Varför skall man avliva nästan alla fiskar som blitt sjuka. Jag brukar inte göra det med dom människor jag diagnostiserar. Kan också berätta att mina Megalebias hade problem av och till för några år sedan men blev till sist förbättrade. Dom producerade därefter ägg men jag förlorade arten av andra skäl.
Nej, man behöver inte avliva fiskar som det finns bra botemedel mot etc.... Samma med alla andra djur, går det att bota och man har tid och ekonomi för det så varför inte.
Men hur behandlar man en fisk som kanske har ont fysiskt? hur behandlar man en fisk som eventuellt har psykiska problem? (med psykiska menar jag mentala problem som gör att de inte funkar som de ska.)
Visst kanske kan simblåsan ordna sig med tiden, men fram till dess, hur vet du att den inte lider och kanske har ont av det? Då anser jag att om man kan garantera att djuret inte lider så då kan man ju försöka i alla fall, men finns risk för lidande så varför ens försöka.
En vacker dag har väl veterinärmedecinen kommit så långt att även fiskar och skaldjur kan behandlas mer effektivt och då hamnar i annat läge. Men just nu finns inga medel att lindra lidandet, smärta och så vidare och då känns det onödigt att håla liv i en fisk i månader eller år bara för att man vill det själv.
Vad har människor som du tydligen behandlar med saken att göra? Människor kan förstå varför de har ont, människor kan ta medecin mot smärta, människors läkekonst är väl utvecklad så det är humant och länsamt att försöka bota sjukdommar och skador hos människan. Hade människors medecinska utveckling varit lika låg som hos fiskar. Dvs läkare inte har medel för att hjälpa och lindra ja då skulle jag inte förorda att hålla iv i människor heller om man inte kunde behandla dem.