Fick ej på försäkringen

#1 - 23 oktober 2003 09:51
Hej! jag måste bara berätta om min kompis. Han har ett 240l kar med zebrafiskar och siamesiska algätare och en så där 13sniglar. igår kväll gick hans 2år gammla akvarium sönder.länsförsäkringar vill ej ersätta skadan p.g.a att han ej kan bevisa att det ej är han som vållat skadan.det verkar ju väldigt knepigt då får man ju aldrig ersättning.jag vet då inte men vad tycker ni?

mvh Fredrik
#2 - 23 oktober 2003 10:02
Hoppsan då. Det verkar som om jag får ta och ringa Länsförsäkringar och kolla upp saker innan jag tar mitt 280 liters i bruk.

Det låter inte bra det där, har han full försäkring, det finns ju något som heter "drulle försäkring" och det ska väl täcka in i princip allt som kan hända?

//E
#3 - 23 oktober 2003 10:05
Påpeka att det hela var ett fabrikationsfel, då ett "normalt" akvarie som bara är 2 år gammalt helt enkelt inte ska kunna gå sönder av sig självt. Har han haft en frigolitskiva under akvariet, vilket har stått på ett stabilt och plant underlag, men ändå har gått sönder tycker jag att det är en reklamationsfråga din kompis kan ta upp med butiken där han köpte det. Han kan även använda ovanstående argument att hävda sig med mot försäkringsbolaget. Fy fan för sådana (undanslingrande försäkringsbolag)!!! Framför hela händelsen till konsumentombudsmannen och justitsiemannen för att driva på händelseförloppet!
#4 - 23 oktober 2003 10:07
När jag skaffat mitt första akvarium ringde jag länsförsäkringar (som jag har fortfarande)för att kolla alla eventualiteter.
De påstod att den försäkringen jag hade skulle täcka, vare sig det var ett köpt eller hemmagjort akvarium som gick sönder, skulle även få ersättning för fiskarna.
Tyckte det lät helt kalas!

Nu blir man ju lite fundersam...är det det argumentet de kommer att komma med om olyckan är framme, för att slippa betala?...

Intressant att höra om ngn fler har erfarenhet av detta

#5 - 23 oktober 2003 10:09
Men va f-n, om de inte ska betala ut pengar pga att de tror att han kan ha orsakat skadan så är det väl upp till dem att bevisa det! inte kundens ansvar?!
#6 - 23 oktober 2003 10:10
Nu har jag ringt!!!!!

Det var väl som jag trodde. Har man en allriskförsäkring (drulle) så då är man försäkrad mot allt, även om jag bokstavligt talat slår en hammare på rutan med flit.

Handläggaren trodde att din kompis inte har en sådan försäkring och då hamnar man i ett risigt läge.

Hoppas att det ordnar sig.

//E
#7 - 23 oktober 2003 10:31
Om man inte har en drulle/allriskförsäkring så får man betala akvariet själv, resten av skadorna får man ut för. Fast det finns ett undantag hos Folksam, att om akvariet "självförstör", dvs om det går sönder utan orsak så ska man tydligen inte få ut för karet. Jag fick ut för allt inklusive karet när mitt 310 liters sprack i botten för snart 2 månader sedan, renoveringen är inte klar än, men golvet lades in igår så det är bara tapetseringen kvar. Jag får ut 70% av vad alla grejor kostade (karet var 6 månader gammalt) och har 6 månader på mig att återinskaffa prylarna som gick sönder, och gå med kvittona till försäkringsbolaget och får resten. 3000 i självrisk är inte så kul, men vad kostar det inte att fixa till skadorna....
#8 - 23 oktober 2003 11:00
Precis. vad kostar det att fixa skadorna. Det har jag frågat mig många gånger. ska man höjja försäkringsbeloppet?

Jag bor på våning 4 i ett hyreshus. Om mitt akvariuk skulle spricka (375L), skulle mina grannar under också få vattenskada? i så fall hur många, bara han under eller alla under? kanske svårt att säga, beror nog på husets konstruktion i övrigt.

Men vad skulle ni tippa på att det kostaar att fixa alla skador?
#9 - 23 oktober 2003 11:06
Det är ju för jävligt!

Håva in pengar är dom bra på, men att betala ut kan dom dock inte....fast det är egentligen dina pengar som du betalat till dom för att täcka eventuella skador!

hmmm...ska nog kolla mitt försökringsbolag med...He He!!!

MVH
Morgan!
#10 - 23 oktober 2003 11:33
oops..kom på att jag inte har nån hemförsäkring just nu..
har ungefär 1000 liter vatten i min etta..hehe
#11 - 23 oktober 2003 13:20
Snacka om rysk roulette att vara utan hemförsäkring ;-)
#12 - 23 oktober 2003 14:12
ett "normalt" akvarie som bara är 2 år gammalt helt enkelt inte ska kunna gå sönder av sig självt.

Säger han det så tror dom ju absolut att han slog sönder det [:)]

#13 - 23 oktober 2003 15:08
Bor man i hyresrätt så täcker hemförsäkringen bara möbler, mattor, akvariet osv. Golv, tapeter mm har hyresvärden en försäkring för. I bostadsrätt så ska hemförsäkringen även gälla golv, tapeter mm men inte för byggnaden i sig som bostadsrättsföreningen har försäkrat. I villa/radhus så gäller hemförsäkringen detsamma som vid bostadsrätt och man får koplettera med en villaförsäkring för att täcka byggnaden.

Drulle/allrisk är mycket bra att ha i alla lägen. Den ersätter tex alla dessa förbannade småförsäkringar elhandlarna försöker lura på en för teven, diskmaskinen osv. Fast den har högre självrisk men räkna på att betala försäkringsbeloppet för 3 individuella apparater så har du tjänat in självrisken.
#14 - 23 oktober 2003 15:34
Stakkels jer....i danmark vil forsikringen altid betale hvis det er en pludselig skade....men sivende skader betales aldrig!!!!
Dem burde man opdage hurtigt nok til at der ikke kommer en skade.
#15 - 23 oktober 2003 16:07
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=F%F6rs%E4kringsfr%E5gor
#16 - 23 oktober 2003 16:46
Hej!

Det låter inte bra det där, har han full försäkring, det finns ju något som heter "drulle försäkring" och det ska väl täcka in i princip allt som kan hända?

Det är olika villkor med olika försäkringsbolag. Hos Folksam ingår viltolyksförsäkringen i bilens helförsäkring men det gör den inte hos många andra bolag. Då får man betala bilen själv om man krockar med en hjort.

Drulleförsäkringen eller allrisk betalar jag extra för hos folksam men den ingår kanske hos nåt annat bolag.

Ring till era försäkringsbolag och kräv att få veta vad som ingår och nöj er inte med att behöva sitta och läsa dom finstilta vilkoren.

Skulle olyckan vara framme så kommer ersättningen ändå att variera från fall till fall pga alla har vi olika förutsättningar(tex åldersnerskrivning av utrustning) så därför kan man aldrig vara säker på vad man kommer att få ut.

Jag är ingen försäkringsexpert utan detta är bara mina erfarenheter.

Urban

#17 - 24 oktober 2003 14:10
JR, har du ingen hemförsäkring? Du är en gambler! Är man student kostar en hemförsäkring hos Länsförsäkringar typ 650 spänn om året (man kan betala månadsvis) och då är man försäkrad för det mesta, även överfall o.d. Jag har ringt med dem och kollat, och de sa att om akvariet spricker ersätter de RUBBET vad gäller skador på lägenheter i våningen under etc. Kostnaden för själva akvariet är en fis i rymden jämfört med kostnaden för vattenskador i huset. Har man inte en hemförsäkring då kan man bli skuldsatt för resten av livet. Huga...
#18 - 24 oktober 2003 15:43
Hur många har jordade uttag i vardagsrummet då?

Fattar inte varför man inte slutar installera ojordade uttag... möjligtvis en kostnadsfråga...
#19 - 24 oktober 2003 16:33
Alla hus efter 98 eller nått sånt har väl jordade uttag och jordfelsbrytare?
#20 - 24 oktober 2003 22:08
bor man i bostadsrätt måste man täkna en särskild försäkring som täcker föreningens sälvrisk som i min förening är på över 25000 det vore inte helt kul att betala den.

AndreasN tänkte på det du skrev tidigare om försäkringar som man får köpa till: köpte en videokamera för ca 10000 och en 3års "drulle" till den kostade 1200(!) och ersätter inte stöld!
Medan självrisken på hem drullen är på 1500 och ersätter stöld!
tror ni jag inser att jag blev blåst big time.

hur är det föresten om man är dubbelförsäkrad, om ni förstår hur jag menar, får jag ut 2 kamror då eller hur är det där
#21 - 24 oktober 2003 22:25
nej du får inte ut 2 kameror, försäkringsbolagen gör upp sinsemellan om du kopplar in båda två
#22 - 25 oktober 2003 11:08
Om jag & farsan försäkrar samma kamera i två olika bolag då? hehehe
#23 - 25 oktober 2003 11:53
Min erfarenhet är att, får du utt något, har du tur. Du skall helst ha en hög lön vara ansatt som advokat eller liknade.
Politiker går brav det med, annas skall du ha en brav advokat,
Frågan är finns det, och isåfal vart?

#24 - 25 oktober 2003 13:34
jr: det kallas försäkringsbedrägeri
#25 - 1 november 2003 09:38
Det som är bra med en allriskförsäkring är att den täcker skador hos tredje part, dvs om nu akvariet råkar gå sönder (på vilket sätt spelar inte roll) och grannen får sin skinnsoffa för 20.000 ell något annat förstörd pga av detta så ersätter även en allriskförsäkring grannen.
Så har man inte allrisk försäkring så skaffa det...är rätt bra, så att man slipper betala både egna och grannens förstörda saker..

Mikael

Annons