fet fisk dålig kondis??

#1 - 18 oktober 2004 19:31
jag har en fet golden som står och flemtar o gömmer sig.
ingen annan fisk flämtar så extremt som han.

han har blivit så fet pågrund av att jag får mata mycket för annars svälter honorna vilket dom gör endå !! dom har insjuken mage....

någon som har något föslag på vad jag ska göra?
#2 - 18 oktober 2004 20:09
Försök lura iväg hannen med litet foder i ena hörnet och sedan mata honorna i andra hörnet. Själv har jag samma problem med min synodotis som är tämligen rund om magen vissa dagar när de andra fiskarna inte hinner med hans glupska tempo :P
#3 - 20 oktober 2004 11:05
Jag brukar ta ut en del foder från frysen så att det får tina upp en del. Strax innan jag matar tar jag ut en bit till. Jag stoppar i den "frusna" biten först vilket brukar innebära att de som är glupskast får att göra eftersom de bara får i sig små bitar av det frusna fodret. Medan de håller på att kämpa med detta slänger jag i det som är så gott som tinat vilket de andra fiskarna ger sig på. Eftersom det är mjukare så får de fiskar som inte skulle hunnit med annars i sig mer på kortare tid. Detta medan de tjockare och glupskare fiskarna kämpar med den frusna biten.

Jag har under en tid haft en Hongihona som blivit väldigt tjock under matning och jag ser redan att detta fungerar bättre. Ska tillägga att jag matar med räkmix.
#4 - 20 oktober 2004 12:05
Det där med insjunken mage tror jag inte beror på att dom äter dåligt.
Jag har samma "problem" med en del av mina honor när dom tuggat och inte ätit på ett tag. När dom sen börjar äta igen ordentligt så fortsätter magen att vara insjunken. Hur mycket dom än äter så förblir magen insjunken.

Annons