Fiber & router

#1 - 8 april 2010 16:38
Jag har nu beställt internet via fiber 30-10, och eftersom vi har 4 datorer här hemma så behövs en router, men vilken ska man välja?
Något mer att tänka på?
Ni som kan detta, hjälp mig:)!
#2 - 8 april 2010 16:42
Vilken router spelar nog inte så stor roll, så länge de inte är "den billigaste" och att den är från ett stort märke, typ Netgear. Sikta på nån trådlös router runt tusenlappen eller så.

Förövrigt är stadsnätet fina grejer. Jag hade det när jag bodde på Brunnsberg och var helnöjd me det!
#3 - 8 april 2010 16:55
Skulle behöva lite mer info om hur dina dator kopplar upp sig via internet, dvs är alla uppkopplade via sladd eller trådlöst? eller har vissa bara trådlöst? Streamar ni mycket hemma (filmer etc)? Finns massor med saker som spelar in om man vill ha en bra produkt för sitt ändamål :)
#4 - 8 april 2010 17:07
Just nu är alla kopplade med sladd, och det blir nog ett par med sladd och ett par trådlöst sedan skulle jag tro.
Just nu streamar vi ingenting och jag är tveksam till att det blir framöver heller, men man ska aldrig säga aldrig:p.

Eftersom ni bägge verkar veta vad ni snackar om, kan ni länka till en bra router till ändamålet, och det ska inte vara något skräp;)...
#5 - 8 april 2010 17:17
Slänger in något av en värsting då, den skall vara lättanvänd samt fin prestanda
http://www.elgiganten.se/product/data/natverk-bredband/DIR855/d-link-router
Fanns i lager i Varberg, nära o bra :)
#6 - 8 april 2010 17:35
[QUOTE=MTJ;1404417]Slänger in något av en värsting då, den skall vara lättanvänd samt fin prestanda
http://www.elgiganten.se/product/data/natverk-bredband/DIR855/d-link-router
Fanns i lager i Varberg, nära o bra :)[/QUOTE]

Visst den är bra, men han behöver ju knappast lägga ut 1700kr för .n wireless när han knappt använder det. En vanlig .g router skulle funka bra. Ska hitta en bra och länka vidare till dig snart.
#7 - 8 april 2010 18:02
Låter bra, som sagt en sådan värsting behöver jag knappast:).
#8 - 8 april 2010 18:06
Kolla Netgears routrar e nöjd med mina jag har haft genom åren ligger väll runt 800:- dom billigare
#9 - 8 april 2010 18:16
Val av router är inte alla gånger lätt, beror mycket på hur mycket flis man är villig att satsa? Alla större märken gör hyggliga mid-range prylar för mellan 300-800kr som passar dom flesta personer.

Många är nöjda över D-link dir-655 vilket har gigabitstödet medans dir-635 inte har det.
Själv kör jag MSI och Linksys med andra flashningar. Körde mycket 3com förr vilket också är ett bra märke.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

Beror lite på hur mycket du är beredd att lägga på dataprylar :)
#10 - 8 april 2010 18:21
Där gick över 4000 idag på tre tv-boxar, så ett svindyrt kan jag hoppa över. Tänkte max en tusing...
#11 - 8 april 2010 18:29
Kan rekommendera både D-link och Netgear. Båda kommer nog göra dig nöjd och båda har rätt bra admin interface :)

Sen om du vill ha gigabitstöd eller ej beror på dina behov. Visst är det kul med snabba prylar men då bör alla enheter ha stöd för N/GBLan.
#12 - 8 april 2010 18:33
Isåfall är det bara att traska ner till onoff eller elgiganten, där finns säkert ett flertal att välja mellan. Dels i den prisklassen och efter dina behovsmässiga krav!
#13 - 8 april 2010 18:45
Vad jag och många kompisar har för erfarenhet av dom 2 stora märken av routrar för privatpersoner (D-Link och Netgear) så är det att D-link är att man kan ha tur och få något som funkar riktigt bra men om man har otur så funkar det helt värdelöst, det finns inget mitten har vi kommit fram till.

Netgear är ungefär motsattsen, det funkar alltid bra men inget utomordentligt.

Själv rekommenderar jag Netgear, då jag har haft minst problem med dom utav alla (15+) routrar jag har testat av båda märkerna.

http://www.webhallen.com/hardvara/natverk/tradlost/gateways/

där har du massor med gott att leta bland för övrigt (alla märken)

http://www.webhallen.com/hardvara/natverk/tradlost/gateways/namn/n

och här är bara netgears produkter (routrar då)
#14 - 9 april 2010 14:21
Då ska det nog lösa sig, tack ska ni ha:)!
#15 - 10 april 2010 11:01
[QUOTE=Andrém;1404500]Vad jag och många kompisar har för erfarenhet av dom 2 stora märken av routrar för privatpersoner (D-Link och Netgear) så är det att D-link är att man kan ha tur och få något som funkar riktigt bra men om man har otur så funkar det helt värdelöst, det finns inget mitten har vi kommit fram till.

Netgear är ungefär motsattsen, det funkar alltid bra men inget utomordentligt.

Själv rekommenderar jag Netgear, då jag har haft minst problem med dom utav alla (15+) routrar jag har testat av båda märkerna.[/QUOTE]

Denna sammanfattning stämmer mycket bra överens med mina egna erfarenheter av dessa två märken. Jag skulle dock gå ett steg längre och aktivt avråda från D-Link då jag aldrig fått förmånen att uppleva en som ens funkat halvbra.
#16 - 13 april 2010 20:11
Personligen har jag bara dålig erfarenhet av D-Link, skulle aldrig falla mig in att köpa en sådan till. Mitt resonemang är att de skickas ut trasiga från fabrik.

NetGear däremot är väl det enda rätta.
#17 - 14 april 2010 09:04
http://homestore.cisco.com/viewproduct.htm?productId=53934619

Ovan har du den routern jag använder, har iofs slängt in ny firmware men den fungerar även strålande outofthebox. Relativt billig samt cisco som byggt den, med andra ord bra prestanda och hållbarhet.
#18 - 15 april 2010 16:24
WRT-boxarna <3 Fan va roligt kan kan ha med lite opensource.

Kan också bara tokdissa D-link, vem har inte ägt en d-link som dött efter halva garantitiden, om ens så länge ;D

Personligen så har jag hoppat över till premium-segmentet och kör en AirPort Extreme till iMac, iPhone, iPad och Hackint0sh. D

Men skulle jag välja annat så skulle det bli, och blev ett kort tag, Netgear WNDR3700 - mycket kompetent. Men för full apple-lycka och en femhunka mer så var ju APX inte ett svårt val när den dagen kom...

//C
#19 - 15 april 2010 17:07
[QUOTE=Radioaktiva Räkor;1407581]WRT-boxarna <3 Fan va roligt kan kan ha med lite opensource.

Kan också bara tokdissa D-link, vem har inte ägt en d-link som dött efter halva garantitiden, om ens så länge ;D

Personligen så har jag hoppat över till premium-segmentet och kör en AirPort Extreme till iMac, iPhone, iPad och Hackint0sh. D

Men skulle jag välja annat så skulle det bli, och blev ett kort tag, Netgear WNDR3700 - mycket kompetent. Men för full apple-lycka och en femhunka mer så var ju APX inte ett svårt val när den dagen kom...

//C[/QUOTE]

Kul att se nån som använder airport extrme funderar själv starkt på en sån då jag själv och även frugan sitter på varsin macbook Pro och varsin Iphone..

Har du testat hur det funkar att köra trådat till Tex Ps3 och/eller Xbox 360 det e också en viktig sak för mig att det lirar dära.....
#20 - 15 april 2010 17:49
Jag kör trådat till Popcorn Hour A-110, AppleTV, Trixbox VOIP-växel och 360'n. Funkar skitbra. Resten trådlöst.

//C
#21 - 9 maj 2010 20:28
Vad får ni som kör trådlöst ut? Vi har 100/100 här hemma, med den här trådlösa routern
http://www.inet.se/artikel/5401402/netgear-wireless-n-wndr3700-dual-band

Vi kör på dualband, pappa kör på 5ghz (bara hans trådlösa n.kort som klarar av det) och resten kör på 2,4ghz. Men grejen är att vi bara får ut drygt 10mbit/s på 2,4GHZ och pappa får ut 20mbit/s på 5ghz.

Är det så att man inte kommer upp i högre hastigheter? Även fast man har bra router och räckvidd?
#22 - 10 maj 2010 05:23
Mycket dåliga erfarenheter av D-link här: den första skulle vara en 100-MBit router, men det visade sig att det bara gällde mellan router och dator, mot andra datorer var den begränsad till 10 MBit (och på en bra dag med medvind nådde man kanske 8MBit) den andra var också cappad till 10MBit och behövde startas om dagligen pga att den hade en minnesläcka och blev långsammare ju längre den stod påslagen. En kompis som är datatekniker köpte den trådlösa versionen fick den aldrig att fungera pålitligt, trots utbytes-routrar.

Nu har jag en Zyxel, och den har fungerat oklanderligt ur kartongen.

@joelvuo: Trådlösa routrar är ett mörker. De är svåra att konfigurera och ett papper är tillräckligt som hinder för att sänka uppkopplingshastigheten. Jag skulle säga att du har tur om du får ut 10MBit verklig throughput.
#23 - 10 maj 2010 14:26
Shit, joelvuo. Kasst. Jag hade en likadan och där pumpade jag ut iaf 80Mbit på 2,4-bandet. 5'an var klockren alla gånger om. Uppdaterat till senaste firmwaret? Jag märkte iofs i början när jag hade min WNDR3700 att man fick nollställa allt och köra från scratch med inställningarna för att det skulle bli bra. Sen kan det ju vara en idé att pilla på vilka kanaler ditt wifi ska jobba.

Nu sitter jag på en AirPort Extreme (11n dual-band) och smiskar ut typ 70-90Mbit verklig throughput på 5Ghz-bandet. 2,4 - något lägre.

//C

Annons