Artbeskrivningen av Xiphophorus montezumae är fel.
Fisken på bilden är hanne av Xiphophorus nezahualcoyotl
nothobranchius skrev:Artbeskrivningen av Xiphophorus montezumae är fel.
Fisken på bilden är hanne av Xiphophorus nezahualcoyotl
Japp, ligger det inte ett i min mapp från Tyskland förra året?Kjell Fohrman skrev:Såg att du skrivit en kommentar om det (tack). Har nu också angett detta i artbeskrivningen och skickade dig också tidigare idag ett PM om detta.
Men frågan kan gälla alla - någon som har ett artfoto på denna art som vi kan använda
Inger H skrev:Aha, där ser man vad lätt det kan bli fel, den är köpt som montezumae och ynglar av sig hej vilt :).
Jag har googlat nu, dessa två är väldigt lika. Väldigt imponerad av att du ser skillnaden nothobranchius :).
//Inger
ansjo skrev:Fel, låg inga där. Jag vet att jag fotat dem och kan kolla genom mina bilder i morgon...
Kjell Fohrman skrev:Jag googlade också och blev fundersam eftersom det verkade vara en så stor bredd mellan olika montezumae men jag antog att det handlade om olika populationer. Kollar man fotona på Fishbase http://www.fishbase.se/summary/Xiphophorus-montezumae.html så skiljer det en del så sannolikt är det nog inte olika populationer utan att flera av montezumae-fotona man hittar när man googlar också är felaktigt namnsatta .
Ken Olofsson skrev:Om någon kan:
1) Få mig, total kameraidiot, att begripa hur jag ska fota vettigt i kar.
2) Få fisken att stå still i mer än 2/100 av en sekund
3) Uppgradera mitt konto till Guld igen (betalade igår)
Så kan jag nog posta en bild eller två.
Ken Olofsson skrev:Jag ser tre fel:
1) Kameran
2) Han bakom kameran
3) Fiskjäveln som inte står stilla.
Lågoddsare på nr 2. Han kan knappt ta en vettig bild på sina egna yngel när de sover.....
Funderar på att offra en firre. Upp med han. Låt han dö. Lägg han på ett svart papper. Sedan fota.
Ger upp....... det gaur igge....
Ledsen....men jag försökte iaf...
Inger H skrev:Ken, jag tror inte alls att det är något fel på något av det du nämner :)
För ett artfoto så måste du ha fisken nära frontrutan, och inte rikta blixten (säger jag som aldrig använder blixt) mitt framför fisken utan lite åt någon av sidorna, då går det lättare att "skära" bort själva blixten om den syns. Tålamod behövs också, det brukar bli många bilder inna man blir hyfsat nöjd :).
//Inger
Ken Olofsson skrev:Nä, det är som sagt var tur att man håller sig till andra saker som försörjning än bilder på levande fisk.......
Jag ger upp. Jag kan helt enkelt inte.
Hoppas det löser sig iaf.
Inger H skrev:Så då kommer mina bilder att läggas till som X. nezahualeoyot?
//Inger