Feg ormhuvudsfisk

#1 - 4 augusti 2003 22:09
Jag har en ormhuvudsfisk, channa gachua, som jag köpte för ca en månad sedan. Nu till problemet. Han ligger i sin grotta hela dagarna, jag ser inte skymten av honom. Sedan på nätterna så blir det en sjuhelvetes fart på honom. Han simmar fram och tillbaka och plaskar och härjar.

Det ska vara en oerhört tam fisk som ska äta det mesta. Min har fått i sig kanske 4-5 maskar sedan han kom till mig.

Vad ska jag göra?

Den betedde sig precis lika i zooaffären men jag tänkte att den skulle må bättre i mitt 375 liters. Den är ca 15 cm. Den går med en jaguarciklid på ca 19 cm och en oscar på 12-13 cm.

Ska jag ta bort hans grotta så han blir tvungen att vara framme. Då kanske han vänjer sig vid folk och blir lite tamare.

MVH Martin
#2 - 4 augusti 2003 22:23
hmm...denna fisk bör inte ha akvarie kompisar i vattnet överhuvetaget... testa och ge dina andra fiskar ett eget akvarium och mata din ormhuvud fisk med lite levande fiskar typ mollys och dylikt, testa också att öka temperaturen några grader det kan göra under ;) Lycka till med din fina ormhuvudfisk :)
#3 - 5 augusti 2003 10:40
Martin:
Jag vet egentligen inte någonting om ormhuvudsfiskar... Men kan det vara så att det är en nattaktiv art?

I så fall, så länge den inte är extremt nattaktiv så går det säkert ändå att få den lite mindre skygg. Både min fengädda och skovelnosmal betedde sig precis som din ormhuvudsfisk, jag började locka fram dem då lyset var tänt med hjälp av bitar av abborre. Det funkade bra och även om fengäddan fortfarande håller sig gömd mesta delen av dagen pga att jaguarerna inte gillar den så kommer den åtminstone fram på kvällen innan belysningen släcks för att bli matad. Skovelnosmalen har jaguarerna däremot inga problem med så den ser man ofta liggandes uppe på någon sten eller vid framrutan och bara vilar, men simmar gör den fortfarande bara på natten.

Hur som helst, om ormhuvudsfisken trots allt är en dagaktiv art så är det förmodligen som med min fengädda att den blir skrämd av någon annan fisk, påfågeln var väl rätt hård mot ormhuvudet om jag förstod rätt från dina tidigare beskrivningar, detta är nog den största anledningen till ormhuvudets tråkiga beteende gissar jag.
Att ta bort gömställen är nog inget hit i så fall, prova istället att fixa gömställen med STORA håligheter så att fisken kan se ut medan den fortfarande känner sig säker och så att du kan se fisken även om den ligger i skuggan. Använd t.ex en stor rot som böjer sig över en stor yta eller en stor grotta av skifferstenar. Ett annat alternativ är att fixa lite flytväxter men då kommer fortfarande påfågeln att kunna attackera ormhuvudet så det kanske inte fungerar i detta fall.

Mvh Fredrik Isaksson
#4 - 5 augusti 2003 12:25
Den är troligen inte riktigt nöjd med dom andra akvarie invånarna, ormhuvuds fiskar är fredliga mot alla andra utom andra av samma art, fiskar som dom kan äta äter dom, troligen känner den sig hotad av dom andra fiskarna, jag skulle placera den i ett eget akvarium på 100-200 liter och skaffa några fler av samma art.

jag hade min Channa Panaw (13cm) i ett 100 liters kar och det funkade utmärkt, den var väldigt aktiv, när jag flyttade den till ett 250 liters blev den mer tillbaka dragen (andra fiskar som var lite större i det oxå)

Jag har vant min att äta frysta räkor, började med levande fisk och gjorde uppehåll sen matade jag med några räkor, till slut åt den.

Lycka till..

Marcus Abrahamsson
#5 - 5 augusti 2003 17:28
Det ska inte vara en nattaktiv fisk. Inte vad det verkar på amerikanerna iaf. Men han var lika rädd på zoo-affären, där var han med bara småa rödzebror som han troligen åt upp sa zooägaren.

Men om jag tar bort gömställen så måste han ju vara framme. Då kanske han vänjer sig vid mig och vågar vara framme mer. Jag tycker det verkar som han är mest rädd för sådant som är utanför akvariet. Men det kan ju vara så att cikliderna har skrämt upp han. Som FI sa så är oscarn ganska bestämd mot han. Han biter inte ormhuvvet längre men simmar efter honom lite lugnt så han ska fatta att han inte ska vara där.

Jag har tyvärr inget annat kar så jag kan inte flytta honom.

MVH Martin

Annons