Fenbitare

#1 - 1 december 2008 11:08
Vi tror att en av våra guppysar biter dom andra fiskarna i fenorna. Vi dock är inte säkra på detta men allt tyder på att det är han. Det är bara han som har hela fenor och vi har sett honom jaga andra fiskar men vi har inte sett att han har bitit någon. Nästan varje morgon vi vaknar så är det någon fisk som saknar en bit av fenan. Våran kampfisk ser värst ut. Han har nästan inga fenor och kan knappt simma. Vad ska vi göra? Det känns inte bra att bara slänga guppyn. Vi är ändå inte 100% säkra. Kan det vara någon sjukdom eller fel vattenvärde??
#2 - 1 december 2008 11:12
Jag kan mer garantera att det är kampisen som jagar guppyna, man bör inte hålla guppy och kampfisk i samma kar, tyvärr.
#3 - 1 december 2008 11:13
Men han är ju den som är mest skadad.
#4 - 1 december 2008 11:14
Har han vita kanter på de skadade fenorna och ser de ut att "smälta" bort?
#5 - 1 december 2008 11:18
Nej,det ser ut som om någon har klippt fenorna men sax fast det är ojämt.
#6 - 1 december 2008 11:21
Jag är väldigt tvekksam att en guppy skulle kunna göra de skadorna, vad har du mer för fisk i karet och hur stort är det?
Du har ingen möjlighet att ta ett kort och länka hit?
Att kampfiskhannar inte gillar guppyhannar är ganska känt, och de kallas inte kampfisk för inte:p!
#7 - 1 december 2008 11:47
Vi har 63 liters akvarium och har följande fiskar:
1 Kampfisk
1 Ansitrus
3 trippelsvärdbärare en hane 2 honor
3 guppyhanar
1 chokladgurami hane
1 långärmad räka hona
#8 - 1 december 2008 11:54
Om du ska få det lite lugnare i det karet skulle jag personligen göra en liten omflyttning, kampfisken och räkan skulle få flytta till var sitt eget kar då dels dessa långarmade räkor om jag inte minns fel kan vara ganska mathungriga;) och kampisen då som inte riktigt gillar andra slöjfenade kompisar.
#9 - 1 december 2008 12:08
Vi har inga möjligheter för flera kar.Finns det något annat sätt?
#10 - 1 december 2008 12:10
Vänta och se om du får fler förslag, annars är jag rädd för att du inte har så mycket att välja på:(.
#11 - 1 december 2008 12:12
okej.Tack för tipsen:)
#12 - 1 december 2008 16:24
Håller med Ansjo(vis) ;) - bort med den långarmade räkan (de klipper fisk, både bildligt och bokstavligt) och kampisen.
#13 - 1 december 2008 17:06
okej
#14 - 1 december 2008 19:52
ingen annan som har något tips??
#15 - 1 december 2008 20:16
Jag tror inte att kampfiskar skulle störa sig nå´t särskilt på slöjguppy annat än under lektiden, när de försvarar sitt bo. Att de kallas kampfiskar är för att de i Asien tyvärr använder dem till vadslagningar där de slåss mot varandra (inte andra fiskar), och fenornas längd har nog ingen betydelse, en långfenad och en kortfenad kampfiskhane skulle nog slåss lika mycket som två långfenade. Vare sig guppy eller kampfiskar har långa fenor naturligt, så det är nog inte det kamphanar går igång på, och kampfisken ser nog skillnad på en guppy och en annan kampfisk.

Visst kan en kamphane skada slöjguppyhanars fenor, men troligtvis inte på grund av att han misstar guppyhanarna för kampfiskar. Och vad jag förstod så var även kamphanens fenor skadade, så jag skulle nog lägga min gissning på den där räkan (eftersom Mamma Mia sa att de gärna klipper fisk), särskilt om du inte har sett kamphanen ge sig på guppyna.
#16 - 1 december 2008 21:08
Micke_A skrev:
Jag tror inte att kampfiskar skulle störa sig nå´t särskilt på slöjguppy annat än under lektiden, när de försvarar sitt bo.

Nja, där har vi nog delade meningar;).

Annons