Fel på Fluval fx:5

Maffia666
#1 - 1 mars 2008 13:34
Vad kan det vara för fel på detta filtret tro? Hittade det på Tradera.
Objekbeskrivning.
Ett Fluval FX5 ytterfilter komplett med alla tillbehör,enda felet är att det stannar efter ca 5 minuter istället för 24timmar,och ibland återstartar det inte,då får man dra ur kontakten och återstarta det,(använder man ett relä och pulskör det är det inga problem),annars i nyskick.

Undrar om någon annan råkat ut för detta problem och om det var dyrt att åtgärda?
Mvh maffia666
#2 - 1 mars 2008 14:13
:d

Maffia666 skrev:
Vad kan det vara för fel på detta filtret tro? Hittade det på Tradera.

Objekbeskrivning.

Ett Fluval FX5 ytterfilter komplett med alla tillbehör,enda felet är att det stannar efter ca 5 minuter istället för 24timmar,och ibland återstartar det inte,då får man dra ur kontakten och återstarta det,(använder man ett relä och pulskör det är det inga problem),annars i nyskick.

Undrar om någon annan råkat ut för detta problem och om det var dyrt att åtgärda?

Mvh maffia666

Det är en sensor och krets som styr start och stopp samt luft tömning automatiskt...
Var jag förstår så kan man byta dessa komponenter om man är elektriker och har de berörda komponenterna.
Bilagor:
#3 - 1 mars 2008 14:38
känns som det bästa är att ta kontakt med en återförsäljare! personligen tycker jag att elektronik inte hör hemma i den här typen av produkter!
Maffia666
#4 - 1 mars 2008 14:58
Hmm känns med andra ord inget att buda på om man inte är elektriker och kunnig att byta dessa delar. Är oxå skeptisk till sådan elektronik.
Tack för svaren.
#5 - 1 mars 2008 15:33
Delarna kostar en del och förbaskat pill att löda vad jag förstår.
Såg ut som rena rama ormboet när jag skulle reparera polarens fluval fx5 a...hans var precis lika dum...
Tog dock 10min styva innan det stanna...och sen ville det inte hoppa igång igen.

Men med lite elektronik kunnighet och lödkolv och send en oerhörda väntan på att kunna köpa kretsen och sensorn...
Hela reparationen gick på lika mycket som ett vettigt innefilter från eheim kostar.
Dryga 800kr...
Var ju reparation eller ny pump enhet som kostar 1034kr styva.
Maffia666
#6 - 1 mars 2008 19:00
firefox75 skrev:
Delarna kostar en del och förbaskat pill att löda vad jag förstår.

Såg ut som rena rama ormboet när jag skulle reparera polarens fluval fx5 a...hans var precis lika dum...

Tog dock 10min styva innan det stanna...och sen ville det inte hoppa igång igen.

Men med lite elektronik kunnighet och lödkolv och send en oerhörda väntan på att kunna köpa kretsen och sensorn...

Hela reparationen gick på lika mycket som ett vettigt innefilter från eheim kostar.

Dryga 800kr...

Var ju reparation eller ny pump enhet som kostar 1034kr styva.

Ja ja det kostar så pass, nä då ska man hellre köpa ett annat.
Tackar för svaren.
#7 - 1 mars 2008 19:39
åheim skrev:
känns som det bästa är att ta kontakt med en återförsäljare! personligen tycker jag att elektronik inte hör hemma i den här typen av produkter!

för många år sedan var de flesta skeptiska till mobil telefoner , nu tar de över istället för "hemtel" ...
Jag i af håller på teknink (elektronic )
Och det finns mycket elektronic kan hjälpa akvaristik idag =) det gäller bara att ge utryme för utveckling [:o]
#8 - 1 mars 2008 22:37
Visst, men ett akvariefilter ska gå dygnet runt och år ut och år in och vara tillförlitligt och de har en motor utan rörliga delar förutom impeller och är därför otroligt driftsäkra och då är det vansinne att blanda in elektronik som inte ens är i närheten av den tillförlitligheten! (sen tycker iallafall inte jag att elektronik endast är av godo, vi kan se när vi får skörda offren med hjärntumörer av strålningen från mobiltelefonen... och för att inte tala om när hela internetvärlden kollapsar och vi inser att ingenting fungerar utan den elektroniska kommunikationen dvs. du får inga pengar på kontot, kan inte tanka bilen, går inte att ringa, ingen el och uppvärmning, ingen mat i affärerna.... vi håller på att göra oss väldigt sårbara! Men häng inte läpp:) )
#9 - 2 mars 2008 06:00
Elektronik i all ära...visst kan den hjälpa oss inom akvaristiken...men inte fanders är det kul när den spökar...
Är därför jag är emot filter som har extra kretsar i sig...
Räcker med att pumpen går på el...behöver inte vara massa reläer och kretskort som styr hur vi ska avnända filtret.
Visst trött på att filtret ska tömma luft kan man bli...men jag skulle aldrig låta en krets styra det åt mig...
#10 - 2 mars 2008 06:10
Ju förre rörliga delar desto bättre, fast dagens elektronik har ju gått så långt att det nu finns programerbara "rabbits" med minnesfunktion, inte undra på att tanterna gillar den nya tiden..
Maffia666
#11 - 2 mars 2008 13:39
Gaffel skrev:
Ju förre rörliga delar desto bättre, fast dagens elektronik har ju gått så långt att det nu finns programerbara "rabbits" med minnesfunktion, inte undra på att tanterna gillar den nya tiden..
:D:D:D:D:D:D "rabbits" med minnesfunktion......:D:D
#12 - 2 mars 2008 13:51
Mmm, det var visst inte bara damerna som gick och blev glada över den informationen..
Maffia666
#13 - 2 mars 2008 14:04
Gaffel skrev:
Mmm, det var visst inte bara damerna som gick och blev glada över den informationen..
Neej neej för i h-lvete försök inte ens antyda något, men det kanske är egen erfarenhet:D:D?
#14 - 2 mars 2008 14:13
Nu såg du så där glad ut igen.. ..är batteriåtgången hög i Bjuv.. ..bzzzzzz bzzzzzz..
#15 - 2 mars 2008 17:14
näää va fnnnn klara ni inte konkurransen:D:D:D

Annons