Fenor delade längs strålar

#1 - 3 oktober 2008 08:49
Nu har jag en slöjstjärt som inte mår bra.

Dess stjärt och bröstfenor är delade, splittade längs strålarna, mer eller mindre beroende på ställe. Man kan likna det vid en riven fana litegran, även om det inte är så allvarligt att den inte kan simma.

På senare tid har den även börjat vila på botten under dagtid vilket inte är helt normalt. Äter bra än så länge.

Inga ytliga sår, det ser inte ut som att fenorna "ruttnar bort". Inga saknade fjäll eller märken på kroppen.

Har haft i 1dl salt/100l vatten sedan 3 veckor då en annan guldfisk haft lite hudproblem.

Vad kan det vara?
#3 - 3 oktober 2008 11:50
Har du läst om fenröta.
Ingen annan fisk som skadat fenorna?
#4 - 3 oktober 2008 15:38
Jag har läst om fenröta, aldrig haft det tidigare dock. Jag själv upplever inte det som att det ser ut som fenröta, trots att det är det som kanske ligger närmast symptomen.
Andra fiskar har haft lite splittade fenor som läkt ihop fort och de har inte haft något försämrat allmäntillstånd. Jag tror ej att de blivit bitna av andra fiskar.
#5 - 4 oktober 2008 09:53
HJÄLP

Jag gjorde följande:
1.Isolerade lilla fisken i en födslokasse i akvariet
2.Hade i Baktopur enligt flaskans avnisningar (i hela akvariet) det är anti-bakteriellt
3.Matade fisken i födslokassen med ett guldfiskpellets som var uppmjukad i svag Baktopurlösning

Jag har i salt 1dl/100l sen tidigare, undrar om det fungerar ihop med Baktopuren??

I morse när jag vaknade märkte jag att den lilla sjuka fisken var 200% piggare och simmade runt i kassen som de andra.

Jag inspekterar de andra fiskarna och märker att en har ett 3-4mm i diam. rött sår med vitt ludd i!!! NEEEJ

Vad har gått snett nu? Kan det verkligen vara ett sammanträffande att detta sår uppstår natten efter Baktopur? Jag har kört detta akvarium i 9 månader, aldrig haft något problem! Snälla hjälp :(:(:(

Annons