Fenröta

#1 - 13 mars 2005 10:08
Misstänker att min kära guldfisk har fått fenröta. Han är svar ute i kanten på bakfenan och lite röd inåt på fenan.
Om han fått fenröta, är det smittsamt? Ska jag ta över honom i ett separat kar? Vad är det bästa medlet mot fenröta?
Tacksam för snabbt svar!
#2 - 13 mars 2005 10:42
Hur ofta byter du vatten och hur mycket.
#3 - 13 mars 2005 10:45
[QUOTE=Kramfors]Hur ofta byter du vatten och hur mycket.[/QUOTE]

En ¨gång i veckan och 30 %
#4 - 13 mars 2005 10:48
Av fenröta blir det inte svart, där den börjar blir fenan vit, är fisken ung så kan det vara en färgförändrin.
Håll koll om det blir mer.
Om fenorna blir "rödsprända" är det tecken på lågt pH eller ammoniak/nitritförgiftning.
#5 - 13 mars 2005 10:51
[QUOTE=Kramfors]Av fenröta blir det inte svart, där den börjar blir fenan vit, är fisken ung så kan det vara en färgförändrin.
Håll koll om det blir mer.[/QUOTE]

Skulle tänka mig att han föddes i juli eller så förra året.
Men där fenan är svart så ser det även trasigt ut.
#6 - 13 mars 2005 11:02
Fenröta smittar inte, utan bakterien finns alltid i ett akvarium och drabbar fiskar som är försvagade.
Salt är bra mot bakterier om din algätare tål salt.
Du kan läsa om salt här http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#7 - 18 mars 2005 18:03
Nu är min fisk inte särskilt pigg.. Han simmar mest längs botten, och äter dåligt. Någon som vet vad det kan vara?
Det svarta på fenan har inte blivit värre, men jag tycker fenorna ser lite "skabbiga" ut i topparna. Tror dock inte det är fenröta iaf...
Jag har tagit över honom i en hink så länge, så att den andra fisken inte simmar in i honom hela tiden och ifall han har nåt smittsamt (risken är väl i så fall att den andra är smittad, men han ser frisk ut nu).
Den andra fisken ser också stressad ut när jag tagit ur den sjuka fisken.. Simmar hetsigt runt... Lugnar han sig snart tror ni?
#8 - 18 mars 2005 20:59
Släck ljuset om fisken är stressad.
#9 - 18 mars 2005 21:20
Tack, men han har lugnat ner sig. Han behövde bara vänja sig vid att kompisen inte var där.
#10 - 19 mars 2005 09:34
Jag kom på en sak. Jag hade i akvariesalt förra helgen (rätt mängd!), kan det vara så att enskilda fiskar inte tål det?
#11 - 19 mars 2005 12:03
Det finns arter som inte tål salt.
Enkelt utryckt så kan man anta att fiskar från mjukt vatten är känsligare för salt.
Fiskar som lever i saltfattigt vatten skall naturligtvis inte heller i akvarium ha salt i vattnet, Gurami, Rasbora och vissa malar corydoras/pansarmalar anses vara känsliga för salt.

Det finns säkert någon som vet mer om fiskar som är känsliga för salt.

Annons