Fenorna funkar inte?!

#1 - 14 juni 2009 14:12
Hej på er!

Jag och min sambo införskaffade oss i ett par platys och svärdbärare förra veckan. Nu har en svärdbärare dött, en annan svärdbärare är seg och en platy är vinglig. Saken dom gör är: Deras ryggfenor är nerfällda, och det gör att dom vinglar sig fram istället för att simma som vanligt. Dom ligger mest på botten eller i växterna vi har i akvariet..När vi matar dom, så rusar dom runt som alla andra fiskar vi har, men efter en stund så blir dom lika slöa igen. Man skulle kunna tro att ryggfenorna är förlamade. Vi har införskaffat i ett ytterfilter, fluval 305 och vi har också köpt kalk o lagt i.
#2 - 14 juni 2009 14:40
Vissa av de här frågorna har du svarat på, kolla de andra.[LIST=1]
[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Vilken art är det och hur många fiskar gäller det?[/FONT][/COLOR]
[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur ser symptomen på sjukdomen ut? [/FONT][/COLOR]
[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur beter sig fiskarna? Äter de, står de vid ytan?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur länge har karet varit igång?[/FONT][/COLOR]
[*]Hur länge har fiskarna varit i karet?

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur ofta och hur mycket vatten byter du?[/FONT][/COLOR]
[*]Hur ofta och hur mycket matar du?
[*]Hur stort är karet, och finns där växter och andra gömslen?

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Har du testat nitritnivån?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Vilken temperatur har du i karet?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Har du gjort någon extra förändring innan symptomen uppstod?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Vilken cirkulation/typ av filtrering har du på vattnet, och hur är utblåset riktat. Hur ser rörelsen på vattenytan ut?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Tillsätter du några substanser i karet förutom mat och vatten?[/FONT][/COLOR]
[/LIST]Övermatning, syrebrist (alt. syrebrist hos fiskarna till följd av nitritspik), är vad jag skulle gissa på. Mata betydligt mindre, byt vatten (50% eller mer om nitrit), rikta utblåset från pumpen mot ytan så ytan cirkulerar. Avlägsna ev. täcklock/glas. Se till att temperaturen inte blir för hög (särskilt nu på sommaren). Försök hålla under 26 grader om fiskarna uppvisar symptom på syrebrist. Först står de stilla vid vissa platser i akvariet som är mer syrerika (behöver inte vara ytan om man har täcklock/glas), sedan faller de ner mot botten/växter av utmattning.

Köper man ett nytt filter så bör man köra det nya parallellt med det gamla ett bra tag så det nya hinner bygga upp en bakteriekultur.

/Johan
#3 - 14 juni 2009 14:42
[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Vilken art är det och hur många fiskar gäller det?[/FONT][/COLOR]
[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur ser symptomen på sjukdomen ut? [/FONT][/COLOR]
[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur beter sig fiskarna? Äter de, står de vid ytan?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur länge har karet varit igång?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur ofta och hur mycket vatten byter du?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Har du gjort någon extra förändring innan symptomen uppstod?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Vilken cirkulation/typ av filtrering har du på vattnet, och hur är utblåset riktat. Hur ser rörelsen på vattenytan ut?[/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Tillsätter du några substanser i karet förutom mat och vatten?[/FONT][/COLOR]
[/LIST]Övermatning, syrebrist (alt. syrebrist hos fiskarna till följd av nitritspik), är vad jag skulle gissa på. Mata betydligt mindre, byt vatten (50% eller mer om nitrit), rikta utblåset från pumpen mot ytan så ytan cirkulerar. Avlägsna ev. täcklock/glas. Se till att temperaturen inte blir för hög (särskilt nu på sommaren). Försök hålla under 26 grader om fiskarna uppvisar symptom på syrebrist. Först står de stilla vid vissa platser i akvariet som är mer syrerika (behöver inte vara ytan om man har täcklock/glas), sedan faller de ner mot botten/växter av utmattning

/Johan
#4 - 14 juni 2009 21:48

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Vilken art är det och hur många fiskar gäller det?

Det gäller paty och svärdbärare. Svärdbäraren har redan dött. [/FONT][/COLOR]

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur ser symptomen på sjukdomen ut?

Dom är för sig själva, ryggfenan och bukfenan "förlamas"[/FONT][/COLOR]

Dom äter, dom är/var mest vid botten, bakom en sten eller i växterna.

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur länge har karet varit igång?

2 veckor[/FONT][/COLOR]

2 veckor

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Inte för ofta, eftersom vi nyss införskaffat i ett nytt akvarium.[/FONT][/COLOR]

ca 3 ggr om dagen, lagomt så inte alltför mycket hamnar på botten (Det som dock hamnar på botten äter våra malar upp)

160 L, japp, det är inrett och pyntat

Ja, det är på en fin nivå.

ca 24-26 grader

Nej

Det är ytterfilter, Fuval 305 (mycket bra) Rörelsen är perfekt.

[*][COLOR=black][FONT=Verdana]Tillsätter du några substanser i karet förutom mat och vatten?

Nej, har inte behövt det innan.[/FONT][/COLOR]

[/LIST]

Köper man ett nytt filter så bör man köra det nya parallellt med det gamla ett bra tag så det nya hinner bygga upp en bakteriekultur.

/Johan

Fiskarna som det handlar om, har bara varit med oss i ca 1 vecka, 5 nya fiskar, varav 2 blev sjuka och 1 av dom två är döda nu. Den platy som var dålig har börjat repa sig. Skälet till att jag undrar, är utifall det skulle hända igen, så jag har lite trix i bakfickan!
Tack!
#5 - 15 juni 2009 08:26
MalinKalle skrev:
Fiskarna som det handlar om, har bara varit med oss i ca 1 vecka, 5 nya fiskar, varav 2 blev sjuka och 1 av dom två är döda nu. Den platy som var dålig har börjat repa sig. Skälet till att jag undrar, är utifall det skulle hända igen, så jag har lite trix i bakfickan!

Tack!

Så du har ett antal fiskar sedan uppstarten (14 dagar) som ser ut att må bra, och en handfull nyinförskaffade fiskar (7 dagar) som råkat illa ut? Anledningen är i så fall att de första fiskarna gått in i de sämre vattenvärdena och att de nya fick en för stor omställning. Visar på att stora förändringar i vattenvärdena är destå skadligare för fiskar än dåliga vattenvärden i sig.

Du matar 3 gånger per dag i ett nystartat akvarium och byter inte vatten så ofta. Min gissning är att du blivit lurad av nitrittestet. Är det en teststicka eller droptest? Visar den "0"? Säkerligen har du fått höga ammonium och ammoniakhalter också, vilket är mycket giftigt. Det får du för att det fortfarande inte finns tillräckligt med bakterier för att driva på kvävekretsloppet. Kan vara så att du inte har kommit till nitritpeaken än. Läs mer här: http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm

Varför kalk? Tänk på att ett plötslig ökning av pH (i kombination med syrebrist) kan leda till ett omvänt kvävekretslopp.

Mitt råd är att du just nu bara matar varannan dag 1 gång, och när du matar så sitt och titta och ha i några flingor i taget och se att inget faller ner på botten. Malarna ska man egentligen inte ha i ett nystartat akvarium då matningen blir ett problem samt att de inte har tillgång till alger i akvariet. Fast du kanske har börjat få alger nu som de kan äta av?

Gör några större vattenbyten framöver, och tillsätt nitrivec vid varje byte. Du har inte något fungerande biologiskt filter än, och du kan inte sköta akvariet som om det vore inkört. Läs på så mycket du kan, och lycka till.

Och för säkerhets skull: Har du täcklock/glas så ta bort det!
#6 - 15 juni 2009 16:13
Bäst att omformulera det här.

Gällande fiskarna:

Jag har ett antal fiskar som jag införskaffade för snart 2 år sedan, ett antal fiskar som är köpta för ca 6 månader sen, ett antal fiskar som jag har haft i ca 2-3 månader och sedan dom här nya, som bara är en vecka sen jag skaffade.
Vi bytte till ett större akvarium för ca 3 veckor sedan.
Alltså, den nya batchen med fiskar kom ner i akvariet efter att det varit igång i ca 2 veckor.

Det är den nya batchen med fiskar som mår skumt. Nu har faktiskt 2 dött, två svärdbärare, platysarna mår fint igen, speciellt den som hade fenförlamning, fenorna börjar resa på sig nu nämligen och han vinglar sig inte fram.
Ja, det var en sticka, total hardness och total akalinity var det som det var fel på. alla annat var kanon, Ph bra, ingen nitrit eller nitrat.
#7 - 15 juni 2009 19:41
Jag är inte så hemma på fisksjukdomar men jag skulle nog stryka teorin om fenförlamning. Att ryggfenan hålls nere är snarare ett symptom på att fisken mår allmänt kasst, vilket även vinglandet är. Sjuka trötta fiskar gör sig små och oansenliga, pigga kaxiga fiskar spärrar ut sina fenor.

Det kan naturligtvis inte uteslutas att problemet beror på något annat än ditt akvarievatten, tex dåliga fiskar redan i affären, problem vid transporten eller problem vid ikoppningen. Min teori är ändå att det är något med vattnet, som dina tidigare fiskar successivt vant sig vid. Pålitligheten hos teststickor har ifrågasatts kraftigt i alla trådar som de nämnts i detta forum så man kanske inte ska dra för stora växlar på vad testen har visat för värden.
#8 - 15 juni 2009 21:30
Vad ska man då använda för att testa akvariet? Eftersom även jag läst om stickor, att dom inte funkar så himla bra, då måste det ju finnas något bättre alternativ.
#9 - 15 juni 2009 22:25
Det man kan göra är att byta vatten, mycket och ofta. Byter man rejält med vatten direkt när man ser en eller flera fiskar som börjar se dassiga ut, och de omgående repar sig så har man en bra indikator på vad som var fel. Då får man köra ett antal vattenbyten, kanske varje eller varannan dag.

Det är svårt att undvika nitrittoppar vid uppstarter av nya baljor, så första månaden kan 20% vattenbyte varannan dag vara bra, och det är inte fel med lite Nitrivec eller liknande för att hjälpa till att få balans. Mycket måttlig matning är också en förutsättning för att det skall gå bra.

I just ditt fall tror jag att butikens vattenkvalitet skiljde sig mycket från din, sedan blev infångning, transport, utsläpp i nytt vatten som kanske dessutom nitrit som deras kroppar inte kände igen, och det blev för mycket.

Färre provstickor och mer vattenbyten är förmodligen det mest effektiva sättet att hålla fiskarna friska.
#10 - 16 juni 2009 06:08
MalinKalle skrev:
Vad ska man då använda för att testa akvariet? Eftersom även jag läst om stickor, att dom inte funkar så himla bra, då måste det ju finnas något bättre alternativ.

Det finns dropptest som är dyrare och testar en parameter åt gången. De har i alla fall bättre rykte här på forumet. Sen huruvida de är bättre i verkligheten har jag ingen personlig erfarenhet av. Men jag misstänker att de är betydligt säkrare, och det verkar i princip alla andra här på forumet göra också.

Vill du VERKLIGEN veta dina vattenvärden så får du kontakta ett ackrediterat analyslaboratorium. Men det känns lite överkurs. :)
#11 - 16 juni 2009 08:04
Överkurs kan ju vara bra. Jag vill ju inte att mina stackars fiskar ska plågas bara för att jag gjort något fel!

Ja, vi ska absolut göra fler vattenbyten, och vi har lagt av lite med matningen.
#12 - 16 juni 2009 08:21
Dropptester för nitrit fungerar OK. Fast som med alla tester så gör man bäst i att lita på dem när de ger utslag och inte när dom visar på att allt är OK. De ska fungera som bekräftelse på att något är fel och inte något att jämt förlita sig på.

Så:

- Det ser ut att vara nitrit i akvariet!

Testet visar att det inte är så - FEL! Gör vattenbyte!

- Det ser ut att vara nitrit i akvariet!

Testet visar att det är så - bekräftelse. Gör vattenbyte!

Summa: Gör vattenbyte oavsett.

Testerna kan ha blivit gamla (redan i någon oseriös butik), eller det kan vara ämnen i akvariet som maskar. Eller så gör man av ovana fel när man testar. Det kan till och med ha uppstått ett fel i tillverkningen av testet. Man ska aldrig förlita sig på svaga livlinor.

Om jag kände mig gravid trotts att graviditetstestet visade negativt så skulle jag ändå inte känna mig trygg (om jag vore kvinna). Och då är gravtest ändå relativt säkra. :) Det kokar i slutändan ner till hur mycket man värderar liven i akvariet.
#13 - 16 juni 2009 08:36
Det handlar om Gh. Totala hårdheten. Inte nitrit. Hur gör man för att öka upp Gh?
#14 - 16 juni 2009 12:39
MalinKalle skrev:
Det handlar om Gh. Totala hårdheten. Inte nitrit. Hur gör man för att öka upp Gh?

Snäckor och annan kalkinredning (alternativt kalciumklorid, CaCl2). Men bara för att ditt test säger så så behöver du inte göra det. Har du extrema värden och extrema fiskar? Tror inte det är därför dina fiskar mår dåligt.

Läste nyss ett inlägg av Kjell där han gav ett bra exempel på hur en massa fiskar dött, inte utav dåliga vattenvärden i sig utan av en plötslig förändring. Fiskar kan således gå i rätt så kassa vattenvärden om de har "växt in i det", men sker en förändring, eller om man sätter in fiskar som gått i bra vattenvärden så kan de inte fixa omställningen.

Aha, hittade tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131551 Läsvärd tråd.
#15 - 16 juni 2009 12:50
MalinKalle skrev:
vi har också köpt kalk o lagt i.

Varför och när tillsatte ni kalk i vattnet?

Släng omedelbart mätstickorna (de är ALDRIG tillförlitliga och du kan lika gärna sticka ner fingret och känna av) och köp dropptest, pH och NO2 räcker till att börja med.
#16 - 17 juni 2009 14:42
Ouscazz skrev:
Varför och när tillsatte ni kalk i vattnet?

Släng omedelbart mätstickorna (de är ALDRIG tillförlitliga och du kan lika gärna sticka ner fingret och känna av) och köp dropptest, pH och NO2 räcker till att börja med.

Vi tillsatte kalksten i söndags, alltså 5 dagar sen. Det börjar inte lösa upp sig efter ca 1 vecka. Vi ville höja hårdheten i akvariet.

Vi ska iväg imorgon till den zooaffär där vi är stammisar, ska ta med vatten dit så dom får göra ett ordentligt vattentest. Då vet vi ju vad vi behöver.
#17 - 20 juni 2009 10:54
Jag har nu fått reda på varför mina fiskar dött. Den sötvattenexperten vi har på zooaffären vi köpte fiskarna ifrån, samt är stammisar på, berättade att leverantören, alltså den som födde upp dom fiskar vi köpte, inte har fött upp dom på rätt sätt. Dom har haft problem med sina fiskar förut som dom köpt från den leverantören.
Vårat vatten är för mjukt, o vi har som sagt lagt i kalk, dessutom har vi haft i bikarbonat vid våra vattenbyten och så har vi fått flytta på våra sorgmanteltetror eftersom dom inte var riktigt snälla och åt allting, riktiga pirayor dom där! Nu mår alla fiskar bra igen! Så om någon moderator ser det här så kan ni deleta tråden!
Tack alla för all hjälp!

/Malin

Annons