Fenröta!

#1 - 27 november 2006 16:57
Hejsan!
Jag har en Synodontis hemma som aldrig vill bli frisk. Nu har h*n varit sjuk i ca 3 månader. Jag har under den tiden behandlat hela akvariet med AquaFuran två gånger på rad, höjt temperaturentill 28-29 grader. Som ett sista försök har jag behandlat h*n i ett karantän akvarium med salt tills han började rycka och få spasmer.*stavas?*

Nu håller jag verkligen på att ge upp! Det känns inget kul med att ha akvarium längre när jag inte kan göra något mer, som tex köpa nya fiskar. Nu börjar algerna frodas pga att mina Ancistrusar har strykit med.

Övriga fiskar: 2 sebrafiskar och 1 "Corydoras aenus".

Väldigt tacksamm för svar!
#2 - 27 november 2006 18:29
vad för filter?
#3 - 27 november 2006 19:37
Avliva den sjuka fisken.
#4 - 27 november 2006 19:55
åheim skrev:
vad för filter?

Innerfilter, Eheim 2048. 600 liter i timmen.
#5 - 27 november 2006 19:56
Kramfors skrev:
Avliva den sjuka fisken.

Finns det ingen annan utväg?
#6 - 27 november 2006 20:10
Om man kollar riktigt noga så h*n faktiskt blivit av med den svarta "hinnan" på ryggfenan! Bara bröstfenorna och sjärtfenan kvar! Finns det någon chans att h*n fixar det?
#7 - 28 november 2006 06:43
Fenor kan växa ut igen! Testa & byt medicin.
Bactopur direct eller Furanol används också mot fenröta.
#8 - 28 november 2006 15:32
Healena skrev:
Fenor kan växa ut igen! Testa & byt medicin.

Bactopur direct eller Furanol används också mot fenröta.

Ska prova så snart som möjligt! Tycker du att jag ska särbehandla h*n?(Jag har ett tomt 50 liters som kanske skulle funka som karantän?) Det kanske bara blir värre om jag flyttar h*n? Alltså med tanke på all stress som h*n kommer att utsättas för.

Tack så mycket för alla svar! :)
#9 - 29 november 2006 07:12
Har du redan medicinerat honom tillsammans med de andra kan han lika gärna gå kvar eftersom det akvariumet redan är behandlat och du troligtvis inte har några nyttobakterier kvar att vara rädd om...
Ett stressmoment mindre för honom.

Men om du behandlat i karantänakvarium tidigare - fortsätt gärna med det ;)
Jag har haft bra resultat med Furanol mot fenröta på kampfiskhanne.
Hans fenor var bara 1,5 cm korta efter den vändan - och de växte ut till sin fulla prakt igen.

Annons