Felskrivet?

#1 - 30 april 2008 16:45
Hej, var inne på artbeskrivningarna och stötte på en gullig rackare som tydligen kallades får-paku. Men i artbeskrivningen så står följande "Ett lämpligt akvarium skall relativt lågt samt ha sand som bottenmaterial". Kan det vara så att fel skrivnings tomten har varit framme eller?

(I mitt tycke bore det stå "Ett lämpligt akvarium skall [COLOR=red]vara[/COLOR] relativt lågt samt ha sand...".
#2 - 30 april 2008 17:07
Du stavar inte så mycket bättre själv ;)

borde inte bore, felskrivningstomten är ett sammansatt ord :p
#3 - 30 april 2008 18:22
Tack för påpekandet, fast jag publicerar inte artiklar/artbeskrivningar på nätet för den delen heller. :p Är faktiskt dyslektiker (varför är det ett sådant svårt ord) och jobbar så gott som jag kan på stavningen. Tycker annars språknivån på zoopet är hög vad jag kan se och det är viktigt att tala om de fel man upptäcker.
#4 - 30 april 2008 19:06
Tycker du skriver väldigt bra. Ville bara kivas lite ;)

Har oxå sett ett och annat stavfel i artbeskrivningen, men så länge jag förstår vad det står bekommer det mig inte. De är ju inte mer än människor, Kjell och Admin :p
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 maj 2008 20:32
Tack för tipset - bara bra om vi får reda på felstavningar så att vi kan rätta till felaktigheterna
#6 - 3 maj 2008 20:35
Kolla då in Boliviansk trägnagare tror jag det är ;)

Där står typ trängagare om jag inte har helt fel för mig :)
#7 - 3 maj 2008 22:04
Tack för tipset - bara bra om vi får reda på felstavningar så att vi kan rätta till felaktigheterna

Misstänkte att det var den generella uppfattningen, givetviss inte menat att klanka ner på det i övrigt superba jobb ni utför =)
#8 - 3 maj 2008 22:07
Nina82 skrev:
Kolla då in Boliviansk trägnagare tror jag det är ;)

Där står typ trängagare om jag inte har helt fel för mig :)

Kambodjansk skulle det vara :p
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 4 maj 2008 08:50
Tala gärna om vilka arter det är ni tipsar om. Antingen latinet eller en länk - det är lätttare att hitta då.
#10 - 4 maj 2008 09:12
Millmir skrev:
Hej, var inne på artbeskrivningarna och stötte på en gullig rackare som tydligen kallades får-paku. Men i artbeskrivningen så står det....

Huvudsats och bisats ska bindas ihop med kommatecken inte punkt. :) :)

Nej, jag tycker det bara e bra att man rapporterar fel ;P
#11 - 4 maj 2008 09:43
När det ändå rapporteras fel .....

Om man prenumererar på en tråd så finns alternativet "Avbryt prenummeration på det här ämnet" under fliken Ämnesverktyg... Ja inte spelar det mej någon roll egentligen, men kunde inte låta bli!
#12 - 4 maj 2008 15:59
Tala gärna om vilka arter det är ni tipsar om. Antingen latinet eller en länk - det är lätttare att hitta då.

HÄR är felstavat. Trägnangare ;)
#13 - 6 maj 2008 15:40
- Hellre stava fel än att aldrig stava alls!
#14 - 6 maj 2008 15:42
- Hellre stava fel än att aldrig stava alls!

Bra talat :) Precis så tycker jag oxå :D

Nu ville ju Kjell veta var det var felstavat men annars skulle jag aldrig klaga på felstavning :)
#15 - 11 juni 2008 21:41
Hittade en felstavning till nu när jag lusläser i artbeskrivningen :)

Brasilien, inte Bralilien ;)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=319

Annons