Fengädda, storlek på kar?

#1 - 11 februari 2004 12:44
När jag har renoverat mitt 330 L kar, så kommer min Trimac att få husera där. Då kommer jag att ha ett 222 liters kar över som jag inte vet vad jag skall göra med. Kanske några mindre centralare eller...

-FENGÄDDA! Blev sugen när tittade på FI:s hemsida tex.
Kan man ha den där mindre sortens i ett 222 L?
Tänkte att jag eventuellt skulle våga mig på en afrikansk flodbiotop... kanske komplettera med fjärilsfiskar och möjligen elefantfisk (men de blir nog för stora).
Om den skulle få plats, skulle den funka med ett par rödjuvelciklider då?
Tycker hur som helst att fengäddan ser jäkligt cool ut!
#2 - 11 februari 2004 12:58
Den vanliga fengäddan, Polypterus senegalus, borde funka bra i ditt kar.
Fjärilsfiskar borde också funka bra, men tänk på att de kan vara svåra att få att äta i början och att vissa exemplar kan vara lite kinkiga med maten.
Elefantfiskar blir alldeles för stora för ditt kar och rödjuvelciklider blir nog alldeles för aggro, i allafall för fjärilsfisken.
Varför tar du då inte och byter ut rödjuvelcikliden mot en afrikansk knivfisk?
#3 - 11 februari 2004 13:29
222L räcker för de mindre sorterna fengäddor,Afrikansk flodbiotop är inte fel :) fengädda med rödjuvelciklider funkar .Universeum i Göteborg har ett akvarium på ca 375L med fengäddor,rödjuvelciklider,kongotetror,synodontisar,D.lusosso tetra (och elefantfisk om jag mins rätt) och den mest aggresiva fisken i tanken är lusossotetran .Enligt akvarie skötaren tar gäddorna en del kongotetror men de fyller på varannan månad.
#4 - 11 februari 2004 13:47
Ursprungligen skickat av anli

-FENGÄDDA! Blev sugen när tittade på FI:s hemsida tex.

Kan man ha den där mindre sortens i ett 222 L?
Det går alldeles utmärkt, fengäddorna är stillsammare än det mesta så de behöver inga bautakar, de växer även förhållandevis sakta för att vara så storvuxna.
Av de jag har så är polypterus senegalus den art som är mest aktiv och social, polypterus ornatipinnis är grymt vacker men ganska skygg av sig, detta är även något som de riktiga polypterusfantasterna säger. Fengäddornas Rolls-Royce är Polypterus endlicheri endlicheri, det är denna art alla polypterusfantaster är på jakt efter, de är grymt vackra, ovanliga och tyvärr även dyra... men det är ändå denna art man drömmer om att få tag på någon gång. =) Endlicherin blir dock rejält stor så med tiden så är ett 222liters för litet, men de växer som sagt ganska sakta och är väldigt lugna av sig så storleken är inte det första man behöver oroa sig över. Det är viktigare att tänka på vilka typer av fiskar de fungerar tillsammans med, ska man ha dem med ciklider så bör de vara rätt snälla annars blir fengäddorna lätt extremt skygga. De är även rovfiskar så de bör inte gå med potentiella bytesfiskar.

Mvh Fredrik Isaksson
#5 - 11 februari 2004 13:51
Ok, byter elefantfisk mot knivfisk...
Men om man skippar fjärilfisken, skulle inte tex rödviklid funka?
Jag är i grunden ciklidfantast (SA-CA), så det vore kul att ha en afrikansk ciklid (flodciklid) för första gången!

Osmosanläggning har jag redan, så vattenvärdena kan jag få till... men finns det några andra biotop tips?
#6 - 11 februari 2004 18:00
Lek par av tex palettciklid ,juvelciklid ,thomasciklid kan funka med fengädda några år och då får gäddan jagga ciklidyngel ,även lekparet kan bli mat när gäddan är vuxen.
Mina fengäddor ska snart flytta till ett 300L akvarium med kongotetror ,S.tinanti,rödjuvelciklid och synodontis decorus eller angelicus och kanske ett stim Raiamas moori/ batesii eller Opsaridium chrysti/zambezense vilken jag hittar först :) .

Annons