Hej!
Behöver hjälp angående en otrevlig upptäckt. Har ännu inte startat upp mitt första akvarium (160l), så erfarenheten när jag nu köpte ett 540l begagnat akvarium med tillbehör, är lika med någonstans på noll. Enligt säljaren var grejorna värstingbra, men det verkar inte stämma...eller? :-/
Har alltså köpt ett begagnat 540l akvarium med täckglas,
ett Eheim Professionel 3 (2080) ytterfilter,
en Eheim doppvärmare 300,
en lyslörsramp med gamla lysrör,
en större rot,
några mindre släta stenar,
sand blandad med sjösten.
Säljaren ville ha 3500:- för detta paket. Prutade 500kr då akvariet var mycket skitigt och fullt med kalkavlagringar...och det var innan jag fått se resten av grejerna...
Kollade igenom lite bruksanvisningar och och tittade mer noggrant på grejerna först nu. #"%/&%"#"&!!!!
Det verkar som att allt är knas!!!
Akvariet saknar silikon i nedre framkanten (det har släppt på något sätt och ligger löst)...så jag tänker inte ens testa att fylla det med vatten.
Filtermassan är skitig och möglig!
Slangarna är fulla med skit.
Täckglasen var inte längre genomskinliga av alger och framför allt kalkavlagringar. (Säljaren sa att det var mkt lätt att göra rent med rakblad, så jag har väntat med hela igångsättningsprojektet tills det beställda rakbladsskrapan kommit. Kunde inte bärga mig riktigt så jag började lite smått med att kika på det tekniska nu i kväll. Innan dess har jag sysselsatt mig med evigheter av sand/grustvätt. Undrar nu om det trots allt jobb med att tvätta denna blandning om det verkligen är vettigt att använda den. Det blir både fult och kompakt som ett smärre betonglager.
Lysrörsarmaturen har en knäck där ena lysröret sitter fast, så det ser helt knas ut, men det fungerade enligt säljaren. Har inte testat själv än.
Tänkte ha akvariet till en vattensköldpadda med växter och lite fisk och fylla det till hälften (vilket säljaren visste). Det visar sig att ytterfiltret och doppvärmaren vill ha minst 600l ! Jag kommer ha 270l. Akvariet är som sagt 540l...
Tidigare ägare nämnde i förbifarten att han hade köpt sakerna till ett 900l från början (som kraschade).
Varken fisk, växter eller sköldpadda trivs i strömmande vatten.
[LIST]
[*]Vad gör jag nu?!
[*]Kan man använda sakerna ändå?
[*]Hur får jag dem i användbart skick i så fall?
[*]Om inte, går det att reklamera begagnade saker?
[/LIST]
Dela gärna med er av tankar, idéer och erfarenheter!
Tusen tack på förhand!
//Nybörjaren