Fenröta eller aggressiv ancistrus?

#1 - 9 juni 2006 11:49
Har lagt märke till att flera av mina fiskar har skadade fenor, de ser ut som om dom blivit bitna och fenorna har delat på sig.

Senaste fisken som råkade ut för det var min black molly. Såg det för bara ett par minuter sedan, och hon hade inte skadade fenor tidigare idag, innan jag gav dom mat.

Min acistrus jagar de övriga fiskarna så fort jag ger dom en algtablett att äta (mina fiskar älskar dom!). Kan det vara den som skadar mina andra fiskars fenor eller har jag fenröta i karet?
#2 - 9 juni 2006 11:53
min ancistrus (könsmogen hane som vaktar sina yngel) har börjat attackera andra fiskar. och då främst fenorna bak på dem.
#3 - 9 juni 2006 11:54
Min ancistrus är förmodligen en hona. Vad kan göra henne mindre aggressiv? En kompis?
#4 - 9 juni 2006 11:55
större akvarium ;)

du kan bygga en grotta där din mal kan bo. där kan du lägga ner algtabletten.
#5 - 9 juni 2006 11:56
Annaica: vad har du för fisk förutom Ancistrus?
#6 - 9 juni 2006 12:01
Jag har black mollys och guppys.
#7 - 9 juni 2006 12:02
[QUOTE=bena]större akvarium ;)

du kan bygga en grotta där din mal kan bo. där kan du lägga ner algtabletten.[/QUOTE]
räcker inte 160 liter?

Mmm, borde nog ha fler gömställen till henne.
#8 - 9 juni 2006 17:15
Är väldigt säker på att det är min ancistrus. Åkte till min akvariehandlare där jag köpt den och jag skulle få byta den till en ny, en mindre :)
#9 - 9 juni 2006 21:25
Får väl säga att jag starkt betvivlar att ancistrus biter fenor.
#10 - 9 juni 2006 21:27
[quote=Azur]Får väl säga att jag starkt betvivlar att ancistrus biter fenor.[/quote]

jag var oxå det tills min ancistrus attackerade min gibbis...
#11 - 9 juni 2006 21:48
min akvariehandlade sa att det inte är vanligt att ancistrus attakerar andra fiskar, men det händer ibland sa han.

Skadorna på fenorna uppstår väldigt fort så jag tror inte att det är fenröta.
#12 - 9 juni 2006 22:13
min hane vaktar sina bebisar, så därför är min lite arg typ..
#13 - 9 juni 2006 22:33
jag har bara en ancistrus. Men den är lite underlig, aldrig aktiv på natten (har gått och spanat i akvariet p natten ibland) utan den rör sig bara på dagen och den attakerar mina andra fiskar när det är matdags. Även när jag matar med flingfoder dom den inte äter!
#14 - 9 juni 2006 22:59
Har ett 240 L akvarium med en massa ancistrus, yngel, halvvuxna och några stora. Märkte själv en gång att flera av dem skadat rygg/stjärt-fenan väldigt plötsligt. (De lite större.) Hade samtidigt en yngelvårdande hane, samt en stor pleco som struntar i alla andra.

Har nyligen satt över två ancistrus-honor i 112 liters akvariet. Ibland ser jag dem tillsammans hur fredligt som helst, men ett fåtal gånger har jag sett den ena till synes jaga bort den andra, (inte från samma plats). De har många gömställen bland trädrötter och delar akvariet med 3 Kuhlii och några sorgmanteltetror.

Det är som sagt mycket möjligt att din ancistrus är "ilsk" av någon anledning..

och som du skrev är det knappast fenröta.
#15 - 9 juni 2006 23:13
Har läst att dom kan bli lugnare om dom inte är ensamma. Så jag funderar på om jag ska köpa en ny imorgon när jag ska gå och byta den jag har nu (så att jag åker dit med 1 och åker hem med 2). Så kanske inte samma problem uppstår igen. Malen var nämligen lugn i början (har haft den i ca 1½ månad eller så)
#16 - 10 juni 2006 00:13
Mja, att ancistrus är ilsk betvivlas inte, det är just fenbiteriet jag är skeptisk till. De har liksom fel typ av mun.
#17 - 10 juni 2006 09:04
[QUOTE=Azur]Mja, att ancistrus är ilsk betvivlas inte, det är just fenbiteriet jag är skeptisk till. De har liksom fel typ av mun.[/QUOTE]
Fenorna ser inte bitna ut, det ser sönderslitna ut.
#18 - 15 juni 2006 07:56
Har nyss haft samma bekymmer - och det var fenröta:mad: .
Har medicinerat i 2 omgångar nu...ännu inga dödsfall pepparpeppartaiträ..

Annons