Ja nog är det en könspapill, men om det är en hanlig eller honlig vet jag inte. Otocinclus-honor som är på gång att lägga ägg brukar vara mycket tjockare än så där.
Det är mycket ovanligt att Otocinclus leker i akvarium, men det händer, och när de väl kommer igång brukar de fortsätta. Det finns en kille på Planetcatfish vars otton förökar sig som guppies, men det är unikt.
Tack för ditt svar! Jag hoppades på att du skulle hitta hit, har sett dit i lite oto-trådar.
Könskapill säger du? Ser de lika ut hos honor och hanar alltså? När har de den där papillen framme (tänkte om det är enbart när de ska.. ja vad det nu är de ska göra eller om de har den framme under lek och så?
Jag vet att det är ovanligt så jag har inte haft en tanke på att de skulle leka. Trodde först att den ätit för mycket eller var sjuk tills jag hittade den där lilla "flärpen".
Den här otosen har jag inte sett på ett tag så jag blev förvånad när jag fick se henne (om det nu är en hon) igen och hon var så fet. Första månaderna var mina otosar alltid framme men när jag skaffade 3 till (hade 5 från början) började de dra sig undan och nu syns de knappt aldrig. Så det är svårt för mig att se om de har något lekbeteende direkt.
Här är en amerikansk tråd som behandlar ungefär samma ämne;
http://www.plantedtank.net/forums/fish/99712-not-sure-if-oto-pregnant-sick.html. Bilden på otton som är tagen från sidan är snarlik hur din otto ser ut.
Tack! Ja den är väldigt lik min.
En av mina ottosar blev rätt tjock också, såg ut lite som om den svalt en liten kula eller något, tyvärr dog den sedan :( Mina andra ottosar verkar må bra iaf så tror inte det var en direkt sjukdom iaf.
Det var det som var min första tanke, då jag haft ett dödsfall för några veckor sedan. Men så såg jag den där flärpen som såg ut som ett äggläggningsrör eller nåt och då kom jag på att jag kanske haft sån tur att den var på gång med annat än att vara sju.
Bara att vänta och hoppas.