Hur ser man skillnad på hanar och honor på de arter jag har? Jag tycker att alla fiskar av samma art ser likadana ut, förutom afran då. Den hanen är oftast utfärgad men ibland "tråkigare".
Vad tror du att det annars kan bero på då? Tror du att det kan bli värre av att sätta in några fler fiskar?
Akvariet är mycket väl inkört och filtreringen bra som synes i första inlägget.
Ps. Acei får man nog lyfta ur och undersöka könsöppningarna med lupp/förstoringsglas. Jag kan i alla fall inte se någon skillnad -och jag har 6 st (3+3). Jag bad affären om 3+3 och innehavaren (Kent i Nol) undersöker alltid i tveksamma fall. Golden får man nog göra på samma vis. Det är mycket svårt att skilja dem åt annars.
Rödzebra har jag valt att ha hanen ljusblå och då blir det enklare - annars är det väl lupp som gäller.
Jag tycker generellt att det är för få fiskar men tror inte att den upplevda inaktiviteten beror på att Du inte har tillräckligt många.
Snarare att Du har fått tag på exemplar som råkar vara ganska lugna av sig - eller de kanske inte är riktigt vuxna ännu och haft någon anledning att skapa revir.
Det finns ganska många arter som är jäkligt kaxiga av sig och om du vill ha lite mer fart och fläkt kanske du skall välja några sådana i stället eller som komplement. Att lägga i fler fiskar skadar säkert inte - och jag tycker som sagt att de antalet du har i ett 400 liters är i underkant.
För övrigt är det ju bra att du har byggt stenrösen som ju borde bilda naturliga revir och jag kan inte se annat än att Du gjort allt rätt och det vanliga hade väl varit lite mer liv och rörelse. Om du har boken "Back to Nature" - Guide om Malawiciklider (Ad Konings) finns det alltid en beskrivning om respektive arts naturliga beteende - om de är aggresiva t.ex. Titta gärna igenom den boken och välj ut någon du tycker ser trevlig ut och som har de generella egenskaper du vill ha. Lycka till.