felmeddelande vid sökning i forumet

#1 - 25 februari 2005 17:27
http://www.zpet.se/forum/search.php?
länken ovan går till söksidan som jag använde
jag sökte efter "bra stimmfisk"
klickade på sök och fick följande felmeddelande:

Fatal error: Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted (tried to allocate 35 bytes) in /home/www/forum/search.php on line 974

Fatal error: Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted (tried to allocate 40 bytes) in Unknown on line 0

Antagligen måste man tillåta php att ta mer minne till sökningar?
#2 - 25 februari 2005 18:28
Fick samma ett par gånger igår.
#3 - 25 februari 2005 20:44
Har höjt minnesgränsen till 16M.

Problemet är att vi har indexerat alla ord på 2 bokstäver. Vi måste gå upp till 3 eller ännu hellre 4.
#4 - 25 februari 2005 21:32
jag tror att de flesta ord man söker på har minst 4 st bokstäver. Rätta mig gärna om jag har fel och ge då ett par exempel :)
#5 - 25 februari 2005 21:32
[QUOTE=thorre]jag tror att de flesta ord man söker på har minst 4 st bokstäver. Rätta mig gärna om jag har fel och ge då ett par exempel :)[/QUOTE]
Med detta menar jag att det borde vara OK att höja till 4
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 februari 2005 22:07
[QUOTE=thorre]jag tror att de flesta ord man söker på har minst 4 st bokstäver. Rätta mig gärna om jag har fel och ge då ett par exempel :)[/QUOTE]
pH, KH, GH etc
#7 - 26 februari 2005 06:23
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=thorre]jag tror att de flesta ord man söker på har minst 4 st bokstäver. Rätta mig gärna om jag har fel och ge då ett par exempel :)[/QUOTE]
pH, KH, GH etc[/QUOTE]

Ok, du har en poäng där. Men är det verkligen som så att man går till söksidan och bara söker på 'ph'? Det borde bli en hiskerlig massa träffar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 februari 2005 08:17
[QUOTE=thorre][QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=thorre]jag tror att de flesta ord man söker på har minst 4 st bokstäver. Rätta mig gärna om jag har fel och ge då ett par exempel :)[/QUOTE]
pH, KH, GH etc[/QUOTE]

Ok, du har en poäng där. Men är det verkligen som så att man går till söksidan och bara söker på 'ph'? Det borde bli en hiskerlig massa träffar.[/QUOTE]
Vi har alldeles nyligen i en annan tråd "kritiserats" för att det inte gick att söka på korta ord som dessa i forumet och då ändrades detta, med de negativa konsekvenser som tas upp i denna tråd.

Tror för övrigt att det är ordet bra som ställer till det i din sökning - att söka på stimfisk (så stavas det;) ) funkar bra.
#9 - 26 februari 2005 11:41
Men är det verkligen som så att man går till söksidan och bara söker på 'ph'? Det borde bli en hiskerlig massa träffar.

Ja, det gör det säkert, men att söka på text "pH test instruktion" skulle resultera i en sökning på endast "test instruktion" om ord med 2 bokstäver inte är indexerade.
Mitt förslag är att undanta vanliga "småord" som "en om de in ut" mfl från att indexeras istället för att indexera alla ord med två bokstäver.

Annons