Fiskarna som det handlar om, har bara varit med oss i ca 1 vecka, 5 nya fiskar, varav 2 blev sjuka och 1 av dom två är döda nu. Den platy som var dålig har börjat repa sig. Skälet till att jag undrar, är utifall det skulle hända igen, så jag har lite trix i bakfickan!
Tack!
Så du har ett antal fiskar sedan uppstarten (14 dagar) som ser ut att må bra, och en handfull nyinförskaffade fiskar (7 dagar) som råkat illa ut? Anledningen är i så fall att de första fiskarna gått in i de sämre vattenvärdena och att de nya fick en för stor omställning. Visar på att stora förändringar i vattenvärdena är destå skadligare för fiskar än dåliga vattenvärden i sig.
Du matar 3 gånger per dag i ett nystartat akvarium och byter inte vatten så ofta. Min gissning är att du blivit lurad av nitrittestet. Är det en teststicka eller droptest? Visar den "0"? Säkerligen har du fått höga ammonium och ammoniakhalter också, vilket är mycket giftigt. Det får du för att det fortfarande inte finns tillräckligt med bakterier för att driva på kvävekretsloppet. Kan vara så att du inte har kommit till nitritpeaken än. Läs mer här:
http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm
Varför kalk? Tänk på att ett plötslig ökning av pH (i kombination med syrebrist) kan leda till ett omvänt kvävekretslopp.
Mitt råd är att du just nu bara matar varannan dag 1 gång, och när du matar så sitt och titta och ha i några flingor i taget och se att inget faller ner på botten. Malarna ska man egentligen inte ha i ett nystartat akvarium då matningen blir ett problem samt att de inte har tillgång till alger i akvariet. Fast du kanske har börjat få alger nu som de kan äta av?
Gör några större vattenbyten framöver, och tillsätt nitrivec vid varje byte. Du har inte något fungerande biologiskt filter än, och du kan inte sköta akvariet som om det vore inkört. Läs på så mycket du kan, och lycka till.
Och för säkerhets skull: Har du täcklock/glas så ta bort det!