Fenröta/ Myxazin utan resultat

#1 - 21 maj 2006 10:49
[FONT=Palatino Linotype]Hej hej[/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]Är det nån som vet vad man kan göra ??[/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]Har 4 st slöjstjärtar som troligtvis har fått fenröta. För två månader sen behandlade jag med myxazin, vilket inte verkar ha gett resulat.[/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]För nu har dom fenröta igen, har behandlat nu i 6 dagar utan resultat :( [/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]Så vad kan man göra nu ??[/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]Symptom: Delade fenor på alla, prickar (svampliknade) på den stora.[/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]Finns det något annat det kanske kan vara ??[/FONT]
#2 - 21 maj 2006 12:04
Låter som fenröta, eller ngn svamp.
Urklipp ur en artikel:

* Svampangrepp/mögel (Saprolegnia och/eller Achlya) kan man se hos fiskar som blivit kalla och nedkylda, till exempel under transport. Till de förebyggande åtgärderna hör alltså att hålla rätt temperatur i akvariet och vara försiktig då de tas hem från handlaren. Hud och fenor blir ofta angripna och behandlingen är enkel: höj vattentemperaturen ett par grader och tillsätt salt. Vid svårare angrepp kan fisken ges ett kort saltvattensbad, enligt uppgift max 20 minuter i en saltlösning med 20 gram per liter vatten. Bra preparat finns också i handeln. Men som sagt! Det är enkelt att förebygga sådana sjukdomar som har med felskötsel att göra. Ett tillstånd som hör till den här sjukdomen är något som kallas fenröta. Det är samma organismer som är skyldiga vid den sjukdomsbilden. Fenröta yttrar sig så att fenorna trasas sönder, de ger sken av att frätas bort och hänger slutligen som sorgliga fransar på fisken. Fiskarna kan också drabbas av svamp som kallas Ischthysporidium och yttrar sig bland annat i utstående fjäll och i svårare fall bölder. Svampinfektioner är särskilt vanligt hos fiskar som ska ha en viss mängd salt i vattnet och där detta misskötts. Exempel på sådana fiskar är black molly och argusfisk.

Hela arikeln hittar du här:
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2261&q=

Om du behandlar direkt i akvariet tillsätter du 1dl salt / 100l akvarievatten, man kan oxå förebygga med salt, skulle kunna tänka mig att 1-2 tsk/ 100l vatten e lagom.
#3 - 21 maj 2006 12:28
Får prova och se, men det e salt som man köper på djuraffären.
#4 - 21 maj 2006 12:36
Jodfri salt från livsmedelbutiken är ok!
#5 - 21 maj 2006 12:49
aha ... Hur mycket ska man ha i då? jag har ett 160 L
#6 - 21 maj 2006 12:52
[quote=DaTrucka]
Om du behandlar direkt i akvariet tillsätter du 1dl salt / 100l akvarievatten, man kan oxå förebygga med salt, skulle kunna tänka mig att 1-2 tsk/ 100l vatten e lagom.[/quote]

Det skrev DaTrucka i sitt förra inlägg!:)
#7 - 21 maj 2006 12:54
Ca: 1,6 dl till 160L. Men se till att lösa upp saltet först i vatten innan du har i det i akvariet, gärna där det är bra strömt från ditt filter!
#8 - 21 maj 2006 13:00
:) tack för svaren

Såg det nu att han hade skrivit det..

Fixar med vatten byte nu, sen så åker det i salt..
#9 - 21 maj 2006 16:07
[quote=Tiindraa][FONT=Palatino Linotype]Hej hej[/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]Är det nån som vet vad man kan göra ??[/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]Har 4 st slöjstjärtar som troligtvis har fått fenröta. För två månader sen behandlade jag med myxazin, vilket inte verkar ha gett resulat.[/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]För nu har dom fenröta igen, har behandlat nu i 6 dagar utan resultat :( [/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]Så vad kan man göra nu ??[/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]Symptom: Delade fenor på alla, prickar (svampliknade) på den stora.[/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]Finns det något annat det kanske kan vara ??[/FONT][/quote]se till att höja vattenkvalitén!
#10 - 22 maj 2006 08:15
Filtrera med aktivt kol för att få bort ev föroreningar i vatten.

Annons