Fenröta i dammen!!!!

#1 - 30 maj 2010 19:51
Hej jag har 4 st 5 cm guldfiskar och en schubunkin i en damm på 170 liter och imorse när jag var ute och matade fiskarna så märkte jag att den gula guldfisken inte åt. Så jag tog håven och fiskade upp den gula guldfisken och då märkte jag att den hade sönder riven bakfena och några vita prickar på den. så nu undrar jag vad man kan använda för medecin för att få den att bli bra igen och så att den inte smittar dom andra fiskarna.:confused::(

Tacksam för snabba svar:)
#2 - 30 maj 2010 22:31
Om de är lätt att fiska upp dina guldfiskar så skulle jag ta och fiska upp alla du har och kolla om fler har samma problem om inte så skulle jag bara behandla den sjuka fisken i ett separat akvarium med medicin avsedd för fenröta och svamp.
När den sedan är frisk släppa tillbaka den i dammen.
Sen får du hålla koll på dina friska fiskar och se om dom får samma symtom.

Varför jag tycker du ska undvika att medicinera hela dammen det första du gör (bör alltid vara den absolut sista åtgärden) är för att inte rubba den biologiska balans du har i dammen. Om den blir störd så kan de vara en del jobb med att få rätsida på den igen.

Dock kanske det kan vara bra att kolla dina vattenvärden i dammen för såna där besvär kan dammfiskar få vid dålig vattenkvalité.

Lycka till :)
#3 - 31 maj 2010 13:58
tack så mycket:):)
#4 - 31 maj 2010 15:15
Till en sådan liten damm hade jag kört med medicin i hela dammen,ju mindre desto lättare att få rätsida på den igen..än en stor om det nu skulle gå snett..men sen om den är liten då är det få fiskar så kanske hade jag ändå tagit upp dem för att medinicera,sen det du nämner behöver inte vara fenröta alls den förklaringen du ger,skulle underlätta med en tydlig bild för att bestämma vad det är.
#5 - 1 juni 2010 09:05
lade du märke till ifall fenan (kan också sitta på kroppen) var blodsprängd?

Hur stor är din damm?

Har du mycket växter och god filtrering?

Är ditt dammvatten klart, hur mycket sol får den under dagen (skuggas den till ex av buskar eller träd), har du eller har du haft algproblem?

Annons