. Tillbaka till jobbet.. :d
#2 - 7 februari 2009 01:12
Katharina skrev:
Hej alla.. Jag håller på att jobba ihjäl mig just nu och kommer att fortsätta att tokjobba ett tag till men jag måste slänga mig in här och köra en "antidrogkampanj"...

Jag var själv en superkaxig fjortis, jag kan inte påstå att jag är mindre kaxig idag, men då var jag absolut störst, bäst och vackrast.. Jag kanske är lite ringrostig idag.. Hmm.. lr lite rostig.. rosig.. hmm...

Hur som haver så såg jag en film när jag var 15 år som för all framtid avskräckte mig för all form av droger mer än alkohol och cigaretter och den heter som rubriken lyder.

Jag visade den för mina döttrar när de var 9 resp 12 år gamla och båda har skytt droger efter det. Min yngre dotter, som är lik mig, har även jobbat aktivt mot droger och gått på langare osv.. :d Jag är stolt nu, det märks lr hur!!! :d

Jag har även pratat med en 19 åring på jobbet som har suttit och berättat att det florerar sjukt mkt droger i Sthlm nu bland ungdomar och att hon stöter på det överrallt runt omkring henne när hon är ute.

Jag tipsar om filmen och hon och hennes vänner tittar på filmen och tar jätteilla vid sig.

De har en lång diskussion efteråt och en av dem erkänner att han tar droger och att filmen är klart tankvärd.

Droglangarnas bästa propaganda lyder ju att det inte är farligare att ta hasch än att ta en drink. Ungdomarna som såg filmen sitter efteråt och konstaterar att ingen går från en drink till sprutheroin utan inkörsporten är oftast t ex hasch..

Jag har därför beslutat att jag ska sprida detta överallt och till några ställen till.. Alla som har ungdomar i sin närhet eller i bekantskapskretsen kan bidra till att sprida infon om denna hemska film som har så underbara effekter.

Den är verklighetsbaserad och handlar om 12 åringar i Tyskland på 80-talet som börjar med heroin och går vidare till prostitution, flera av dem dör.

Det är ingen gullig historia men jag rekommendenderar att man ser den utan vuxna och helst ca 2-4 ungar som är minst 12 år eller väldigt tidiga i sin utveckling.

Men det verkar alltså som att filmen har effekt även på äldre ungdomar.

Nå.. Tillbaka till jobbet.. :d

Med risk för att skapa en hejdundrande debatt men jag håller varken med dig eller alla andra som snackar om inkörsportar..
Enda anledningen till att hasch ses som en inkörsport är att det är olagligt!
Man behöver inte umgås med "kriminella" för att få tag på cigg, eller hur!?
Visst, brass gör dig seg och jävlig efter långvarigt bruk, men nikotin dödar! You do the math...

Filmen du pratar om finns väl även som bok har jag för mig, tror att jag läste den för ett antal år sedan, finns nog en snubbe som hette typ Detlef eller nåt med...?
#3 - 7 februari 2009 05:30
Fast det är ganska svårt att se den med andra polare, man kommer ju knappast på lördag kvällen och säger "Ja, vi ser en film om faran med droger!"

Det är liksom sånt som lärarna ska plåga en med. ;)
#4 - 7 februari 2009 15:32
NIC skrev:
Med risk för att skapa en hejdundrande debatt men jag håller varken med dig eller alla andra som snackar om inkörsportar..

Enda anledningen till att hasch ses som en inkörsport är att det är olagligt!

Man behöver inte umgås med "kriminella" för att få tag på cigg, eller hur!?

Visst, brass gör dig seg och jävlig efter långvarigt bruk, men nikotin dödar! You do the math...

Filmen du pratar om finns väl även som bok har jag för mig, tror att jag läste den för ett antal år sedan, finns nog en snubbe som hette typ Detlef eller nåt med...?

Ja, jag tror det.. Det var ju som sagt ett gäng år sen jag såg den också.. David Bowie har filmmusiken, Heros..lr hur!??

Man kan faktiskt säga detsamma om cigg, det är lättare att röka en braj om man röker cigaretter redan.. Lr hur..
Visst är det så att ett långvarigt bruk också dödar men de tyngre drogerna dödar snabbt.. Ett av mina x är torsk på braj och det är som att prata med Janne Långben - seg och trög.. Ööööhhh....[:-13]
Ett annat av mina fjortis-vecko-pojkvänner började med braj och gick sedan på tyngre..
Cigg och sprit är inte heller bra men det tar mycket längre innan det gör lika mkt skador och det är färre procent människor som fastnar i det. I heroin fastnar väl typ 100% ??!! Och skadorna kommer snabbt!!!

Som sagt.. En mycket bra film att visa för sina unga och lättmissledda unga.. ;)
#5 - 7 februari 2009 15:46
Fast sprit är vårt värsta samhällsproblem och ett mycket större problem än hasch och andra droger, som är jämförbart litet. Varför mota den lilla ponnyn när vi i samhället måste mota den stora elefanten? Men man blundar så gärna för alkoholens bekymmer. Bilolyckor, våld, misshandel - ja, de flesta våldsbrott är ett resultat av spriten. Vi har ett mycket stort samhällsproblem här, och ändå är det så många mammor, pappor och lärare som tror att det är haschet som är det stora problemet. Det förstår jag inte riktigt? Era ungdomar är ju i långt större fara ute på fester och på gatorna när de dricker alkohol och stöter på en massa berusade människor. Det är ju bara att gå ut i smeten i stan en lördagkväll och titta på eländet. Sen så håller jag med om att det låter ju inte bra att ungdomar verkar exponeras för mer droger nuförtiden, men lägg in stora stöten mot alkoholen istället, säger jag. Där har ju ett mycket större risk för dina ungdomar.
#6 - 7 februari 2009 16:42
aelva skrev:
Fast sprit är vårt värsta samhällsproblem och ett mycket större problem än hasch och andra droger, som är jämförbart litet. Varför mota den lilla ponnyn när vi i samhället måste mota den stora elefanten? Men man blundar så gärna för alkoholens bekymmer. Bilolyckor, våld, misshandel - ja, de flesta våldsbrott är ett resultat av spriten. Vi har ett mycket stort samhällsproblem här, och ändå är det så många mammor, pappor och lärare som tror att det är haschet som är det stora problemet. Det förstår jag inte riktigt? Era ungdomar är ju i långt större fara ute på fester och på gatorna när de dricker alkohol och stöter på en massa berusade människor. Det är ju bara att gå ut i smeten i stan en lördagkväll och titta på eländet. Sen så håller jag med om att det låter ju inte bra att ungdomar verkar exponeras för mer droger nuförtiden, men lägg in stora stöten mot alkoholen istället, säger jag. Där har ju ett mycket större risk för dina ungdomar.

Jag kan personligen inte hålla med om det. Även om alkohol som sagt inte är bra och inte skulle bli godkänd om den kom idag så är antalet missbrukare procentmässigt inte lika högt. Alltså det är väldigt många som brukar alkohol som inte blir missbrukare än vad det är knarkbrukare som inte blir missbrukare. Hängde du med?? :D

Sen kan jag tycka att hela det resonemanget är jättefel. Nu diskuterade vi knark, inte alkohol, cigaretter, bilar eller vad annat som nu kan vara farligt.
Denna film tipsar jag föräldrar om eftersom flera ungdomar i min närhet, inkl jag själv, som har sett den sedan aktivt tagit avstånd från droger.
'
Sen vill jag inte sättas i ett fack och personligen har jag inga ungdomar utan vuxna barn samt en sladdis på fyra. Jag är en aktiv människa själv som lever och har levt. Det fanns faktiskt hasch när jag växte upp också och alkohol också. Dessutom missar du att många våldsbrott t ex idag klassas som spritrelaterat men mörkertalet på anabola vet vi inget om eftersom det inte testas.

Återigen så var det efter att ha pratat med 20 åringen på mitt jobb som jag slängde ut den här antidrogsuppmaningen till höger och vänster. Hon hänger på inneställen vid Stureplan i STHLM mestadels och har alltså berättat vad som pågår där..
Det är inte någon korkad förälder som sitter hemma i soffan och förfasar sig över ungdomen idag.. På Sture är det oftast kokain man pratar om dessutom.. ;) Jag har dessutom inte slutat att gå ut själv heller.. :p
#7 - 7 februari 2009 17:42
Jomen, visst har du rätt i att detta skulle vara en diskussion om droger och då särskilt denna film. Inte alkohol eller något annat. Jag är nog bara ganska rejält färgad av att jag gjorde min utbildningspraktik hos våran alkohol- och drogförebyggande samordare i Norrköpings Kommun. Det var väldigt intresserant.

Här i Norrköping körde man mycket på alkoholinfo istf droginfo mot skolor/föräldrar etc. Det var någonting teori om att alkoholen ligger i grunden även för de som gärna testar och tar droger. Dvs att det är inte de ungdomar som aldrig varit på en fest som testar hasch och börjar experimentera med droger. Utan tvärtom de ungdomar som börjar festa rätt tidigt som börjar testa annat. Man gick ut med mycket info mot föräldrar för att försöka övertyga om att det har sin stora poäng att försöka senarelägga alkoholdebuten hos ungdomar. Stora vinster, även vad gäller drogproblem. T ex är det inte lämpligt att bjuda sina ungdomar hemma på öl eööer vin till maten för att "vänja dem" etc.

Jag propagerar inte för att INTE göra någon droginformation, utan bara kanske att angripa det på ett annat sätt. Kanske. Det hela är ju ett mycket komplext samhällsproblem, och jättesvårt att veta exakt hur man ska göra.

Det är iaf roligt att du hittat en film du tycker passar. Själv har jag tyvärr inte sett den.
#8 - 7 februari 2009 18:06
Tillägg! Kom på att jag ville förtydliga mina tankegångar lite. Men jag reserverar mig för att det blir lite hastigt, jag ska strax till en väninna och håller på att göra mig iordning...

Vad jag ville säga, och varför jag reagerade litegrann mot filmen, är ju som sagt min utbildningspraktik. Man hade i princip övergett de där gamla skräckpropagandafilmerna här i Norrköping. Jag tror knappt att några sådana filmer körs längre i skolorna. Anledningen är att de filmer som producerades just på 80-talet handlade om ett gäng ungdomar som började med hasch för att sedan bli sprutnarkomaner. Och dessa filmer är tyvärr ganska omoderna för dagens ungdomar. De avfärdar det som skräckpropaganda, och kan inte alls identifiera sig med dem. Visst är det alltid gripande att se på en film som handlar som någon som råkat illa ut. Liksom man blir gripen när man ser på film om någon drabbats av sjukdom eller något annat hemskt. Men tricket är man ska kunna identifiera sig oxå.

Och det är därför man idag ofta angriper alkoholproblemet. Därför att man på så vis kommer åt drogerna oxå. Jag såg naturligtvis inte alla projekt som man kör i stan, men det var inga antidrogfilmer från 80-talet iaf :)

Och DÄR har jag svamlat klart, för jag måste gå. :)
#9 - 7 februari 2009 18:58
Det här är som sagt ingen propagandafilm utan en verklighetsbaserad film som jag tycker att du ska se innan du stoppar den i något fack.. Jag tror också att om man vill visa en film i avskräckande syfte så är det bäst att göra hemma och att det inte är så många ungdomar att det blir flams.

Jag håller inte med dig när det gäller alkohol. Men det är min högst personliga åsikt. Jag anser att det är pga att man har stoppat alkoholen så effektivt bland unga att de inte ens kan köpa en starköl på Systembolaget när de har fyllt 18 år och de är oftast studerande mellan 18 och 20 år och har inte råd att köpa så många drinkar på krogen så då blir det lätt för langarna att sälja lättillgängliga droger och då oftast kokain.
Jag vill hellre att min 18 åring dricker en starköl än att hon snortar kokain!!!

Men återigen så är det min högst personliga åsikt och det var inte alkoholpolitik jag ville diskutera med tråden. :d
#10 - 7 februari 2009 20:22
va jobbar du som?
#11 - 7 februari 2009 21:34
Link_Mag skrev:
va jobbar du som?

Jag jobbar på kontor.. Vaddå, ska du också stoppa in mig i ett fack???
#12 - 7 februari 2009 21:52
Visst, en sjukt bra film, cineastiskt sett... men att använda den i drogpreventivt syfte är att ge en skev bild av drogsvängen... Christiane F, huvudpersonen som även skrev boken hade stora förutsättningar att bli fast i ett missbruk, alkoholist till far, skudbeläggande mor och egen depression. Efter vår avskräckande droginformation i högstadiet (knarkväskan, apelsinmannen, så här luktar hasch) gjorde det att flera provade både det ena och det andra... jag har förlorat en barndomskompis till knarket, RIP Linus... men jag är fortfarande kritisk till att använda skräckmetoden som drogpreventivt arbete. Det har blivit bevisat att det inte funkar både en och tolv gånger.
För mig ledde skräckpropagandan till något underbart, jag upptäckte ravekulturen, techno och trance.

Kort sagt, alla som provat att röka cannabis går inte vidare till tyngre narkotika... det räknas väl att mellan 5-10% av sveriges befolkning nån gång konsumerat cannabis...

Visst finns det mycket droger i dagens samhälle, kokain har fallit rejält i pris, ecstasy likaså... Många ger sig in på s.k. Research Chemicals, som fortfarande är lagliga, därför luras den som brukar substansen att tro att varan är ofarlig. Detta "lär" också brukaren att konsumera narkotikaklassade substanser, när de en gång inte får tag i sin Kemikalie provar de något med liknande effekt, fast narkotikaklassat.

Jag tror inte på att döma folk på förhand bara för att de röker nån gång ibland eller nyttjar partydroger, de är oftast intelligenta tänkande människor även om de pajar sin hjärna lite då och då...

Nu tror alla säkert att jag också är en av legaliseringsivrarna och partyknarkarna, men tji fick ni! jag är utbildad fritidsledare med inriktning på drogprevention, jag har hållt i KUK (Kul Utan Knark)- kurser på högstadieskolor inom nykterhetsrörelsen, numera har jag lämnat nykterhetsrörelsen bakom mig då många däri dömde folk som drack alkohol likt de som dricker alkohol dömer folk som brukar narkotika.

Som sagt, jag tror inte på att avskräcka eller döma i förväg. Många har testat och blivit fullt normala människor ändå, många kommer testa och bli fullt normala människor ändå...

Det var mitt inlägg i debatten!

Annons