Fel på termometern?

#1 - 2 augusti 2004 08:25
Igår såg jag att temperaturen i karet stigit till 29-30 grader (brukar normalt ligga på 25-26) Och jag trodde då att doppvärmaren gått sönder och drog ut sladden till denna så att temperaturen skulle sjunka igen. Men det gjorde den inte! Efter 9 timmar så låg temperaturen på 28-29 grader! Det måste väl vara något fel på termometern då? För temperaturen sjunker väl inte så långsamt!?
Idag tänker jag köpa en ny termometer för att se om den visar annan temperatur, men vilka termometrar är pålitligast? Just nu har jag en liten som man klistrar på glaset.
#2 - 2 augusti 2004 08:34
Tror inte att klister termometrarna är speciellt pålitliga.Dom sitter ju lixom utanför vattnet.Köp en sån som man sätter fast med sugpropp.Brukar kosta en tia
Fredrik
#3 - 2 augusti 2004 08:39
Ursprungligen skickat av fredrikakesson

Tror inte att klister termometrarna är speciellt pålitliga.Dom sitter ju lixom utanför vattnet.Köp en sån som man sätter fast med sugpropp.Brukar kosta en tia

Fredrik

Okej, jag testar nog att köpa en sådan för att se om den visar annat än den jag har nu.
#4 - 2 augusti 2004 08:40
Jag köpte en inne-ute termometer (digital) på Claes Ohlsson för 80 spänn. Utöver att den ger mig temperaturen i vattnet jämfört med rummet så ser jag med max/min funktionen hur tempen varierat det senaste dygnet och vet därmed hur kallt det blir när jag sover/varmt det blir när jag inte är hemma.

Även om din termometer inte är den bästa så är det väl lite knepigt det där. Hur varmt har du det i rummet? Har du lock på akvariet? Stäm av mot swetrots svar på den här tråden för säkerhets skull.
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29192
#5 - 2 augusti 2004 08:46
Jag har ca 27-29 grader i vattnet nu under sommaren pga rums och ute trmperaturer. Jag gör del vatten byte varje söndag med så gott som enbart kallvatten, då ligger temperaturen i karet på ca 22 grader efter byttet. På måndags kvällen 25grader tisdag-onsdag är det tillbaks på 27grader igen. Så det behöver inte vara något fel på termometern.

Ps. Har inte doppvärmaren på. Ds.
#6 - 2 augusti 2004 13:05
Prova med olika termometrar.
#7 - 7 augusti 2004 08:52
Ursprungligen skickat av davidmon

Jag har ca 27-29 grader i vattnet nu under sommaren pga rums och ute trmperaturer. Jag gör del vatten byte varje söndag med så gott som enbart kallvatten, då ligger temperaturen i karet på ca 22 grader efter byttet. På måndags kvällen 25grader tisdag-onsdag är det tillbaks på 27grader igen. Så det behöver inte vara något fel på termometern.

Ps. Har inte doppvärmaren på. Ds.

Jag köpte en ny termometer. En med sugkopp som sitter på insidan.
Och den visar tyvärr samma temperatur! Jag har kopplat bort doppvärmaren och har fönstret öppet dygnet runt, men ändå ligger demperaturen kvar på 28-30 grader! Hur kan det bli så!? Hur kan jag göra för att sänka temperaturen?
Inne har vi runt 26 grader.
#8 - 7 augusti 2004 08:55
Temperaturen i karet borde snart bli samma som luften i rummet, såvida inte din ljusramp värmer upp vattnet så mycket. Har du termostat på doppvärmaren så är det ingen fara att ha den inkopplad.
#9 - 7 augusti 2004 08:59
Det blir samma temperatur inne i rummet som utomhus på sommaren. och i akvariet blir det någon grad varmare än i rummet p.g.a. lysrör, pumpar etc. Senaste veckan har det varit 27 grader utomhus. att det då kan bli 29-30 i akvariet är inte konstigt alls.
#10 - 8 augusti 2004 10:16
Ursprungligen skickat av bjurstrom

Det blir samma temperatur inne i rummet som utomhus på sommaren. och i akvariet blir det någon grad varmare än i rummet p.g.a. lysrör, pumpar etc. Senaste veckan har det varit 27 grader utomhus. att det då kan bli 29-30 i akvariet är inte konstigt alls.

Okej, men nu har vi fått höra att det skulle bli jättevarmt här de närmaste dagarna. Det ska bli ca 30 grader eller varmare (Igår var det varmare, i karet var det ca 30 + grader). Kan man på något sätt sänka temperaturen? Hur varmt vatten klar fiskarna att leva i?
#11 - 8 augusti 2004 10:37
Är ju inte så lätt att hålla temperaturen nere men man kan ju byta en mindre mängd vatten och hälla i kallt, eller ha i isbitar om man har ett litet akvarium det gör ju skillnad ett tag iaf.
#12 - 8 augusti 2004 10:52
Ursprungligen skickat av Stollig

Är ju inte så lätt att hålla temperaturen nere men man kan ju byta en mindre mängd vatten och hälla i kallt, eller ha i isbitar om man har ett litet akvarium det gör ju skillnad ett tag iaf.

Kan man ha isbitar i karet? Jag funderade på det ett tag, men var inte säker på om det var så bra, men det går alltså?
#13 - 8 augusti 2004 11:39
Jag använder en kylklamp i mitt 600L, sänker temperaturen ca 2greder i 3timmar... jag ver inte vart ja ska ta vägen... fiskarna kommer kokas vilken dag som... måste bara prova med petflaska också! Föresten, hur får man i så mycket vatten som möjligt utan att det rinner ut eller att flaskan spricker?
#14 - 8 augusti 2004 11:44
<font color="red">Varför inte göra lite kalla vatten byten och samtidigt stimmulera till lek?</font id="red">
#15 - 8 augusti 2004 11:47
Det går att kyla ner vattnet med bla pet-flaskor med is i, det funkar för mig. Stäng även av eventuell ljusramp eller värmekälla ovanför akvariet o ha korsdrag i rummet skadar inte.

Lycka till!
#16 - 8 augusti 2004 12:03
Är det verkligen ingen som vet hur man gör för att pet-flaskorna inte ska spricka? Jag vill ju få i så mycket vatten som möjligt och sedan lägga flaskan och vattnet i frysen, men som vi alla vet kan man inte hålla vattnet inne utan korken ordentligt åtdragen, men om den är ordentligt åtdragen så kommer flaskan förmodligen att spricka eftersom vattnet expanderar när det blir is... Hur göra?
#17 - 8 augusti 2004 12:19
Black 666. Det gäller nog att experimentera lite [;)]. Jag har inte allt för hårda pet-flaskor o så fyller jag dom inte för fulla, en 5 - 6 cm från öppning.
#18 - 8 augusti 2004 12:22
Jadu, hur ska man kunna veta det? Det är andra sommaren med akvarium, men första sommaren med akvarium fulla med fiskar! Det är ju inte så att det finns skötselråd på fiskarna ;)
#19 - 8 augusti 2004 12:32
Fryst vatten har densiteten 0,917 kg/dm3 vid –4 °C och vatten har densiteten 1,0 kg/dm3 vid +4°C. Om du lämnar en tiondel av flaskan tom borde det gå bra?

/hydrofila
#20 - 8 augusti 2004 12:58
hydrofila, luften då? Det blir ju inte "tomt", luften är ju där! Jag har inte möjlighet att ha flaskorna ståendes, annars hade detta självklart varit optimalt.
#21 - 8 augusti 2004 13:11
*skratt*
Du bevisade just hur tomt det kan bli i ett huvud (mitt eget) av värmen Black!
*funderar*

Men hur i allsin dar har det fungerat alla de gånger jag fryst in mat i glasburkar med lock enligt den principen?

/hydrofila
#22 - 8 augusti 2004 13:21
Black!
Jag fick en snilleblixt! *S*
häll i 9/10 vatten i flaskan, kläm på den så att vattenytan når toppen, trä på en vanli ballong! ;)
/hydrofila
#23 - 8 augusti 2004 13:23
Nä förresten!
Prova skruva på korken! :)
#24 - 8 augusti 2004 14:39
just så gör man ju! Blev tvungen att ringa min mor och fråga, hon är träningsfanatiker och brukade bära runt på flaskor fulla med is... som smälte lite lagom tills när hon behövde isvatten :)lyckliga mina fiskar ;)
#25 - 8 augusti 2004 19:12
Ursprungligen skickat av simosaurus

Det går att kyla ner vattnet med bla pet-flaskor med is i, det funkar för mig. Stäng även av eventuell ljusramp eller värmekälla ovanför akvariet o ha korsdrag i rummet skadar inte.

Lycka till!

Jag ska testa med pet-flaskor, men kosrdag har jag jämt! Jag har fönstret öppet dygnet runt och har tagit bort min dörr, så nog är det korsdrag alltid! :)
#26 - 8 augusti 2004 20:03
akta bara så d inte blir jättekallt mitt i natten!
#27 - 8 augusti 2004 20:08
I mitt lilla 50-liters akvarium har tempen stigit bra nu med rådande värmebölja. När jag bytte till lågenergilampor så stannade den kraftiga temperaturhöjningen. Har också slängt i några isbitar för att kyla ned.

Nån hade ett jättebra tips angående isblock, kommer inte ihåg vem men frys vattnet i en bigpack (som man har glass i). Varför hålla på och slabba med petflaskor? Man kan frysa vatten i plastglas, småburkar. Har laddat upp med stora isblock nu ifall något av de större karen skulle börja "koka" och det var jättesmidigt!! Is flyter på toppen och det är ju där det är varmast eftersom värme alltid stiger.

Kylklampar verkar vara lite vanskligt eftersom innehållet i dem inte är så bra ifall de skulle springa läck (dessutom använder man väl dem flitigt nu när det är uteväder?).

Annons