filmat en otrolig sak =)

#1 - 12 maj 2010 08:51
hittade inte hur man lägger upp filmer här så la in den på youtube istället =)

" target="_blank">

skriv gärna lite =)

hur länge munruvar dom?
#2 - 12 maj 2010 09:13
Kul med lekande malawis, och de ser ut att må riktigt bra också. :)

De brukar ruva i ungefär 3-4 veckor, det varierar lite.
#3 - 12 maj 2010 09:31
coolt =)
#4 - 12 maj 2010 10:04
Lukas_08 skrev:
hittade inte hur man lägger upp filmer här så la in den på youtube istället =)

" target="_blank">

skriv gärna lite =)

hur länge munruvar dom?

Hej Lukas!
Svincool film!:)
Om du vill lägga in filmen direkt här i tråden gör du så här;
Klipp ut det stycke av adressen till klippet, efter =-tecknet. Alltså detta;
-Gm6uYGkCEI
När du gjort det och lagt det här i inläggsrutan så markerar du adressdelen och går upp i menyn ovanför inläggsrutan som du skriver i, och trycker på <>-symbolen.
Bokstäverna HTML byter du ut mot youtube - men glöm inte att /-teckent skall vara kvar i den högra klammerdelen. Sedan trycker du bara på "skicka svar" så kommer din film med i inlägget.:)

Edit; och filmen måste vara uppladdad på YouTube först såklart!
#5 - 12 maj 2010 10:04
väldigt spännande att se. är inte ofta man ser malawi leka. sker ju mest i grottor typ. jag satt o kollade en stund i mitt malawi hemma. sen kollade jag lite på tv i 20 min..när jag var tillbaka hade röd-zebrorna lekt. haha!
#6 - 12 maj 2010 11:10

då ska vi se om de blev rätt =)
#7 - 12 maj 2010 11:11
MaxB skrev:
Hej Lukas!

Svincool film!:)

Om du vill lägga in filmen direkt här i tråden gör du så här;

Klipp ut det stycke av adressen till klippet, efter =-tecknet. Alltså detta;

-Gm6uYGkCEI

När du gjort det och lagt det här i inläggsrutan så markerar du adressdelen och går upp i menyn ovanför inläggsrutan som du skriver i, och trycker på <>-symbolen.

Bokstäverna HTML byter du ut mot youtube - men glöm inte att /-teckent skall vara kvar i den högra klammerdelen. Sedan trycker du bara på "skicka svar" så kommer din film med i inlägget.:)

Edit; och filmen måste vara uppladdad på YouTube först såklart!

yes de funka. tack så mycket =)
#8 - 12 maj 2010 14:18
Kul att se att dina malawi lekte :). Inte ofta man ser dem leka öppet!
#9 - 12 maj 2010 19:20
Det är alltid spännande att se det där.. lycka till med kullen
#10 - 13 maj 2010 06:59
grattis till leken:)

jag blev också förvånad och glad när mina aulonocara chinuní's lekte
" target="_blank">
#11 - 13 maj 2010 08:18
tack så mycket alla, alltid kul att få lite kommentarer. =)
#12 - 13 maj 2010 09:41
Vad exakt är det de gör när de simmar runt sådär? Har honan rommen i munnen redan då och sen sprutar hanen mjölke på den, eller hur går det till?

Alltid kul att se när fiskar gör egentligen helt naturliga saker som man själv aldrig sett :D De har mycket lustigheter för sig.
#13 - 13 maj 2010 09:44
de lägger rommen på sanden o hannen sprutar mjölke på dem o sen plockar honan upp dom o det går på typ 1sek. i omgångar då förståss.
#14 - 13 maj 2010 09:51
hannesc skrev:
de lägger rommen på sanden o hannen sprutar mjölke på dem o sen plockar honan upp dom o det går på typ 1sek. i omgångar då förståss.

tufft. måste vara jobbigt att gå runt med munnen full av rom bara ;) hur förvarar hon den där? kindpåsar? ^^ kan hon äta under den perioden?
#15 - 13 maj 2010 09:54
nej hon har dem i munnen. äter inget på typ en månad. så är det. :D
#16 - 13 maj 2010 10:28
Honan lägger några romkorn, plockar direkt upp dom i munnen obefruktade - sedan följer hon tätt efter hanen som lägger sin mjölke - honan får på så sätt mjölken ganska koncentrerat in i munnen och rommen har stor chans att bli ordentligt befruktad.
:)

Edit; vill bara tillägga att det är en kombination av befruktning utanför och i munnen på honan. Ofta ser man att hanen hinner att svepa över de precis lagda äggen innan honan plockar upp dom och följer efter hanen som lägger sin mjölke.
#17 - 13 maj 2010 10:39
MaxB skrev:
Honan lägger några romkorn, plockar direkt upp dom i munnen obefruktade - sedan följer hon tätt efter hanen som lägger sin mjölke - honan får på så sätt mjölken ganska koncentrerat in i munnen och rommen har stor chans att bli ordentligt befruktad.

ahaaa. fasen e de så tillomed? måste erkänna att jag enbart yttrade mig från egna slutsatser.

edit: ah läste din edit nu. så det är lite av en combo då :P
#18 - 13 maj 2010 10:43
hannesc skrev:
ahaaa. fasen e de så tillomed? måste erkänna att jag enbart yttrade mig från egna slutsatser.

edit: ah läste din edit nu. så det är lite av en combo då :P

Jag lade till en liten grej i mitt inlägg. Det är en liten kombination av det vi båda talar om.:)
Man kan ganska tydligt se hur turordningen går på munruvare som leker i öppet vatten, t.ex. cyprichromis. Honan lägger några ägg och snappar upp dom och står sedan och "suger" vid hanens analfena, när hon har äggen i munnen.
Sedan är det givetvis så att munruvare leker på lite olika sätt, med många varianter.
#19 - 13 maj 2010 12:03
MaxB skrev:
Jag lade till en liten grej i mitt inlägg. Det är en liten kombination av det vi båda talar om.:)

Man kan ganska tydligt se hur turordningen går på munruvare som leker i öppet vatten, t.ex. cyprichromis. Honan lägger några ägg och snappar upp dom och står sedan och "suger" vid hanens analfena, när hon har äggen i munnen.

Sedan är det givetvis så att munruvare leker på lite olika sätt, med många varianter.

Jag visste faktiskt inte att oralsex existerade i djurvärlden ^^ För det måste man väl kunna säga att det är?

Men vad gör honan med eventuell obefruktad rom? Får den ligga i munnen i en månad den med? Ruttnar den inte då?
#20 - 13 maj 2010 12:25
jo men honan käkar väl upp den eller nått:P
#21 - 13 maj 2010 13:08
hannesc skrev:
Delfincikliden gör så!

Det är det hannen har äggfläckarna till, honan tror att det är ägg, och när hon ska plocka in dom i munnen tar hon upp mjölke istället.
#22 - 13 maj 2010 13:09
Rockdoll skrev:
Jag visste faktiskt inte att oralsex existerade i djurvärlden ^^ För det måste man väl kunna säga att det är?

Men vad gör honan med eventuell obefruktad rom? Får den ligga i munnen i en månad den med? Ruttnar den inte då?

Tror inte det är så många ägg som blir obefruktade :)
#23 - 13 maj 2010 13:15
pontulf skrev:
Tror inte det är så många ägg som blir obefruktade :)

Men några måste det väl vara? Och känns som det är svårt för honan att sortera ut dem när de är i munnen?
#24 - 13 maj 2010 20:21
Jag tror att ett ägg som är obefruktat har en annan karaktär än de befruktade - kanske lättare - eller känns annorlunda, och hon kan sortera bort dessa med hyfsat stor lätthet. I vilket fall som helst är risken för obefruktade ägg relativt liten när honans strategi är att befrukta äggen i koncentrerad form (sugande av hanens mjölke) rätt i käften - därmed är vitsen av hanens äggfläckar helt klar; honan triggas att suga mjölke då hon ser fläckarna - hon är inte "medveten" om att hon suger mjölke, utan reagerar på fläckarna som bortappade ägg och snappar efter dessa - instinkt och lekbeteende med andra ord.

Edit; Får lägga till återigen att det givetvis finns kombinationer och varianter - som t.ex. de delfinciklider som pontulf skriver om - dessa har jag aldrig haft själv eller sett lekar på.
#25 - 14 maj 2010 07:50
Här kan vi se delfinciklider som leker, och de har en ganska "blandad" lek där det nästan är svårt att avgöra om honan plockar romkorn eller suger mjölke.
Sedan är det ett klipp på lekande duboisi och där ser man klart hur honan direkt plockar upp sina ägg och sedan suger mjölke efteråt.
Intressant detta med munruvare - och kul att se att det finns så många varianter på lekbeteendet.

#26 - 16 maj 2010 15:09
Varför malawi ciklider? Där han ni en anledning :)

Annons