Fega malawis

#1 - 30 augusti 2009 18:28
Hej

Jag har ett problem i mitt kar. De fiskar jag har där har blivit extremt fega. Detta har inte varit ett problem från början utan har utvecklats senare. Jag har funderat i banor om kan det bero på att det är för få fiskar, ett antal dog då min mamma skötte om dem när jag bodde utomlands ett år. Innan dess hade jag inga sådana problem, men jag vet inte om det var så när jag kom hem eller har utvecklats senare.

Här är förutsättningarna
- 400 liters akvarium
-Juwel innerfilter, fluval 4+ för cirkulation och eheim proffessional 2 ytterfilter
-Vattenbyte 1/3 var 7-10 dag
-Stenröse på ena halvan av karet, så de kan (och gör) gömma sig
-Fiskar:
3 Pseudotropheus sp. 'acei'
2 Rödzebror
2 Golden
2 Cynotilapia afra (1+1)

Vore grymt om någon hade tips på vad man skulle kunna göra för att få dem mindre skygga
#2 - 30 augusti 2009 18:33
Det är nog lite lite fiskar utöka grupperna lite och i med mera sten så skall du se att det blir snurr i baljan.
#3 - 30 augusti 2009 18:43
Jag misstänker också det som sagt.

Hur mycket bör jag uttöka tror du/ni? Jag vill helst inte ligga på gränsen av vad som "går".

Om jag uttökar så att acei, golden och rödzebror är 5 stycken per art, tror du det skulle funka bra?

Ska jag köpa alla och släppa i samtidigt? En golden hade nämligen hoppat bakom bakgrunden och bott där ett halvår, jag fiskade upp den och släppte ut den i karet flera gånger, men den blev "mobbad" och hoppade över igen hela tiden. Nu hade den tagit sig ut själv, men låg död bland stenarna med röda fläckar på kroppen. Jag misstänker att den blev "ihjälslagen" av de andra. Det kanske är bättre att släppa i många nya på samma gång då så blir det fler hackkycklingar som får ta smällen.

Sten har jag som sagt på halva bottenytan och 2/3 upp till ytan, men jag kanske ska ha i ännu mer då.

Tack för svar!
#4 - 30 augusti 2009 18:51
Har du typ 2 stenrösen på varje sida och typ någon maffig sten i mitten kommer du få se mer revirstrider. En inkörd grupp kan mobba ihjäll nykomlingar ja. Passar man på att ändra om lite i karet och tillsätter de fiskar man skall ha så brukar de bli lite förvillade. Jag tror du skall mosa i alla på en gång det verkar ju vara väl inkört karet ta det lite försiktigt med maten någon vecka eller två så skall det inte vara några problem. Jag hade försökt få 2 hanar och 3 hoonor av de arter du har det är ingen fara.
#5 - 31 augusti 2009 17:45
Släng i några Pseusotropheus Polit så skall du få se på grejer... :-)

http://www.riftlakes.com/cichlids/pseudotropheus_sp_polit.html

Annars håller jag med om att det kanske är lite få fiskar i karet - men det borde ju inte innebära att det blir lugnare i tanken - tvärtom är min erfarenhet. Om man bara har några stycken brukar det bli ett jäkla liv - eller åtminstone att den dominerande hanen jagar skiten ur de andra. Ett knök-fullt akvarium däremot - där vet inte de eventuella dominerande vilka de skall jaga - alltså blir det lugnare.

Är hanarna utfärgade? Om inte - kan ju det vara orsaken - de har inget att "kämpa" för annat än maten.

I ett 400-liters kan du ha 30-40 fisk utan problem under förutsättning att akvariet är inkört och filtreringen är bra. Så mycket snurr som möjligt är mitt måtto. Har själv 3600 l/timmen i ett 375 l och ca. 3000 l/h i ett 450 l.
#6 - 31 augusti 2009 22:42
Hogan1 skrev:
Släng i några Pseusotropheus Polit så skall du få se på grejer... :-)

http://www.riftlakes.com/cichlids/pseudotropheus_sp_polit.html

Annars håller jag med om att det kanske är lite få fiskar i karet - men det borde ju inte innebära att det blir lugnare i tanken - tvärtom är min erfarenhet. Om man bara har några stycken brukar det bli ett jäkla liv - eller åtminstone att den dominerande hanen jagar skiten ur de andra. Ett knök-fullt akvarium däremot - där vet inte de eventuella dominerande vilka de skall jaga - alltså blir det lugnare.

Är hanarna utfärgade? Om inte - kan ju det vara orsaken - de har inget att "kämpa" för annat än maten.

I ett 400-liters kan du ha 30-40 fisk utan problem under förutsättning att akvariet är inkört och filtreringen är bra. Så mycket snurr som möjligt är mitt måtto. Har själv 3600 l/timmen i ett 375 l och ca. 3000 l/h i ett 450 l.

Hur ser man skillnad på hanar och honor på de arter jag har? Jag tycker att alla fiskar av samma art ser likadana ut, förutom afran då. Den hanen är oftast utfärgad men ibland "tråkigare".

Vad tror du att det annars kan bero på då? Tror du att det kan bli värre av att sätta in några fler fiskar?

Akvariet är mycket väl inkört och filtreringen bra som synes i första inlägget.
#7 - 1 september 2009 09:04
vance skrev:
Hur ser man skillnad på hanar och honor på de arter jag har? Jag tycker att alla fiskar av samma art ser likadana ut, förutom afran då. Den hanen är oftast utfärgad men ibland "tråkigare".

Vad tror du att det annars kan bero på då? Tror du att det kan bli värre av att sätta in några fler fiskar?

Akvariet är mycket väl inkört och filtreringen bra som synes i första inlägget.

Ps. Acei får man nog lyfta ur och undersöka könsöppningarna med lupp/förstoringsglas. Jag kan i alla fall inte se någon skillnad -och jag har 6 st (3+3). Jag bad affären om 3+3 och innehavaren (Kent i Nol) undersöker alltid i tveksamma fall. Golden får man nog göra på samma vis. Det är mycket svårt att skilja dem åt annars.
Rödzebra har jag valt att ha hanen ljusblå och då blir det enklare - annars är det väl lupp som gäller.

Jag tycker generellt att det är för få fiskar men tror inte att den upplevda inaktiviteten beror på att Du inte har tillräckligt många.
Snarare att Du har fått tag på exemplar som råkar vara ganska lugna av sig - eller de kanske inte är riktigt vuxna ännu och haft någon anledning att skapa revir.

Det finns ganska många arter som är jäkligt kaxiga av sig och om du vill ha lite mer fart och fläkt kanske du skall välja några sådana i stället eller som komplement. Att lägga i fler fiskar skadar säkert inte - och jag tycker som sagt att de antalet du har i ett 400 liters är i underkant.

För övrigt är det ju bra att du har byggt stenrösen som ju borde bilda naturliga revir och jag kan inte se annat än att Du gjort allt rätt och det vanliga hade väl varit lite mer liv och rörelse. Om du har boken "Back to Nature" - Guide om Malawiciklider (Ad Konings) finns det alltid en beskrivning om respektive arts naturliga beteende - om de är aggresiva t.ex. Titta gärna igenom den boken och välj ut någon du tycker ser trevlig ut och som har de generella egenskaper du vill ha. Lycka till.
#8 - 12 september 2009 12:32
Jag har nu ungefär dubblat antalet fiskar så det ser u som så här:
7 Pseudotropheus sp. 'acei'
4 Rödzebror
7 Golden
2 Cynotilapia afra

Det gjorde en galen skillnad! De är inte alls lika fega längre utan det är bra fart och fläkt i karet.

Ville bara säga det som en bekräftelse på att det fungerade att släppa i fler fiskar. Tack för tipset!

Annons