Fen Gädda

#1 - 5 augusti 2009 17:19
Hej jag skulle vilja veta mer om Fen gäddor !
Jag såg en i en lokal fisk butik men fick inte reda på någon fakta=(

Skulle vara tacksam för Temp,Botten,Föda,Storlek,Vatten, ja i princip allt :P Tack på Förhand
#2 - 5 augusti 2009 17:24
Ps. Den var Grön till färgen . Ds :)
#3 - 5 augusti 2009 17:55
Min senegaliska fendädda går i 25-27 C. Jag har numera ett finare bottensubstrat. När h*n äter så använder den båda käkarna och med grovra sand fins det risk att den sväljer nått olägligt.
Min äter bara fryst, mygglarver, oxhjärta mm. Älskar räkor:d.

Min var drygt 10 cm när jag fick h*n. Nu ca 6 månder senare är den 15+. Matar ofta, ca 3 ggr om dagen då den går med påfåglar.

Den tål rätt så dåliga vattenvärden då den lever i pölar i Afrika. Den andas luft och behöver således en ganska stor "luftficka" mellan vattenytan och eventuellt täckglas. Täckglas rekomenderar jag, hoppar gärna. Fisken går i naturen mellan olika pölar för att söka föda, det lär du se då den "går omkring" på botten.

Dålig syn, luktar sig till maten. Så ha lite tålamod med maten eller placera maten i närheten.

Vet inte hur dessa betenden stämmer överens med samtliga fengäddor. Bara mina erfarenheter och vad reptilhjärnan lyckats komma ihåg.;)
#4 - 5 augusti 2009 19:07
Hehe okej tack för svar :) skulle du möjligt viss kunna länka en bild på den så jag ser om det är samma som jag såg :)
#5 - 5 augusti 2009 19:20
Vilken sorts fengädda är detta ? http://www.aqua-pets.com.tw/aquapets/images/aq-pic/e-47/0105.jpg och om det är någon som vet så skulle jag vilja ha info om den :) t.ex hur stort Aquarium behöver den mat temp osv :P
#6 - 8 augusti 2009 06:39
Det är en Polypterus endlicheri

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1061&SOK=1
Guest
#7 - 8 augusti 2009 10:34
Ja de är en endlicheri. Härligaste fenisen som finns :)
#8 - 8 augusti 2009 12:29
okej =) tack för svar men är det nån som har lite info om den hur stor den blir och vilken storlek på kar den behöver :) temp osv :) tack på förhand
#9 - 8 augusti 2009 12:29
ps. är inte gold medlem. ds
#10 - 8 augusti 2009 12:46
Äter allt den får in i munen i princip. Har sett mina käka allt från ärtor och algtabletter till en fryst mus. Tar ett tag att vänja dem vid torrfoder, men det är att rekommendera att ha lite tålamod, för pellets är ett kanonkrubb.

Har haft mina sen slutet på förra året nån gång, då var de väl ca 10 cm, nu är de två största ca 31 och 30 CM stora, så de växer snabbt med rätt förutsättningar. 26 grader i akvariet. De ska kunna bli upp emot halvmetern.

Skulle nog inte ha endlicherin i ett kar med mindre bottenarea än 150x60 CM.

MVH Johan
#11 - 9 augusti 2009 09:26
okej tack så mycket för info =) nu blir det att inför skaffa fenisar ;)

Annons