Fel på stjärtfenan på auratus? Hjälp!

#1 - 4 mars 2003 17:48
Hejsan.

Märkte precis att en av mina auratushonor har väldigt svårt med balansen, bakdelen vill liksom "flyta upp".
Lade också märke till att hennes stjärtfena var betydligt mindre än de andra auratus-honornas... Det verkar precis som den nedre delen fattas..Kan inte avgöra om den blivit avbiten eller om det rent av är en missbildning, men jag tycker inte att jag sett detta tidigare.
Snälla hjälp mig, vad kan detta vara?!

/Viktor
#2 - 4 mars 2003 21:58
om det är så att den biten av fenan är bortbiten, kommer den växa ut igen? hur lång tid tar detta?

/Viktor
#3 - 5 mars 2003 00:01
har själv haft problemet, förr ett par dagar sen. Det hände när jag stoppade tillbaka min hona som legat i ett kar och spottat. Hon blev utmobbad redan innan jag flyttade över henne till spottkaret. Hon piggnade till i yngelkaret och blev friskare, hennes bakfena var delvis bortbiten, men en del av den växte ut under de två veckorna hon låg i det andra karet.
När hom kom tillbaka till mitt riktiga kar, så började det mobbas igen, så gott som alla fiskarna gick på henne då och då. tillslut så levde hon knappt längre, mkt av hennes fenor vad borta, då hade hon samma problem som du skriver om, henes bakdel verkade vilja flyta uppåt.
Tänkte ta upp henne och avliva henne men min krabba han före...

------------------
crileson

Annons