Fenröta?

#1 - 13 oktober 2006 18:34
Lite bekymrad för en av mina kamphanar; tror han har fått fenröta.

här är en bild på hur han såg ut innan

Och efter lite naggande av en tjej som inte gillade honom har hans fenor efter detta fortsatt att bli mindre, här är en nytagen bild,

Har hällt lite salt i karet, och har medicin på väg.

Är det fenröta?
#2 - 13 oktober 2006 20:55
ditt vatten måste vara rena katastrofen[B)] Kan du beskriva hur du sköter karet och hur du filtrerar vattnet! på första bilden gick den i en skål? isåfall hur lång tid!?
#3 - 14 oktober 2006 07:54
Ser ut som fenröta - ja! [B)]
#4 - 14 oktober 2006 16:23
åheim skrev:
ditt vatten måste vara rena katastrofen[B)] Kan du beskriva hur du sköter karet och hur du filtrerar vattnet! på första bilden gick den i en skål? isåfall hur lång tid!?

I skålen var han bara en kort stund för att jag skulle fota honom, det var en "mellanlandning" eftersom han skulle få flytta till det stora karet så det behöver du inte oroa dig för.

Har pump, en eheim vet dock ej vad modellen heter, minns inte vad det stod och vattnet är faktiskt helt okej - har kollat värdena på zooaffär ett par dagar innan han såg så sorglig ut [måste ju även tillägga att hans fenor tog stryk då den stora honan slet i dem rätt rejält men att detta har förvärrats eftersom] och de gjorde dropptest och gav det godkänt, inga problem.

Har även gjort vattenbyte nyligen och det är inte så många fiskar i samma kar som honom samt väl med växter och bra temperatur - ca 25 grader. [använder vattenpreparat såklart]

Har även beställt egna test så jag kan kolla värdena lite oftare.

Men antagligen då så har de avbitna fenorna drabbats av fenröta sorgligt nog, vilket innebär att jag kommer medicinera så fort som medicin jag beställt har kommit - förhoppningsvis snart!

Kan jag förhindra att det blir värre med salt eller är det en tröstlös kamp och jag borde springa till djuraffären och tigga en dos av medicinen så länge?
#5 - 14 oktober 2006 16:33
Har du möjlighet att medicinera honom separat i ett eget akvarium så är det bra. Då får han lugn och ro. Stress förvärrade fenrötan märkte jag när min kampfiskhanne Nemo hade det.

Försök få tillgång till medicinen så fort som möjligt!
Vet inte om salt har någon verkan - men å andra sidan skadar det inte heller!!!

Kan tillägga att om du får bukt med det hela snabbt, kommer fenorna växa ut igen. Nemos fenor var bara 1 cm korta när det var som värst. De har nu full längd och prakt igen :p
Jag medicinerade med Furanol.
#6 - 14 oktober 2006 16:43
Furanol, okej, bra, då ska jag försöka få tag i det, vet dock inte var jag ska släppa honom, har väl bara plastbunkar till övers eftersom det är en kampfiskhanne i varje kar ;) Men kan ju förstås byta plats på honom och Eli som går tillsammans med en gurami och några räkor.

Får hoppas att han inte kommer må värre tills på måndag då affärerna öppnar.

Testade med salt eftersom många säger att det ska hjälpa till att läka fenorna, trodde ju först att de bara var tuggade på och att det inte var mer med det. Men men.. hoppas söta Skvätten klarar sig!!

Känns bra att höra att Nemo härdade ut med fenrötan, då finns det i alla fall hopp! :)
#7 - 14 oktober 2006 18:13
Jag hade tills för ett tag sedan en kampfisk-hane som drabbades av fenröta. Det jag gjorde var, ja förutom att byta vatten regelbundet var att höja temperaturen i hans akvarium, ha i lite ektozon & baktopur, men tyvärr klarade sig inte kampfisken.
Så jag vet inte om jag gjorde ngt fel, om han kanske skulle ha klarat sig om jag gjorde på ngt annat sätt, men min kampfisk var liiite sliten när jag köpte honom så det kan ju var så att han helt enkelt inte fixade att byta hem.

Jag håller tummarna för att det ordnar sig för din kampfisk & att han blir frisk & kry igen.

Hälsningar Anneth
#8 - 14 oktober 2006 19:50
Tack Anneth! Hoppas med han klarar sig, han är väldigt fin. Nu har han fått något vitt på ena gälen dessutom, har honom i 54literskaret i en yngelkasse nu med varmare vatten, lite extra salt och håller massa tummar..

Har ju tyvärr ingen medicin hemma nu, känns jobbigt men jag hoppas hoppas!!
#9 - 15 oktober 2006 08:17
Det kan tyvärr dyka upp fler symptom samtidigt - hans allmäntillstånd är ju kraftigt nedsatt nu av sjukdom. Och då är de mottagliga för allt möjligt sk#t!
Vitt på gälen kan vara svamp eller nå't annat..

Varför har du honom i liten yngelkasse? Tror inte det hjälper situationen, och han lär inte må bättre där - utan bara bli stressad... Fenröta är inte speciellt smittsamt så för den sakens skull behöver du INTE göra så.
Skrv du inte att du kunde "byta plats" på honom någonstans???
#10 - 15 oktober 2006 08:42
Ang. salt & temphöjning...

Det är ofta bra om man kan ta till detta som första åtgärd vid sjukdom,
plus vattenbyte såklart. Såvida ALLA fiskar i akvariet TÅL salt!
Kampfirrar fixar detta med salt alldeles utmärkt - men det finns känsliga arter,
vissa malar t.ex. Kolla innan!
Saltet "botar" i sig inte - men höjer fiskens motståndskraft. Ibland kan tydligen även yttre "parasiter" släppa...

Tempen räcker att man höjer ett par grader - inte över 30-strecket!
Efter avslutad medicinkur så ge extra vitaminer ett tag - typ sera's fishtamin, och gärna frysfoder typ räk-mix!

Min Nemo är en tuff kämpe! Inte nog med att han klarat rejält fenröteangrepp - utan nu går han i sjukhusakvarie IGEN eftersom han fick glos-ögon. Det ska tydligen vara "jättesvårt" att komma till rätta med..men nu är han nästan frisk igen och glosögdheten borta :D Hans allmäntillstånd blir ju nedsatt efter sjukdom, så han är väl "känslig".
Han har väl förbrukat några av sina nio liv nu då...fisken som tror han är en katt..:p
#11 - 23 oktober 2006 19:17
Hej allesammans!! Ville bara göra en liten uppdatering om hur det har gått med Skvätten - han är fullt frisk!
Fenorna håller på och växer ut igen, han är pigg och äter duktigt! Och medicinen hann inte ens komma *svär lite över akvariumsbutikens leveranstider* men han kryade på sig med salt i glödiskaret.

Så nu hålls han under noggrann uppsikt och vid minsta tvivel om hans hälsa så ska han medicineras och skötas om. :) Han är allt en tuffing!!

Och för övrigt här i karen så anländer ett nytt imorgon - på 400 liter! :D Fifi mycket glad och det kommer bli väldigt väldigt kul med nya karet. Hihi.. snart finns det ingen plats för mig tror jag - en etta på 32 m2 och 6 akvarier i varierande storlekar!! Men men.. det ger så mycket, en helt underbar hobby, så jag får väl ha det lite trångt, och lite fattigt.. ;)
#12 - 23 oktober 2006 22:03
fifi skrev:

Och för övrigt här i karen så anländer ett nytt imorgon - på 400 liter! :D Fifi mycket glad och det kommer bli väldigt väldigt kul med nya karet. Hihi.. snart finns det ingen plats för mig tror jag - en etta på 32 m2 och 6 akvarier i varierande storlekar!! Men men.. det ger så mycket, en helt underbar hobby, så jag får väl ha det lite trångt, och lite fattigt.. ;)

Det finns ALLTID plats för ytterligare ett... och ett... och ett.....:D LYCKA TILL!!!!

Annons