Fei feng/Charming phoenix

#1 - 28 juli 2004 13:44
Finns det några som har haft, eller har sk "Fei feng" eller "charming Phoenix" tetror (Semaprochilodus taeniurus)?:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Phoenix_040526.jpg
Har själv ett litet stim på 5 st och de växer oroväckande snabbt... det dröjer nog inte så länge innan de är i 30 cm klassen.
Mina är just nu ca 15 cm och fungerar väldigt bra i ett 720 kar med bråkiga CA-ciklider och diverse malar. Maken till tålig fisk får man leta efter, de har en förmåga att jätteskutta ur karet om man inte passar sig! Trots att blessyrer å smällar ett sånt hopp kan ge, så läker de ultrafort.
Skulle vara kul å höra om någon annan har erfarenheter av denna ganska ovanliga akvariefisk (ändå finns i sådana enorma mängder i Amazonas!).
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 juli 2004 13:54
Kan inte hjälpa dig men måste ändå kommentera.
Väldigt snygg fisk - vet du något om den behåller den röda färgen när den växer till sig?
#3 - 28 juli 2004 13:58
Jag hoppas det! Men man kan bli lite orolig om man kollar i fishbase, men den stora fisken där verkar vara död och färglös...
De hade möjligen lite "piggare/sötare" utseende som små, men färgerna är lika än så länge.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 juli 2004 14:18
Återkom gärna med rapporter om detta - verkar mycket intressant om den bibehåller färgerna.
#5 - 28 juli 2004 15:43
Dagsstatus är denna när det gäller färgen:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Phoenix_040728.jpg
En pinfärsk bild för dagen [:)] och två månader nyare än de förra.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 juli 2004 15:53
Fortfarande en riktig skönhet - skall bli skoj att se hur det utvecklas.
#7 - 28 juli 2004 16:40
tycker det är konstigt att dom inte är vanligare i akvarium det är ju endå en av dom absolut vanligaste fiskarna i amazonas.

jag har sett på filmer från amazonas på stora stimmmed fei fengs och där har dom haft kvar den röda färgen. När min gick själv (en av dom i Anlis stim) så var den ännu lite rödare, så domokan färga ut riktigt fint,.
#8 - 28 juli 2004 16:46
Ja vilken slump! Stimmet som fanns hos Akvarieleasing våras, hamnade nästan alla i mitt kar till slut :D
Risken är att de blir lite mer "mört"lika i formen ju större de blir.. som små är ju huvudena större i proportionen och ser "gulligare" ut.
Undrar varför de inte är vanligare? Storleken? Men folk har ju pacus å sånt?
#9 - 28 juli 2004 16:56
säkerligen omöjliga att odla efter som dom vandrar precis som laxar.

Kanske svårt att få tag på små? och/eller dom ser dom som lika charmiga som mörtar och tänker "hur skulle någon vilja ha dom där" =)

Fullvuxna blir dom ju mer lika braxen =)

#10 - 28 juli 2004 18:15
Ursprungligen skickat av gosatta

säkerligen omöjliga att odla efter som dom vandrar precis som laxar.

Kanske svårt att få tag på små? och/eller dom ser dom som lika charmiga som mörtar och tänker "hur skulle någon vilja ha dom där" =)

Fullvuxna blir dom ju mer lika braxen =)

Jovisst, men då kan man ju resonera lika när det gäller andra jättetetror? Där kan man ju prata om braxar...
Det märkliga är att Phoenixarna verkar vara poppis i asien? Vet du varför, Mats (du som e lite hemma i Asien å så).
#11 - 28 juli 2004 19:59
Anli: jag är imponerad, helt klart något att fundera på i framtiden
#12 - 28 juli 2004 20:01
Måste sägga samma sak, den dagen det blir sydamerika så lär det bli sådana här istället för silverdollar =)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 28 juli 2004 20:13
En gång i tiden körde jag faktikst igång ett akvarium på drygt 3.000 liter för att ha denna tetra http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=430 men så fick jag reda på att de helt "tappar färgen" när de växer till sig och då fick det bli malawi istället.
Skall bli intressant hur denna art utvecklas när den börjar bli uppåt 25 cm - om den håller färgen så kanske det blir ett nytt 3.000 liters akvarium (sålde det gamla för några månader sen).
#14 - 28 juli 2004 22:09
Synd på den jättelika "Zairetetran", ett stim sådana hade varit en syn det!
Stannar phoenixen på 25 cm så kan kanske stimmet funka i 720... de stressar inte runt utan glider runt lite knyckigt och "läppjar" på allt och småbråkar med varandra... stimmar väldigt bra när CA-cikliderna bråkar med varandra :)
PatrikMalmo
#15 - 29 juli 2004 05:10
Otroligt grann fisk!! Vet du det latinska namnet på den?

En trolig anledning till att en hel del tetror inte är vanligare än de är, är att många av de lite större tetrorna är verkligt glada i sk "vegetabiliskt tillskott" i fodret - de knaprar växter som sjutton helt enkelt. "Silverdollar" och Distichodus är jättefina fiskar som jag undvikit pga det. Alternativet är att inreda karet speciellt för dem.

Hilsen!!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 29 juli 2004 05:43
Otroligt grann fisk!! Vet du det latinska namnet på den?

??????????[:-12]
Det latinska namnet står med i Anlis fråga - Semaprochilodus taeniurus
#17 - 29 juli 2004 06:59
Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

En trolig anledning till att en hel del tetror inte är vanligare än de är, är att många av de lite större tetrorna är verkligt glada i sk "vegetabiliskt tillskott" i fodret - de knaprar växter som sjutton helt enkelt. "Silverdollar" och Distichodus är jättefina fiskar som jag undvikit pga det. Alternativet är att inreda karet speciellt för dem.

Jag har silverdollars och de rör märkligt nog inte en enda växt... har dock bara ytväxter å robusta bottenväxter. Phoenixarna äter inga växter vad jag har sett, "läppjar" lite på trådalgerna möjligen.
Annars äter de allt från fingfoder, stora ciklidpellets till fryst lax....
PatrikMalmo
#18 - 29 juli 2004 20:31
Sorry, inte helt uppmärksam på latinet där!! ;)

Otroligt bra om de inte käkar växter - läpparna på dem såg ut att kunna "nibbla" bra på den del växter!! Jag är känslig för sådant - har en hel del växter kvar med "affektivt värde", och skulle jag stoppa ner något som jag ens misstänker skulle äta upp växterna hade jag fått hjärtslag!!

Med fisk är det lite olika. En del firrar käkar gladeligen sin egen rom, även om det "står i beskrivningarna" att de inte ska vara romtjuvar. Misstänker att det är samma sak med en hel del större tetror, men självfallet beror det på vad den enskilde individen uppfattar som "sallad".

Nå. Funkar det bra för dig, så kör på!! ;)

Hilsen!!
#19 - 4 december 2004 17:04
Kan inte låta bli att posta denna fäsrka och ganska lyckade bild på hela gruppen:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Phoenix_group.jpg
ca 20 cm är de numer... och fortfarande håller färgen!
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 4 december 2004 17:07
Väldigt vackra fiskar - man blir änna lite sugen
#21 - 4 december 2004 18:40
Nån som vet skillnaden mellan Semaprochilodus taeniurus och Semaprochilodus insignis ?? Båda kallas för Fei feng/Charming phoenix .
#22 - 4 december 2004 19:59
Verkar som insignian har större ryggfena.

Vackra fiskar! Stimbilden är kanon!
#23 - 4 december 2004 23:25
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Väldigt vackra fiskar - man blir änna lite sugen

Hehe... skulle jag behöva bli av med dom, så hör jag av mig.
Men det känns just nu väldigt långt borta [:)]

Annons