Film på ytan

#1 - 16 juli 2005 08:17
Nu såg jag att det är en hinna på vattenytan som liknar oljefilm. Byter vattnet & sköljer filtret 1gång/vecka. Matar 1-2ggr/dygn

Akvariumet är på 100L med guppy&platy. Dom dör en efter en utan att jag ser något fel på dom. Dom är ca 1-2 månader gamla hos mig innan dom dör.
Yngel i mängder får jag så dom verkar ju trivar så. Även ynnglena dör när dom blivit "vuxna" och det gått ca 2 månader. Mycket svårt att få dom leva längre.
Det konstiga är att dom "kliar sig" mot allt i akvaret.
Inga vita prickar eller någon annan sjukdomsymtom kan jag se.
(Vattentesterna ligger inom rekomenderade nivåer)

Dom slutar klia sig om jag häller i vitaprick medel eller något annat medel.
Men det varar max 1 vecka. Har haft i både vattenberedningsmedel och sallt tidigare för dom sa i affären att dom skulle ha mycket salt. Sen hörde jag att om dom fick extra salt så kliar dom av sig sitt "naturliga saltlager" dom har på kroppen. Kan det stämma? Nu har jag inga extra medl i. Tycker det är onödigt efter som det inte hjälper. Vattnet i sig ska var MYCKET bra efter alla tester.

Har provat alla medel mot sjukdommar men det vill inte sluta. Släppte i 3st praktbotier för att bli av med lite snäckor och dom klarar sig hur bra som hellst. Har hört att dom är väldigt känsliga mot sjukdommar?

Någon som har någt bra förslag som kan hjälpa?

//Rocky
#2 - 16 juli 2005 13:32
Jag vet inte varför de kliar sig, men jag undrar varför du sköljer filtret en gång/vecka. Jag tror att du antingenm har ett för litet filter till karet, eller att du gör det helt i onödan och dödar nyttobakterier. Sköljer du det i akvarievatten?
#3 - 16 juli 2005 13:38
Försök att få vattenpumpens flöde över ytan, så kommer denna film att försvinna...
Skapa turbulens på ytan så att säga :)
Vattenberedningsmedel är bara skit enligt mitt tycke.....använd salt med måtta!
Salt dödar även nyttiga bakterier, inte så bra...
#4 - 16 juli 2005 16:02
[QUOTE=cassiopeia]Jag vet inte varför de kliar sig, men jag undrar varför du sköljer filtret en gång/vecka. Jag tror att du antingenm har ett för litet filter till karet, eller att du gör det helt i onödan och dödar nyttobakterier. Sköljer du det i akvarievatten?[/QUOTE]

Har en Sigma Plus 2. Max Flow 200-500L/H Tank of 70-120L.
Kör med 2 filter. 3 får inte plats.

Sköljer det under kallt vatten när jag plockar bort alla rester efter växter mm.
#5 - 16 juli 2005 16:07
Jag skulle rekomendera att du gjorde rent filtret betydligt mer sällan, gör rent mitt ca två ggr per år, eller när jag märker att "sprutten" på vattnet börjar bli sämre. När du gör rent är det bästa att ta lite akvarievatten i en hink och krama ur filret där. Jag är ingen expert, men det finns säkert nån här som kan rätta mig om jag har fel.
#6 - 16 juli 2005 21:14
Att de skulle klia av sig salt låter högst otroligt med tanke på natriumklorids löslighet. Låter snarare som någon form av parasiter. Salt ska inte vara några problem i lagom mängd. Max ska du typ precis känna saltsmaken om du smakar.

Filmen på ytan är antingen proteiner (för det mesta från överbliven mat) eller alger. Öka skvalpet i ytan så försvinner det. Behöver du göra en akutinsats för att ta bort den kan du stoppa pumparna en stund och därefter lägga ut papper (handdukar, skrivpapper, tidningspapper) på ytan och ta bort direkt så hänger det mesta med.
#7 - 17 juli 2005 09:41
[QUOTE=efred]Att de skulle klia av sig salt låter högst otroligt med tanke på natriumklorids löslighet. Låter snarare som någon form av parasiter. Salt ska inte vara några problem i lagom mängd. Max ska du typ precis känna saltsmaken om du smakar. [/QUOTE]

Tycker oxå det lät konstigt men vad ska man prova för medel mot parasiter? Något bra förslag? Har provat Odimor, Faunamor, Furamor-p, Aquamor1, FMC Formacor. Inget hjälper en längre tid.

Salt har jag bara i om någon fisk blir skadad eller liknande nu.

Annons