Jo, nån snubbe har satt fel silicone(med antimöggelmedel) i ett akvarium som en bakant till mig fått..
Nu till frågan: Bör vi skära bort all gammal silicon å smälla dit ny eller räcker det med med att sätta ny akvariesilicone över den gammla?
Det är bara att ta bort det gamla och silicona om.Siliconet kommer inte att fästa på det andra siliconet.Sorgligt men sant,den som har siliconat med fel silicon bör ju kunna göra om det med rätt silicon.
MvH Richard
jag hade nog bitit i det sura äpplet och skurit bort skiten och ersatt den med ordentlig silikon. förutom att du rsikerar att förgifta fiskarna om du itne lyckas täcka över allt, kommer det se väldigt fult ut med tjockt silikon.
Tänk på att du rengör ytorna som du skall silicona ordentligt med antingen aceton eller t-röd. Annars kommer det troligtvis att börja läcka om ett tag. Hörde om en som fick läcka 8veckor efter limmningen, silikonet släppte lite i en skarv och läckage var ett faktum.
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag hade definitivt tagit bort all gammal silikon OM jag hade fått för mig att ta vara på akvariet. Är det värt besväret att silikona om det? Man måste ställa sig den frågan tycker jag. Det är lite halvmeckigt att få alla vinklar räta och det kommer lukta ättika rejält... Hur stort är det? [/COLOR][/FONT]
Akvariumet är bara på en 50-60 liter men är mest tänkt som hobbyprojekt, kan ju vara bra att kunna i framtiden. Var inställd på att byta all silicon men blev lat å frågade om man ba kunde smeta ny över :)
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ett kar i den storleken är ju inte alltför meckigt att påta ihop igen. Det kan bli betydligt meckigare med ett större kar som väger mer och som behöver mycket plats medans det härdar och där det är viktigt med exakta vinklar. Dessutom går det inte åt så mycket silikon till ett mindre kar... lite billigare så sett menar jag... [:o] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Absolut skall du silikona om det helt från början! Bort med all gammal silikon, skär med rakblad och ta bort det sista med aceton eller sprit. Det finns inga genvägar faktiskt. Är det dessutom fel silikon i skulle jag aldrig vågat chansa... När vi silikonade om fick vi jättemycket hjälp bland gamla trådar här på forumet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Lycka till och håll för näsan ;) [/COLOR][/FONT]
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Lycka till och håll för näsan ;) [/COLOR][/FONT][/quote]
Jotack, har använt silicon när jag hållet på i bilbranshen så jag är smått skadad redan ;)