Fel doppvärmare

#1 - 31 mars 2005 20:51
jag kom på nyss att jag råkat beställa en jäger 150w till mitt akvarie på 160l...skulle egentligen köpa ett 100w. Nu undrar jag om jag kan ha värmaren jag beställde i karet eller om jag måste köpa en ny? Det borde väl inte vara några problem eller? bara att ställa in rätt temp?

hälsningar Stephanie
#2 - 31 mars 2005 20:55
Själv ser jag inga problem med en överdimisionerad doppvärmare. Största problemet jag kan se är om den går sönder / termostaten går sönder. Då kan en för stor doppvärmare göra vattnet på tok för varmt så all fisk dör. Dock skulle jag inte tro att det är direkt vanligt. Många kör två mindre värmare för att slippa det men själv skulle jag köra en "för stor" värmare utan att vara rädd.
#3 - 1 april 2005 02:02
om jag va du skulle jag starta upp den i en spann och kolla hur bra den håller temperaturen med inställt värde utifall det skulle va fel på termostaten ser du det innan du stoppar i det i karet.

sen har gosatta rätt i det han skriver också men tyvärr är det alltför vanligt att termostaten hänger sej.
har en 25w liggandes i bokhyllan som har det felet.
en jag känner hade en jäger i 7år funka perfekt ända tills dom tappa den i golvet och glaset sprack.
köpte en som zoo affären rekommenderade och den hängde sej efter drygt 1 år så det händer.

har dock aldrig hört det hända med jäger rätt bra kvalitet på dom.
glaset är till exempel 2mm pyrex.
#4 - 1 april 2005 08:59
På Jäger värmarna kan man kalibrera temperatur kalan på själv värmaren så att den stämmer överrens med den verkliga temperaturen i karet.
Man sätter i värmaren som vanligt, mäter temperaturen i karet (med en bra termometer, tex, en vanlig digital utomhustermometer).
Man lyfter up den lilla blå "pluppen" vrider skalan så den stämmer med verklig temp. Tryck ner "pluppen", Klart!
#5 - 1 april 2005 09:44
vilken tur!

Vad skönt! Då slipper jag köpa en ny då. Kom på att jag beställt fel efter att beställningen genomförts! Vad bra att det är en jäger då så att mankan vara någorlunda säker på att den inte hänger sig!

Om du sa Raven så testar jag den i ett spann först! Vill ju inte ha kokade fiskar till frukost sen!

hälsningar Stephanie
#6 - 1 april 2005 10:35
Du bör nog göra temp-kalibreringen i karet också, eftersom vattenvolymen och cirkulationen skiljer sig åt i förhållande till hinken.
#7 - 1 april 2005 11:08
Jo precis! tänkte göra det oxå såklart! Vilken tur att jag har er så att dom stackars små liven inte behöver lida på grund av min okunnighet!

Hälsningar Stephanie
#8 - 1 april 2005 14:04
jäger är det enda märke jag kan tänka mej att köpa när det gäller doppvärmare.

Du bör nog göra temp-kalibreringen i karet också, eftersom vattenvolymen och cirkulationen skiljer sig åt i förhållande till hinken.

min tanke med spannen var att om den sätts på 24 grader och en termometer visar 30 så är det fel på termostaten.
kalibrering kan nog va mer inkorrekt med så lite vatten som du skrev.
#9 - 1 april 2005 15:22
Är det någon som har råkat ut för att vattnet "kokat" med en modern doppvärmare? har hört mycket snack om det men har det hänt någon här?
#10 - 1 april 2005 15:28
[QUOTE=Raven]har dock aldrig hört det hända med jäger rätt bra kvalitet på dom.glaset är till exempel 2mm pyrex.[/QUOTE]Jodå, de också. Jag har haft två stycke Jäger som hängt sig i 'på' läge. Ena gången förlorade jag all fisk utom en i akvariet, andra gången upptäckte jag det i tid.

Jag tror alla värmare med bimetallbrytare hänger sig i 'på' förr eller senare, när brytaren korroderar.
#11 - 1 april 2005 16:38
min tanke med spannen var att om den sätts på 24 grader och en termometer visar 30 så är det fel på termostaten.

Det behöver inte vara fel på termostaten för att den visar 6 grader fel. Det kan mycket väl vara en kallibreringsfråga. Jag är osäker på om dom över huvudtaget är kalibrerade av tillverkaren. Har för mig att min visad 3-4 grader fel innan kallibrering.
#12 - 1 april 2005 19:42
[QUOTE=Azur][QUOTE=Raven]har dock aldrig hört det hända med jäger rätt bra kvalitet på dom.glaset är till exempel 2mm pyrex.[/QUOTE]Jodå, de också. Jag har haft två stycke Jäger som hängt sig i 'på' läge. Ena gången förlorade jag all fisk utom en i akvariet, andra gången upptäckte jag det i tid.

Jag tror alla värmare med bimetallbrytare hänger sig i 'på' förr eller senare, när brytaren korroderar.[/QUOTE]

nån gång ska va den forsta ;)
den jägern jag har är inställd på 24 grader och har än så länge aldrig sett den starta.
ljusrampen värmer upp tll 27 grader och tempen sjunker till 25 nattetid.
har iallafall 23 grader inne när datorn stått på en stund.

Annons