Fel saker och mögel?! Hur gör jag nu?

#1 - 16 maj 2015 18:49
Hej!

Behöver hjälp angående en otrevlig upptäckt. Har ännu inte startat upp mitt första akvarium (160l), så erfarenheten när jag nu köpte ett 540l begagnat akvarium med tillbehör, är lika med någonstans på noll. Enligt säljaren var grejorna värstingbra, men det verkar inte stämma...eller? :-/

Har alltså köpt ett begagnat 540l akvarium med täckglas,
ett Eheim Professionel 3 (2080) ytterfilter,
en Eheim doppvärmare 300,
en lyslörsramp med gamla lysrör,
en större rot,
några mindre släta stenar,
sand blandad med sjösten.

Säljaren ville ha 3500:- för detta paket. Prutade 500kr då akvariet var mycket skitigt och fullt med kalkavlagringar...och det var innan jag fått se resten av grejerna...

Kollade igenom lite bruksanvisningar och och tittade mer noggrant på grejerna först nu. #"%€/&%"#€"&!!!!
Det verkar som att allt är knas!!!
Akvariet saknar silikon i nedre framkanten (det har släppt på något sätt och ligger löst)...så jag tänker inte ens testa att fylla det med vatten.
Filtermassan är skitig och möglig!
Slangarna är fulla med skit.
Täckglasen var inte längre genomskinliga av alger och framför allt kalkavlagringar. (Säljaren sa att det var mkt lätt att göra rent med rakblad, så jag har väntat med hela igångsättningsprojektet tills det beställda rakbladsskrapan kommit. Kunde inte bärga mig riktigt så jag började lite smått med att kika på det tekniska nu i kväll. Innan dess har jag sysselsatt mig med evigheter av sand/grustvätt. Undrar nu om det trots allt jobb med att tvätta denna blandning om det verkligen är vettigt att använda den. Det blir både fult och kompakt som ett smärre betonglager.
Lysrörsarmaturen har en knäck där ena lysröret sitter fast, så det ser helt knas ut, men det fungerade enligt säljaren. Har inte testat själv än.

Tänkte ha akvariet till en vattensköldpadda med växter och lite fisk och fylla det till hälften (vilket säljaren visste). Det visar sig att ytterfiltret och doppvärmaren vill ha minst 600l ! Jag kommer ha 270l. Akvariet är som sagt 540l...
Tidigare ägare nämnde i förbifarten att han hade köpt sakerna till ett 900l från början (som kraschade).
Varken fisk, växter eller sköldpadda trivs i strömmande vatten.

[LIST]
[*]Vad gör jag nu?!
[*]Kan man använda sakerna ändå?
[*]Hur får jag dem i användbart skick i så fall?
[*]Om inte, går det att reklamera begagnade saker?
[/LIST]

Dela gärna med er av tankar, idéer och erfarenheter!

Tusen tack på förhand!

//Nybörjaren
#2 - 16 maj 2015 20:01
Foga om akvariumet är första steget. Sen är det nog inga problem att använda det. Borde finnas någon i närheten som kan hjälpa dig med detta om du är osäker.
Känner kanske att det är ett väl kraftigt ytterfilter till det du ska ha det till men går ju att ställa ner flödet på pumpen.
Tror att det är svårt att reklamera begagnat tyvärr...

//Andreas
#3 - 16 maj 2015 20:15
Låter underbart, bilder? :)
Skulle inte använda armaturer som inte är hela, känns änna lite riskabelt, speciellt nära vatten.
Har gjort rent en del täckglas genom att låta dem ligga i blöt några dagar innan man går loss med svamp och rakblad, men är det ordentliga kalkavlagringar så får man nog sura till vattnet först.
Är filtermaterialet mögligt skulle jag slängt det, det är inte alger då? Är det torrt?
Vattensköldpadda och fiskar brukar sluta med bara vattensköldpadda, skulle valt antingen eller. Eller nej, skulle valt fisk ;)
Jo, låter ju som du bör silikona om karet. Går ju att göra själv, annars kan man kolla med glasmästare. Lämnade in ett 540L en gång, tror det gick på 4-500kr.
Men det låter ju som om du har anledning att reklamera allt, vet dock inte hur man går tillväga då, men det bör ju nån annan här veta.
Lycka till iaf :)
#4 - 16 maj 2015 20:18
Tack för svar!
Vet du...eller någon annan, möjligtvis hur man gör med möglet i filtermaterialet och på insidan av hela ytterfiltret?
...och om man kan använda rampen i alla fall, trots att ena sidans fäste är snedvridet så ena lysröret sitter på en fjärs? [:o]
#5 - 16 maj 2015 20:32
Har tagit lite bilder men vet inte hur man laddar upp dem... :-/ Är lite ny på det mesta... ;-)

Mm, det vore verkligen fint att veta hur jag kan gå vidare...men att antingen försöka mig på att reklamera eller få ordning på allt...och ett så smidigt som möjligt! ;-)
Möglet luktar mögel och sätter igång min mögelallergi, så det är troligen mögel -TYVÄRR! Det ser ut som en vit pulveraktig beläggning över all plast och de nedersta korgarna med media luktar starkt av mögel. Kan detta smitta fisk/sköldpadda med någon svampsjukdom eller annat?
Vet att det kan bli lite svinn på fisk, men mkt troligt inte om de får komma i före paddan. Finns många fina blandakvarier som funkar stabilt. ...fast inte med alla sköldpaddor... Jag får se ut en lugn och trevlig individ och hålla tummarna! Bara fisk blir det i 160l, är det tänkt! ;-)

Surbad låter bra! Har inget badkar, så jag får väl se hur jag kan lösa det...
Ska jag ge mig på att fixa allt det här så får det inte kosta så mkt. Nytt filtermaterial kostar ju skjortan! (Sa till nya ägaren att jag inte hade råd med nytt filtermaterial och frågade om det ingick media som fungerade. Han svarade att det hade fungerat bra sist han använde det och att det bara är att skölja av, så det inte behöver bytas. Känner mig lite lurad faktiskt...)

Finns det några erfarenheter där ute?
#6 - 16 maj 2015 21:10
En liten tanke... Vad är det för filtermaterial vi pratar om?
Vad är det för armatur? Försök få upp en bild på armaturen.
#7 - 16 maj 2015 21:21
Har tagit lite bilder men vet inte hur man laddar upp dem... :-/ Är lite ny på det mesta... ;-)

Mm, det vore verkligen fint att veta hur jag kan gå vidare...men att antingen försöka mig på att reklamera eller få ordning på allt...och ett så smidigt som möjligt! ;-)

Möglet luktar mögel och sätter igång min mögelallergi, så det är troligen mögel -TYVÄRR! Det ser ut som en vit pulveraktig beläggning över all plast och de nedersta korgarna med media luktar starkt av mögel. Kan detta smitta fisk/sköldpadda med någon svampsjukdom eller annat?

Vet att det kan bli lite svinn på fisk, men mkt troligt inte om de får komma i före paddan. Finns många fina blandakvarier som funkar stabilt. ...fast inte med alla sköldpaddor... Jag får se ut en lugn och trevlig individ och hålla tummarna! Bara fisk blir det i 160l, är det tänkt! ;-)

Surbad låter bra! Har inget badkar, så jag får väl se hur jag kan lösa det...

Ska jag ge mig på att fixa allt det här så får det inte kosta så mkt. Nytt filtermaterial kostar ju skjortan! (Sa till nya ägaren att jag inte hade råd med nytt filtermaterial och frågade om det ingick media som fungerade. Han svarade att det hade fungerat bra sist han använde det och att det bara är att skölja av, så det inte behöver bytas. Känner mig lite lurad faktiskt...)

Finns det några erfarenheter där ute?

Kort och enkelt sagt kan du ju alltid fråga säljaren om denne låter köpet gå tillbaka, om denne inte är intresserad av återköp kan du glömma reklamation eller liknande typ att stämma säljaren. Det kostar mer än det är värt och det kommer mest säkert inte åstadkomma något utom att du förlorar pengar.
Köparen har undersökningsplikt...
Filtermaterial är inte så otroligt dyrt så köp nytt. Själva filtret borde du kunna tvätta ur, om det verkligen fortfarande behövs tvätta även ur det med klorin men skölj många många gånger sedan. Slangar kan du spola ur, knyt fast ett snöre på en flaskborste och dra igenom slangarna för att få bort skit.
Har du inget badkar så finns det ju på tex ikea, jula etc stora plastbehållare du kan lägga saker i blöt i, eller varför inte lite lågt med vatten i akvariet och blötlägga täckglas.
#8 - 17 maj 2015 12:09
Har nu skickat ett mail till säljaren...och håller tummarna för att han ska ha mycket värme i hjärtat när han läser...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 maj 2015 12:40
Akvariet saknar silikon i nedre framkanten (det har släppt på något sätt och ligger löst)...så jag tänker inte ens testa att fylla det med vatten.

Du kan försöka ta bort silikonen där den sitter löst och sedan limma om. Se till att använda silikon avsedd för akvarier

Filtermassan är skitig och möglig!

Normalt sett är det bara att tvätta ren den

Slangarna är fulla med skit.

Går att göra rent

Täckglasen var inte längre genomskinliga av alger och framför allt kalkavlagringar. (Säljaren sa att det var mkt lätt att göra rent med rakblad, så jag har väntat med hela igångsättningsprojektet tills det beställda rakbladsskrapan kommit. Kunde inte bärga mig riktigt så jag började lite smått med att kika på det tekniska nu i kväll. Innan dess har jag sysselsatt mig med evigheter av sand/grustvätt. Undrar nu om det trots allt jobb med att tvätta denna blandning om det verkligen är vettigt att använda den. Det blir både fult och kompakt som ett smärre betonglager.

Använd ättikssyra för att lösa kalken

Lysrörsarmaturen har en knäck där ena lysröret sitter fast, så det ser helt knas ut, men det fungerade enligt säljaren. Har inte testat själv än.

Den hade jag nog inte använt. Fast svårt att uttala sig om eftersom jag inte sett den.

Tänkte ha akvariet till en vattensköldpadda med växter och lite fisk och fylla det till hälften (vilket säljaren visste). Det visar sig att ytterfiltret och doppvärmaren vill ha minst 600l ! Jag kommer ha 270l. Akvariet är som sagt 540l...

Tidigare ägare nämnde i förbifarten att han hade köpt sakerna till ett 900l från början (som kraschade).

Varken fisk, växter eller sköldpadda trivs i strömmande vatten.

Sköldpaddor skiter ner mycket så det är bara bra med en större pump.
Doppvärmaren är väl en termostat så den borde ju ändå funka: Dock så är sköldpaddor och doppvärmare ingen bra kombination eftersom sköldpaddorna kan råka slå sönder den. Dessutom behöver knappast sköldpaddor någon doppvärmare.

Om inte, går det att reklamera begagnade saker?

Nja man har ingen reklamationsrätt vid affärer mellan olika privatpersoner. Visst om du kan BEVISA att säljaren lurat dig kan du ju polisanmäla men det är nog ändå liten chans att en sådan går på plus för dig
#10 - 17 maj 2015 18:21
En liten tanke... Vad är det för filtermaterial vi pratar om?

Vad är det för armatur? Försök få upp en bild på armaturen.

Hittar ingen sladd till kameran som kan länka den till datorn. Min egen dator har kraschat precis och jag lånar min pojkväns mycket enkla dator utan en sån där öppning för minneskort...så bilder blir lite svårt just nu...
Får försöka beskriva så gått jag kan:

Armaturen är ett 150cm långt vitt (gammalt) för två T8-rör. Rören sitter på två en plast/metallutstickning med två piggar på (för strömmen). Den ena av dessa plast/metallhållarna är vriden ur sitt läge så att lysröret sitter kvar, men man ser en tydlig öppen skarv mellan lysröret och själva fästet. En del av dessa piggar som strömmen går genom syns.

Filtermaterialet är det där som är i en Eheim professionell 3. Hittade ett set på PWSS för 1120:- plus frakt...[:o] Mycket pengar...
Det är ett som ser ut som något svart/brunt grovt liknande blåmatta som skulle gå att skölja rent upp till tre gånger (men det är som sagt mögligt nu...och jag vet inte hur många gånger det har gjorts rent redan). Sedan är det ett vitt mjukt som enligt bruksanvisningen ska bytas så fort det blivit smutsigt (alltså inte tvättbart). Efter det kommer flera korgar med makaroner och granulat (tror jag det heter). Vita små bitar som ser ut som sten. Dessa skulle enligt bruksanvisningen kunna sköljas rena vid behov...men mögel stod det inget om.

Säljaren ville inte gå med på varken återköp eller att ge tillbaka en del av köpesumman...
...så hur kan jag bäst rädda upp det här?
Idéer?

:confused:
#11 - 17 maj 2015 19:29
[QUOTE=Kjell Fohrman;1736943]Du kan försöka ta bort silikonen där den sitter löst och sedan limma om. Se till att använda silikon avsedd för akvarier :)Perfekt! Har beställt silikon för akvarier nu.

Normalt sett är det bara att tvätta ren Kanon!!! Hur?!

Går att göra rent Jag ska försöka med en sån där flaskborste (som jag får köpa på mataffären?) satt på snöre som simpson tipsade om.

Använd ättikssyra för att lösa kalken Är det samma som ättiksprit?

Den hade jag nog inte använt. Fast svårt att uttala sig om eftersom jag inte sett den.

Sköldpaddor skiter ner mycket så det är bara bra med en större pump.Bara de inte blåser bort så. ;)
Doppvärmaren är väl en termostat så den borde ju ändå funka: Dock så är sköldpaddor och doppvärmare ingen bra kombination eftersom sköldpaddorna kan råka slå sönder den.Tänkte gömma den bakom en hemmabyggd landdel. Dessutom behöver knappast sköldpaddor någon doppvärmare. Reeves kärrsköldpadda ville enligt Herpers Choise ägare ha 28 grader i vattnet. Min kalla lägenhet bjuder på friska 15 grader kalla vinternätter och visserligen mycket värme på sommardagarna i gengäld. :D

Nja man har ingen reklamationsrätt vid affärer mellan olika privatpersoner. Visst om du kan BEVISA att säljaren lurat dig kan du ju polisanmäla men det är nog ändå liten chans att en sådan går på plus för dig[/QUOTE Har ett vittne i bärhjälpen som var med som såg och hörde hur säljaren inte ville visa innehållet i ytterfiltret och sa att det var helt ok...så visst är det väl lite lureri...men det var ju mitt ansvar att stå på mig och titta på allt och vara mer insatt. Litade dock mer på säljarens omdöme än mitt eget dock eftersom han var van akvariet och jag är helt grön! [:o] Frågade iaf särskilt om filtermassan var ok eftersom jag inte hade råd att köpa ny. Så jag ska försöka att inte slå på mig själv alltför hårt för att ha gjort en dålig affär...[:o]Man kan ju inte göra mer än sitt bästa.;) Tycker tillit till människor är fint! ...även om det svider när det blir tokigt...:p
#12 - 17 maj 2015 19:42
Tror att enklast är nog att låta filtret köra sig rent, torka rent allt du kan och kör det i en hink. Klorin kan du kanske ha i men då får du ha rent noga efteråt. Nöj dig med att kanske koka filtermediat och makaronerna/granulat. Låt filtermattan gotta sig i en hink eller något med varmt vatten så att allt lossar och släpper, sedan låt det stå och gå helt enkelt innan du använder grejerna! Den vita som inte kan göras rent kan du hysta och strunta i ett ersätta. Och byt filtermattan när den börjar få problem med att hålla formen/flödet minskar trots nygjort osv tycker jag

Armaturen, ligger den så att den kan trilla ned i akvariet så är ju det största risken, släng och köp nytt då. Har du täckglas är ju inte den risken stor, kolla så att det sitter på plats dock och inte lossar osv när man drar i det. Det är skillnad mellan att vara snett och trasigt om du hänger med på vad jag menar.

Akvariet, rensa bort, köp silikon och laga själv. Tänk på att tvätta så rent det bara går.
#13 - 17 maj 2015 20:09
Ang filtermaterialet (makaronerna och granulaten) så skulle jag börjat tvätta ur värsta skiten med vatten, efter detta hade jag låtit materialet ligga i ett klorinbad ett dygn... För att sedan skölja ordentligt flera gånger. Filtret som du säger är brunt ska egentligen vara vitt. Finns ett paket med bara det vita filtret och den blå filtermattan.
Det är inte så att det går att limma dit hållaren till lysröret?
Tänk på att vara väldigt väldigt försiktig när du skär loss silikonet så du inte skär "igenom"! Och tvätta innan du lägger på nytt med t röd.
Går garanterat att få ordning på det här!
#14 - 17 maj 2015 20:13
http://www.pwss.se/product.php?productid=10033&cat=846&page=2

Filter mattorna till 2080:t ....
Går ju också att skära ut själv... Men knappt lönt besväret...
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 maj 2015 20:13
Normalt sett är det bara att tvätta ren Kanon!!! Hur?!

Under vattenkranen - inga problem

Går att göra rent Jag ska försöka med en sån där flaskborste (som jag får köpa på mataffären?) satt på snöre som simpson tipsade om.

Ja en sådan funkar perfekt

Använd ättikssyra för att lösa kalken Är det samma som ättiksprit?

Jepp - alla syror löser kalk. Men alla täckglas kan bli ingrodda så man får byta dom med jämna mellanrum

Sköldpaddor skiter ner mycket så det är bara bra med en större pump.Bara de inte blåser bort så. ;)

Det krävs oerhört mycket mer: Jag har utan problem kört en 3.000 liters pump i ett 100 liters akvarium med Hypancistrus utan problem.

Doppvärmaren är väl en termostat så den borde ju ändå funka: Dock så är sköldpaddor och doppvärmare ingen bra kombination eftersom sköldpaddorna kan råka slå sönder den.Tänkte gömma den bakom en hemmabyggd landdel. Dessutom behöver knappast sköldpaddor någon doppvärmare. Reeves kärrsköldpadda ville enligt Herpers Choise ägare ha 28 grader i vattnet. Min kalla lägenhet bjuder på friska 15 grader kalla vinternätter och visserligen mycket värme på sommardagarna i gengäld. :D

22-28 grader stod det på terrariedjur.se men går det ner till 15 grader!!!!! på vintern kan det nog behövas

Nja man har ingen reklamationsrätt vid affärer mellan olika privatpersoner. Visst om du kan BEVISA att säljaren lurat dig kan du ju polisanmäla men det är nog ändå liten chans att en sådan går på plus för dig[/QUOTE Har ett vittne i bärhjälpen som var med som såg och hörde hur säljaren inte ville visa innehållet i ytterfiltret och sa att det var helt ok...så visst är det väl lite lureri...men det var ju mitt ansvar att stå på mig och titta på allt och vara mer insatt. Litade dock mer på säljarens omdöme än mitt eget dock eftersom han var van akvariet och jag är helt grön! [:o] Frågade iaf särskilt om filtermassan var ok eftersom jag inte hade råd att köpa ny. Så jag ska försöka att inte slå på mig själv alltför hårt för att ha gjort en dålig affär...[:o]Man kan ju inte göra mer än sitt bästa.;) Tycker tillit till människor är fint! ...även om det svider när det blir tokigt...:p

Jag tror nog att det mesta av filtermaterialet kan återanvändas utom kanske filtervadden (om det nu är det du har) men det är ju ändå en förbrukningsvara. Möglar gör det när filtermaterialet har stått "torrt" en tid men det är bara att skölja bort.
#16 - 19 maj 2015 16:14
Tack! Tack! Tack!:)

Känner mig lite mer modfylld och en hel del hoppfull, tack vare er otroligt fina hjälp!

Nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång...med en sak i taget. ;)
Visst ska det väl bli ett fungerande akvarium av det här till slut. Ska lära mig hur man lägger upp bilder så att ni kan få se hur det blir. :p:)
Återigen: Tack!

Annons