Fel med vattenbyte var sjätte vecka?

#1 - 19 augusti 2007 17:18
Min akvariehandlare hjälpte mig igång när jag skulle bege mig in i akvariernas värld. Hon lärde mig att man tillsätter en bakterikultur när man startar och då behöver inte alls vattnet mogna på samma sätt som om man inte skulle ha i det. Efter det tillsätter man bakteriekultur Nitrigon 2 varannan vecka och då behöver man inte byta vatten mer än ca 20% var sjätte vecka i mitt 260 liters kar. Det som gör mig förvirrad nu är att ni alla här pratar så självklart om ca 20-30% v.byte en gång VARJE vecka!
Har min akvariehandlare fel eller använder ni andra inte denna bakteriekultur?
Hitills har jag bytt ca en gång i månaden.
alltid lika frågvis....:confused::confused::confused:
#2 - 19 augusti 2007 17:30
Funkar säkert med var sjätte vecka men jag tycker man ska skämma bort sina fiskar med rent fint vatten. Beror lite på vad det är för fisk också.
#3 - 19 augusti 2007 17:41
Jag tycker allt att 20% av vattnet var sjätte vecka är på tok för lite ! Jag byter själv ca en tredjedel varje vecka. Sedan beror det ju också på hurpass belastat karet är, och hur bra filtrering man har...

Vad är det som är så jobbigt med att byta vatten förresten ?

Mvh/Janne
#4 - 19 augusti 2007 19:00
annars lär man ju märka huruvida det funkar eller inte... dock kanske på fiskarnas bekostnad... tyvärr.
#5 - 19 augusti 2007 19:47
Det är möjligen så att man kan i viss mån ersätta täta vattenbyten genom att använda en del nitrithämmande preparat, men de flesta resonerar nog som så att färskt vatten är gratis medan preparat kostar pengar :). Butikerna vill nog helst att man köper deras varor istället så därför blir deras rekommendation att köra med preparat. Har man av någon anledning inte tillgång till bra vatten så är det förstås besvärligt med täta vattenbyten.

Så länge fiskarna verkar må bra spelar det förstås ingen roll vilken metod man använder.

Tecken på att man inte bytt vatten tillräckligt ofta kan vara; fiskarna "kliar" sig mot botten utan att för den skull ha fått vita-prick, snäckor i akvariet håller sig helst uppe vid vattenytan, fiskar kippar luft vid ytan, det "sticker" på huden när man stoppar ned armen i vattnet, eller ens nitrit-test visar förekomst av nitrit.

Själv byter jag drygt 60% varje vecka, vilket har att göra med att jag doserar växtnäring, PMDD, och med den metoden behöver man (förenklat) göra stora vattenbyten för att inte de tillsatta växtnäringsämnena ska ackumuleras. Flera använder PMDD och därför läser du ofta om att många gör stora vattenbyten. I mina småakvarier där jag inte göder växterna med den metoden, så byter jag 30% per vecka.
#6 - 19 augusti 2007 19:52
Sjävl sitter man ju här och byter 32 liter om dan i det stora:D
#7 - 19 augusti 2007 20:01
Sjävl sitter man ju här och byter 32 liter om dan i det stora:D

Var ju ändå inte så mycket, själv så byter jag dagligen 192L i mitt akvarium:p;):D
#8 - 19 augusti 2007 20:23
Pirajamaja skrev:
Min akvariehandlare hjälpte mig igång när jag skulle bege mig in i akvariernas värld. Hon lärde mig att man tillsätter en bakterikultur när man startar och då behöver inte alls vattnet mogna på samma sätt som om man inte skulle ha i det. Efter det tillsätter man bakteriekultur Nitrigon 2 varannan vecka och då behöver man inte byta vatten mer än ca 20% var sjätte vecka i mitt 260 liters kar. Det som gör mig förvirrad nu är att ni alla här pratar så självklart om ca 20-30% v.byte en gång VARJE vecka!

Det låter tyvärr som om din akvariehandlare vill tjäna stora pengar på dig om du skall använda diverse preparat vid varje vattenbyte. Har du bra kranvatten kan du byta rätt av med nytt kranvatten!
Men jag skulle som någon annan helst skämma bort fiskarna med tätare vattenbyten. Tyvärr lever jag inte alltid som jag lär, vattenbyten blir när jag hinner och orkar....:p:D Men oftare än var 6:e vecka blir det nog oftast ändå.
#9 - 19 augusti 2007 20:47
Glenn skrev:
Var ju ändå inte så mycket, själv så byter jag dagligen 192L i mitt akvarium:p;):D

Räcker gott och väl för mig.
#10 - 19 augusti 2007 20:55
ja, jag har beställt PMDD som förhoppningsvis kommer tisdag eller onsdag, så jag ställer nog in mig på tätare v.byten, men 60%? Det lät väldigt mycket?
#11 - 19 augusti 2007 21:01
Pirajamaja skrev:
ja, jag har beställt PMDD som förhoppningsvis kommer tisdag eller onsdag, så jag ställer nog in mig på tätare v.byten, men 60%? Det lät väldigt mycket?

Ja, som sagt det varierar från ett akvarium till ett annat. Med PMDD dosering rekommenderas i alla fall minst 25-50% vattenbyte per vecka.
#12 - 19 augusti 2007 21:04
okej, hur vet jag om jag behöver byta 25 eller 50% då?

...alltid lika frågvis........
#13 - 19 augusti 2007 21:09
Pirajamaja skrev:
okej, hur vet jag om jag behöver byta 25 eller 50% då?

...alltid lika frågvis........

Bara att prova sig fram vilket du föredrar :) Och vilket akvariet tillåter.
#14 - 19 augusti 2007 21:20
Pirajamaja skrev:

vill bara klargöra att tillsatts av bakteriekultur inte på något vis bidrar till att man kan dra ut på tiderna mellan vattenbytena! oavsett bakteriekultur så måste man genom vattenbyte göra sig av med slutprodukten nitrat och för att återmineralisera akvarievattnet! Tiderna mellan vattenbyten avgörs mera efter fisklasten och antalet växter!
#15 - 19 augusti 2007 21:30
Konstigt då att de skriver i bruksanvisningen "använder man "produkten" behöver inte vattenbyte ske lika ofta som tidigare.
#16 - 19 augusti 2007 21:33
ja det var konstigt:confused:
#17 - 20 augusti 2007 09:03
Hur mycket foder du ger till akvariet (egentligen inte fiskbelastningen), hur mycket växter du har (dvs hur mycket tillväxt som du senare måste rensa ut) är av mycket stor betydelse hur ofta du behöver byta vatten... det går inte att säga hur ofta du behöver byta vatten utan denna info

Det kan dock vara rimligt att inte göra byten över 30 % om du använder kallt opreparerat kranvatten.. vilket jag förordar.

Och skall du ha en rutin (vilket jag tycker du skall ha) tycker jag du skall vara praktisk dvs 30 % varje kalendermånad eller 30 % varje vecka (typ varje söndag)

Själv byter jag vatten varje gång ett av mina innefilter får lågt flöde och det kan också vara ett alternativ....
#18 - 20 augusti 2007 16:45
Xul skrev:
Hur mycket foder du ger till akvariet (egentligen inte fiskbelastningen), hur mycket växter du har (dvs hur mycket tillväxt som du senare måste rensa ut) är av mycket stor betydelse hur ofta du behöver byta vatten... det går inte att säga hur ofta du behöver byta vatten utan denna info

Det kan dock vara rimligt att inte göra byten över 30 % om du använder kallt opreparerat kranvatten.. vilket jag förordar.

Och skall du ha en rutin (vilket jag tycker du skall ha) tycker jag du skall vara praktisk dvs 30 % varje kalendermånad eller 30 % varje vecka (typ varje söndag)

Själv byter jag vatten varje gång ett av mina innefilter får lågt flöde och det kan också vara ett alternativ....

Då måste jag få fråga; Kallt vatten? Menar du att jag kan spola ner kallt vatten direkt från kranen? Jag har hittills alltid mätt tempen så att jag håller ca 25 grader, vilket är min normaltemp i akvariet. Har alltid undrat hur dom gör som spolar med en slang direkt i karet. Blir det inte för kallt för fiskarna om man spolar i kallt?
...alltid lika frågvis....:confused:
#19 - 20 augusti 2007 20:13
Man kan ta kallt vatten från kranen, och sen låta det stå i hinkar tills det blir rumstemperatur på det. Kallt vatten innehåller inte lika mycket ämnen som kan vara skadliga för fiskarna, som varmt vatten. Vissa orter har fler farliga ämnen i vattnet än andra, och dessa kan följa med varmvattnet (det finns skäl till att vi människor inte ska dricka varmvatten från kranen).

Man kan också, försiktigt, hälla i kallt vatten i akvariet, men som någon sade så kan man då inte hälla i mer än 25-30%, eftersom temperaturen i akvariet då sänks någon grad. Man måste ju hälla i det mycket försiktigt också, så att man inte dränker någon fisk i en kalldusch.

Men själv tar jag alltså iskallt vatten från kranen och låter det stå i hinkar tills det blir rumsvarmt. Precis innan jag ska hälla i vattnet i akvariet så tillsätter jag Aquasafe i hinken. Det är inte nödvändigt i orter som har ett bra kranvatten, men i Växjö där jag bor är det nödvändigt för att skydda fiskarna mot ämnen i kranvattnet.
#20 - 21 augusti 2007 08:29
Försiktigt..?

Nej det behövs inte eftersom jag bara byter 30 % och då låter filtrerna snurra...... men utan filtrerna igång kanske lite försiktighet kan behövas.....

Och temperaturen går ner någon grad.... hmm knappast snarare 5 grader eller så....

Så undrar jag vem som orkar ha en massa vatten stående för senare användande......
#21 - 3 september 2007 17:31
Hmm vattenbyte, behövs det verkligen till större kar? tex mitt 540L tycker det dunstar bort så mycket man får fylla på iaf. Hmm aja får ta alla frågor vid bestämt möte med Arken
#22 - 3 september 2007 17:39
vmax4ever skrev:
Hmm vattenbyte, behövs det verkligen till större kar? tex mitt 540L tycker det dunstar bort så mycket man får fylla på iaf. Hmm aja får ta alla frågor vid bestämt möte med Arken

Problemet är att det är rent H2O som dunstar och allt "avfall" blir kvar....byter du vatten får du ut "avfallet"...
#23 - 3 september 2007 18:07
sant, men ytterfiltret mitt har en volym på 11L tycker det borda sköta jobbet, tyckte byta 1/3 varje vecka låter drygt för ett 540L, är juh 180L man ska söla ut varje helg isf, vilket resulterar över 8600L per år bara i vattenbyte
#24 - 3 september 2007 18:20
mm vill man ha rent så får man stå ut med de olika saker man måste göra

jag tycker man skulle ställa sig en fråga.

Vill man att fiskarna ska få simma bland matrester, skit.. skulle vi vilja det? fast man har en bra pump så pumpar den inte bort avfallet som blir. det finns hela tiden kvar.
#25 - 3 september 2007 18:22
Pumpen kan inte ta bort nitrat om du bara byter det vatten som avdunstar kommer det bli mer och mer nitrat i karet om du inte har helt vældigt mycket væxter. Sen ær 11 liter volum væl inte så dær jættemycket till 540 liter heller.
#26 - 3 september 2007 18:52
Ne mycket nytt att lära, tänkte ha både flyt,"gräsmatte" och vanliga vertikala växter och många stora rötter med stenar uppemot 40-50cm höga med blästersand som botten och vakna nyss till för pmdd, duger det bara med det så jag kan skippa torv å liknande då och ha ren sandbotten?

Har nu
2st plecos
5slöjstjärtar
20st fantomtetror

vattenbyte gjordes igår och just nu fel ljus
uv och vanlig vit"sköldpadda".
sandbotten med 2 stora florex och mopani.
stenar från akvedukter som skiftar i grå och vit 1 på ca 50 i bredd och 30 i höjd med några fler små.
växter är 2st terrrarieväxter på 90cm vardera och 3st vanliga på ca 15-20cm

denna inredning inklude bakgrund är temporär tills lönen trillar in denna månad då hadde jag tänkt byta lampor,inredning och köpa alla nödvändiga kemikalier,pmdd,verktyg för avläsning osv och hoppas på nån kunnig ska nappa mig å vilja hjälpa. annars blir de några hundringar extra hos den lokala handlarn pga HÖGA priser
#27 - 3 september 2007 19:04
Tetra Easy Balance är kanske något för dig?
Själv vet jag inte exakt hur det går till med det men kanske någon här som vet?
#28 - 4 september 2007 07:39
vmax4ever skrev:
sant, men ytterfiltret mitt har en volym på 11L tycker det borda sköta jobbet, tyckte byta 1/3 varje vecka låter drygt för ett 540L, är juh 180L man ska söla ut varje helg isf, vilket resulterar över 8600L per år bara i vattenbyte

Men va fan..... Inte skall du gå från ytterligheter... Byt du lite varje månad istället.... Har du ingen hög fiskbelastning och dessutom växter som växer på bra kanske 20 % är lagom..... I månaden rensa då oxå ut lite växtdelar vid bytena..... Den dag växterna börjar multna så förbättrar de ju inte vattnet mer...
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 4 september 2007 07:49
vmax4ever skrev:

Hur mycket man skall byta finns inget exakt svar på. Det beror på många faktorer som hur mycket fisk man har och hur stora de är, hur mycket man matar och med vad man matar, hur stort filter man har och vilket filtermaterial man har i det, hur mycket växter och vilka växter man har, vilka värden på kranvattnet man har, om man har något i akvariet som buffrar pH, om man tillsätter gödningspreparat osv osv

Dock som bl.a. Raskens skriver så är ett "vattenbyte" där enbart avdunstat vatten ersätts inget vattenbyte alls. Vad man gör är att ersätta 100% rent vatten mot nytt rent vatten - dvs all skit blir kvar i akvariet.

Annons