¨
Frågan var följande. Varför är det viktigt att variera fiskarnas kost?
Förstår att det kanske gör fiskarna gladare men förutom detta så får de tex i princip all näring de behöver från tex mixflingfoder mm.
Eller?
lili76 skrev:Nu kan jag ju inte ett smack om fiskars "näringslära", men det förvånar mig inte om det är så att vi sätter mänskliga aspekter även på fiskar.
Så är det för de flesta av våra sällskapsdjur. Ofta, ofta hör man folk som byter foder till sin hund, varenda gång säcken är tom, för att hunden ska få smaka nåt annat och lessnar på samma gamla mat dag in och dag ut. Helt vansinnigt då hundar inte har de preferenser som vi människor har. De har ett helt annat smaksinne, inte alls utvecklat som vårt. Det viktiga är att hitta ett foder som innehåller allt det som (i detta fallet) hunden behöver, använda det och kanske ge någon godbit utöver ibland.
Nu säger jag inte att detsamma gäller fiskar. Jag säger heller inte att fiskar ska äta flingfoder, punkt slut. Däremot tror jag att man lugnt kan utgå från att ett helfoder av bra märke till (specifik) fisk är sammansatt för att täcka behoven. Att däremot frångå från det ordinarie helfodret för att ge något gott (tex artemia) är inte på nåt sätt fel, men inte "nödvändigt". Däremot känns det bra i akvaristens hjärta att "unna dem något gott".
Eurydike skrev:Ska vi ändå jämföra med hundar så är det ju så att när torrfoder till hundar togs fram gjorde det försök med hundar för att se precis hur mycket/lite man kunde ge dem för att de skulle överleva. Sådnat foder har vi utfodrat hundar med sen i många många år.
Så visst kan foder innehålla vad djuret behöver, men för den saken behöver det ju inte vara det optimala. Finns inte ett torrfoder på marknaden idag som är den optimala födan för någon hund. De är inte gjorda för att äta torrfoder.
Kan ju mycket väl vara samma sak med fiskar. Alla skaffar inte husdjur med tanken att ta hand om dem på bästa sätt. Utan man vill bara ha det roliga. Allt annat nödvändigt ska vara så smidigt och/eller så billigt som möjligt.
Tillverkare anpassar sig efter marknaden.
lili76 skrev:Det enda som _kan_ vara bättre för en hund är BARF. Dock har inte Svensson-hundägaren varken tid, kunskap eller möjlighet att BARF:a.
Men jag är väldigt nyfiken på var du fått dina uppgifter ifrån. Jag håller alltså inte med dig.
(Och nu överlåter vi tråden till ursprungsfrågan igen.)
Eurydike skrev:Ursprungsfrågan gällde varför man skulle variera. Svar för att man skulle kunna gissa att flingor inte ger optimal föda. Enbart gissat med tanke på hur vi gått till väga med andra husdjur.
Ja jag menade barf. Vaddå? inte tillämpligt för svensson? kan man inte ge livskvalitet för sitt husdjur ska man inte skaffa det anser jag. man får ta reda på och lära sig.
Uppgifter hittar man om man hittar källor som INTE är sponsrade av någon hundfodertillverkare.
Mumin skrev:Ursäkta en gammal hundägare, men vad är barf?
Kan det vara någon typ av egenhändigt tillagad kost?
För min tax åt baske mig inget torrfoder hur hungrig han än var. Kött, sås och potatis var vad han ville ha, och fick. Med variation, tack så mycket. Håller helt med den som skrev att hundar inte är gjorda för torrfoder. Jyckens skit var dessutom riktig skit:D i både konsistens, frekvens och lukt. Helt olikt de gasbomber torrfoderjyckar lägger. God andedräkt och noll tandsten hade han också.
Som biolog tycker jag att lums teori låter mycket, mycket trolig. Kommer du på sånt när du är trött, så sluta sov!;);)
Det är en utopi att ett enda foder kan innehålla allt det som en fisk behöver.
Snarare bör flingfoder komplettera frysfoder, levande foder etc än tvärtom.
Det handlar för mig om att jag har ensidigt och allsmäktigt bestämt att dessa varelser ska framleva sitt liv hos mig, och då är det mitt ansvar att se till att samtliga behov hos dem, ska tillgodoses i möjligaste mån. Även behovet att nosa runt efter matbitar, vilket ju de flesta fiskar gör ganska konstant. Då måste ju fodret varieras, alldeles särskilt i sällskapskar.