Fel på gälar på diskus???

#1 - 16 januari 2004 21:36
Har nu sett på en av mina andra diskusar att den andas bara genom ena gällocket eller ena gälen. Den andra sidan är helt still förutom att den genomskinliga inre gäldelen rör sig lite.

Den verkar pigg och äter, vet ni något om detta???

Max
#2 - 16 januari 2004 22:34
Är förmodligen gälparasiter du har drabbats av. Du kan testa med att höja temp till typ 34 grader och hälla i lite salt utan jod. Funkar inte det måste du medicinera med Sterazin.
#3 - 17 januari 2004 13:38
Nopp det är inte det. Har precis behandlat dem för parasiter så något annat måste det vara.
#4 - 17 januari 2004 13:59
Behandlingen kanske inte hjälpte... Vet inte om någon annan sjukdom som gör så här med diskus
#5 - 17 januari 2004 14:29
När mina hade gälparasiter så strykte dom sig mot växter/rötter och annat. Gör din det?

/C
#6 - 17 januari 2004 14:35
Hej,

Kollad på diskusCD som man kan ladda hem gratis från nätet. Det jag hittade där kopplat mot gällock var som följer. Vet inte om något av dessa kan stämma in på din diskus dock.

Flera olika organismer kan ge upphov till problem med gälarna. Dessa problem yttrar sig oftast som hulkande/hostande rörelser, fisken simmar fram till mat men backar därifrån, stängt orörligt gällock, hög andningsfrekvens m.m. Vanligast är gälparasiter som Dactylogyridea och den äggläggande Gyrodactylidea. Symptomen för dessa är att fisken mörknar, blir mindre rörlig, andas häftigt och i framskridet stadium ställer sig/hänger strax under vattenytan och snappar luft. Det senare är inte ovanligt för diskusyngel. En kull kan kraftigt decimeras av angrepp och stanna upp i växten. Även en typ av Chilodonella kan angripa gälarna. Inte sällan som sekundär angrepp efter ovanstående parasiter. Vid kraftiga angrepp uppstår en onormal produktion av mucus (slem/sekret) som blockerar gälarna. Fiskarna uppvisar inga egentliga beteendeförändringar eller utseendeförändringar förutom möjligtvis hulkande/hostande.

Även svamp och bakterier kan angripa gälarna. Oftast sekundärt. Det är svårt att se yttre symptom (om det finns några) som gör att man kan skilja de olika orsakerna åt.

Behandlingsförslag: Samtliga organismer gynnas av dålig vattenkvalitet. Byt vatten och se över dina rutiner för vattenbyten. Även filtret kan behöva rengöras. Dock inte samtidigt som ett större vattenbyte. Utan närmre undersökning av gälarna (instr. finns i Untergassers bok) går det inte att säga vad som är orsaken. Vårt förstahandsförslag är att behandla mot gälparasiter med vanligt koksalt (1g per 15 l vatten) eller t.ex.Waterlifes Sterazin, Seras Mycopur, Tetras Gyrotox eller Tapeworm Fluke care och om symptomen kvarstår (och fiskarna lever) fortsätta med t.ex.Waterlifes Protozin eller Seras Costapur.
Eftersom en av de aktuella parasiterna är äggläggande och medicinerna inte dödar äggen är det klokt att efter två dagars uppehåll göra ytterligare en behandling för att ta bort nykläckta parasiter.

H3 :
Defekt gällock. Enligt litteraturen en av de vanligaste genetiska defekterna vid hård avel men kan även bero på vitaminbrist. Använd ej för vidare avel

/C
#7 - 19 januari 2004 20:19
Verkar inte vara något fel på den för nu har den bytt sida och andas på. Så jag får vänta och se.
#8 - 19 januari 2004 22:33
Hej

Detta har väl inget med diskusar att göra men våran M. Johanni hanne hade samma problem, han använde inte vänster gälle. Men två dagar senare efter det att jag upptäckt det så började han använda den och han verkade inte haft några problem under tiden han var sjuk eller sen dess han blev frisk. Allt man märkte var att han kliade sig lite oftare mot den gällen, var väl irriterande för honom. Vet inte ens om man kan säga att han var sjuk ens.

MVH Markus

Annons