fel på min rot??

#1 - 13 maj 2007 06:28
Hej
min lokala affär rådda mig att doppa min rot i varmt vatten sen kallt sen kallt igen. dom första gångerna sa hon att vattnet skulle bli brunt och så men det har inte mitt blivit??:confused: min har exakt lika klart vatten hela tiden. betyder det att det är fel på min rot ellr är det bara så att jag kan stoppa ner den i akvariet??
#2 - 13 maj 2007 06:32
Du kan stoppa i den i karet då den inte verkar färga av sig något nämnvärt.
#3 - 13 maj 2007 06:51
Att hålla på och balta med kallt och varm har jag aldrig gjort. Jag lägger mina i en plast påse (bytte vattnet varja dag) med vatten i och lät dom färga ur. Det har tagit ca 2v de ggr jag har gjort det.
#4 - 13 maj 2007 07:11
ok extra bra för jag ska ändå fylla hela akvariet med vatten i dag så då kan jag väl passa på att sätta i den.
#5 - 15 maj 2007 10:20
Det är inte alla rötter som färgar.
Dock så vet jag att de sk "mopani" rötterna kan färga nått vansinnigt.
Men det är ju en smaksak vilken färg på vattnet man gillar.
Den senaste roten jag köpte färgade ingenting.

mvh
#6 - 15 maj 2007 11:50
Varfør får dom inte færga? Jag tycker det ser fint ut och det ær hælsosamt før fiskarna.
#7 - 14 juni 2007 12:25
att hela akvariet är brunt och att man inte ser någonting? [:-13]
#8 - 14 juni 2007 12:29
Amanda321 skrev:
att hela akvariet är brunt och att man inte ser någonting? [:-13]

det bruna (lite te färgat vatten) tycker jag är riktigt snyggt att ha i akvarium....
#9 - 14 juni 2007 12:29
Rötter färgar inte vattnet så att det blir grumligt utan ger en gul-brunare färgton i vattnet, ungefär som svagt te. Vattnet i sig är fortfarande kristallklart.:)
#10 - 14 juni 2007 12:30
tyccker inte jag såg en bild på ett sånt.. man såg ju ingenting!!
#11 - 14 juni 2007 12:31
Amanda321 skrev:
tyccker inte jag såg en bild på ett sånt.. man såg ju ingenting!!

Vilken bild var det?
#12 - 14 juni 2007 12:33
då kanske det var nått fel på vattnet då........jag har aldrig sett någon rot färga så mkt så att man inte ens kan se in i nått akvarium........men jag kna ha fel....det kanske finns rötter som färgar så mkt
#13 - 14 juni 2007 12:44
Sånt här vatten brukar ibland kallas "svartvatten" också, inte för att det blir svart utan för att det är mörkare än "vanligt vatten". Det var en tråd för ett tag sedan (hittar inte den nu) där någon lagt in ett foto på sitt "svartvatten-kar". Mycket snyggt med starkt te-färgat, mjukt, surt vatten. Den svaga belysningen förstärkte intrycket. Vattnet är dock kristallklart och man ser allt, om än i en mörkare dager.
Jag har rejält gul-brunt vatten i mitt kar. Gå in på min profil och kolla mina bilder i fotoalbumet - blixten lyser upp vattnet så att det knappast märks någon gulhet alls - med detta menar jag att det är marginellt att rötterna färgar av sig en aning. Byter man vatten regelbundet upplever man nästan inte att vattnet gulnar.

Edit; Rötterna färgar dessutom av sig mindre och mindre vartefter tiden går.

Annons