Fentugg, halva arslet borta

#1 - 31 juli 2007 18:12
Min sambo har problem i sin fisksoppa. Nån har tuggat på fenorna på en av hans sorgmantelstetror, bitit av halva arslet som jag fick det formulerat på privat platform.

Vem är boven?

Fiskarna i karet...

Chokladmalar, [COLOR=#0000ff]Platydoras costatus[/COLOR]
Pilnäbb, [FONT=Arial][COLOR=#04006f]Mastacembelus armatus[/COLOR][/FONT]
Segelfenspleco, [COLOR=#0000ff]Pterygoplichthys gibbiceps[/COLOR]
Praktbotia, [COLOR=#0000ff]Cromobotia macracanthus[/COLOR]
Guldbarb, [COLOR=#0000ff]Puntius semifasciolatus[/COLOR]

Sårskadan, betet ser ut så här: http://s171.photobucket.com/albums/u281/Metalmaidphotos/?action=view&current=DSCN4069.jpg
#2 - 1 augusti 2007 08:38
Om det inte är en sjukdom så skulle jag gissa på chokladmalen eller guldbarberna. I artbeskrivningen står det att chokladmalen är något revirhävdande och aggressiv. Gulbarber brukar ibland nafsa lite på andra fiskars fenor.
Segelfensplecon tror jag inte att det är för den är väldigt fredlig av sig och även praktbotian är mycket fredlig.
Pilnäbben vet jag inte men jag sökte på det latinska namnet och det stod att den kunde äta småfisk men enligt medlemmars egna kommentarer så var inte deras aggressiv.
Hur stor är den?
bilden var lite otydlig också så det var svårt att se hur stor del av fenan som var borta. ...Kanske för att hela var borta...:D
Men jag är i alla fall ganska säker på att du kan utesluta plecon och praktbotian direkt. Hoppas att någon som har lite erfarenhet av chokladmalen och pilnäbben kan hjälpa till.
#3 - 1 augusti 2007 11:10
Tack för svar, då lutar det åt barberna eller chokladmalarna då.

Pilnäbben är väl runt 30cm lång och kan väl äta saker i storlek som räkor, kan äta små yngel men inte stora fiskar.
#4 - 1 augusti 2007 11:51
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fast pilnäbben kan vara en kandidat med... De blir ju rejält stora om de får chansen och är ju köttätare. Eller??[:o][/COLOR][/FONT]
#5 - 1 augusti 2007 12:01
Min f.d Påfågelpilnäbb på 10cm snaskade i sig kardinatetror (i större storl.) utan problem. Är din 30cm skulle jag inte bli förvånad om den tagit en tugga på sorgmanteln.

//Camilla
#6 - 1 augusti 2007 12:57
visste inte att fiskar hade arslen :) enligt min erfarenhet läker friska fiskar väldigt bra,tycker du ska hålla koll på firren och se om det växer ut. Om den bara blir sämre bör du nog avliva den genom att t ex skära huvudet av den (absolut inte spola ned levande i toaletten!!)
#7 - 1 augusti 2007 15:47
lenis3 skrev:
visste inte att fiskar hade arslen :) enligt min erfarenhet läker friska fiskar väldigt bra,tycker du ska hålla koll på firren och se om det växer ut. Om den bara blir sämre bör du nog avliva den genom att t ex skära huvudet av den (absolut inte spola ned levande i toaletten!!)

Jodå bettet läker bra och det har inte tillkommit nya bett på någon av de andra sorgmantlarna sen igår.

Vi var väl mest intresserade av att veta vem som kan tänkas vara den skyldige, då vi har lite delade åsikter om saken och gärna ville höra någon mers åsikt.

Tack alla för svar.

Annons