fenröta eller gnagat på fenan?

#1 - 4 februari 2008 10:04
jag vet inte vad som har hänt, om det är fen röta eller om det är någon som har gnagat på min guppy fena det är rätt så stora rivor i det (hoppas på att ni förstår mig ) , den har rätt så stor bakfena.

Men måste ta till medicin för den eller läcker detta för sig självt?
#2 - 4 februari 2008 10:06
Vad har du för övriga fiskar?
#3 - 4 februari 2008 10:09
har guppyn,
corall platy
mindre sort av black molly,
neontetra,
svärdbärare,
ancistrusmalar,
bakistan botia,
dvärgklogroda.
#4 - 4 februari 2008 21:45
min ena platys tjärt fick en liten "reva" i sig. Lät det bara vara, lagare som själv. Fast det var bara ett sträck rakt igenom fenan, så fenan var som i 2 delar. Inget stort yack.(?)

ancistrusen och grodorna har nog inte gjort det, har också sådanna, och dom är lugna och stilla.

Vet ej hur en bakistan botia ser ut, men neontetror gillar dom flesta yngel, så dom kanske gillar fenor också?!
#5 - 5 februari 2008 09:26
Ibland kan gamla guppyhanar få som revor i stjärtfenan när de håller på att "ta slut"...men finns det "luddiga" eller såriga partier på fenan kan det vara fenröta.

Frågan borde egentligen ställas i sjukdomsforumet för ett mer exakt svar. Lycka till.
#6 - 5 februari 2008 16:49
tummen skrev:
Ibland kan gamla guppyhanar få som revor i stjärtfenan när de håller på att "ta slut"...men finns det "luddiga" eller såriga partier på fenan kan det vara fenröta.

Frågan borde egentligen ställas i sjukdomsforumet för ett mer exakt svar. Lycka till.

ok för den är inte gammal, har själv fött upp den, är ca -2mån tror jag
#7 - 8 februari 2008 22:34
elinj skrev:
ok för den är inte gammal, har själv fött upp den, är ca -2mån tror jag

DÅ är den nog sjuk, byt vatten och ev. så behövs någon medicin så de andra inte blir sjuka.:p[:o]
Lycka till!

Annons