feedback tack! 150 liters

#1 - 16 februari 2007 12:37
Aloha!
Nu var det länge sen jag surfade här och nu har besluten äntligen börjat mogna till och ett inköp närmar sig på riktigt! Min sambo tömde sin myntburk över mej häromdan o sa åt mej att sätta lite sprutt på akvariefronten...! [:-121]

Behöver bara lite bekräftelse och feedback. [:-17]

Vill ha ett 150-liters (mindre verkar inte rimligt till det jag vill ha - eller?), i aluminium.
Vad ska man egentligen ha för prylar till??? Och är det vettigare att skaffa ett sprillans nytt obesudlat akvarium med garanti och hela köret? Jag vill ha fräscha grejer, men ju inte bli lurad...

Jag ska ha:
typ 3 kakaduaciklider
3-5 dvärgguramis [:-146]
ett litet stim rödmunstetra
några ampullariasnäckor och
ett gäng körsbärsräkor.

Sen vill jag ha mycket växter, gömställen för kakaduorna och en hel del flytväxter.

Snälla - jag vill ha kommentarer och all sorts feedback, för snart smäller det! [:-108]
TACK på förhand!
#2 - 16 februari 2007 12:43
det verkar bli bra men släng upp bilder under uppstarten också :P
#3 - 16 februari 2007 12:46
Haloo,

Ha! Vill också ha en myntburk kasstad över mig på det sättet!

Jag tycker helt klart du ska köpa begagnat. Du tjänar väldigt mycket pengar på det. Se till att kolla silkonet innan bara, så att det ser bra ut (ska inte vara torrt).

150 liter är lagom att börja med. Snart kommer nog myntburken tömmas igen för att du ska skaffa ett större akvarium (eller ett till) :P

Fisksetupen du har valt kommer nog bli lagom i ett 150 liters. Kommer inte bil överbefolkat i alla fall.
#4 - 16 februari 2007 13:10
Jag rekomenderar oxå begegnat. Kolla efter repor och sprickor och silikonet. Köp gärna ett som är igång för då flipper du att bråk med uppstarten för filterbakterierna lever fortfarande.
#5 - 19 februari 2007 12:07
Köp på G!!!

Ahhh!

TACK för alla tips å så!!

Imorron ska jag äntligen åka o kolla på ett begagnat 152-literskar! :) :) :) 700 pix för typ allt utom värmare, men inklusive ställning - bra tycker jag. (Benställning, bakgrundsplanch, pump, grus, täckglas, lysramp ingår.) Fisk etc ingår dock inte.
Får kolla repor, sprickor o silikon då! Nåt annat jag bör hålla utkik efter när det gäller pump o lysramp t.ex.?

Det är använt nyligen men inte rengjort. Hur rengör man bäst?

Halleluja! [:-174]
/ L
Bilagor:
#6 - 19 februari 2007 12:13
Kolla så att elektroniken ser fräsch ut. Dvs att pump/värmare/lysramp.
Du behöver inte rengöra så mycket. Ta lite vatten och en REN trasa och slabba runt ett par varv.
#7 - 19 februari 2007 13:08
Stew skrev:
Kolla så att elektroniken ser fräsch ut. Dvs att pump/värmare/lysramp.

Du behöver inte rengöra så mycket. Ta lite vatten och en REN trasa och slabba runt ett par varv.

Aha! Okej. Trodde jag typ skulle behöva skrubba mej medvetslös...

Men när det handlar om pumpar så är jag lite begreppsförvirrad - pump, filter... vad är vad och sitter de alltid ihop? Vad ska man ha. Min guramisar behöver inte jättemkt cirkulation etc men de andra (=tetrorna o cikliderna) gör nog det. Fattar inte riktigt riktigt än, men behöver få ordning på alla olika begrepp!

Tjo.
#8 - 19 februari 2007 13:49
disajners skrev:
Aha! Okej. Trodde jag typ skulle behöva skrubba mej medvetslös...

Men när det handlar om pumpar så är jag lite begreppsförvirrad - pump, filter... vad är vad och sitter de alltid ihop? Vad ska man ha. Min guramisar behöver inte jättemkt cirkulation etc men de andra (=tetrorna o cikliderna) gör nog det. Fattar inte riktigt riktigt än, men behöver få ordning på alla olika begrepp!

Tjo.

pumpen sitter ofta på filtret. Och drar slemmet genom filtret, så att de "renas". Filter måste ha en pump för att den ska fungera.
Men sedan så har man ofta pumpar löst också, för att öka vattencirkulationen.
Med de fiskarna du har så är inte vattencirkulationen det viktagste. Huvudsaken är att du har en ytrotatation så att du syresätter vattnet, samt att du har ett bra filter som hjälper till med rengöringen.
#9 - 19 februari 2007 15:41
Stew skrev:
pumpen sitter ofta på filtret. Och drar slemmet genom filtret, så att de "renas". Filter måste ha en pump för att den ska fungera.

Men sedan så har man ofta pumpar löst också, för att öka vattencirkulationen.

Med de fiskarna du har så är inte vattencirkulationen det viktagste. Huvudsaken är att du har en ytrotatation så att du syresätter vattnet, samt att du har ett bra filter som hjälper till med rengöringen.

TACK så hjärtans! Nu fattar jag bättre. [:o)]

En relaterad fråga som jag kanske frågat i nån annan tråd tidigare men ändå undrar över igen:

Är det en smart idé att ta lite vatten från nån annans akvarium när man startar upp ett helt nytt - för att få igång bakteriefloran etc snabbare - eller inte...?
#10 - 19 februari 2007 17:27
disajners skrev:

Är det en smart idé att ta lite vatten från nån annans akvarium när man startar upp ett helt nytt - för att få igång bakteriefloran etc snabbare - eller inte...?

[:-159] [:-106]
#11 - 19 februari 2007 19:49
Ok! :)
#12 - 21 februari 2007 08:41
Lycklig ägare!

HEPP!

Nu är jag ÄNTLIGEN akvarieägare!!! :) :) :) Ska bara få igång det oxå...
Gav 600 pix för ett fräscht 150-liters alu med ställning, pump, grus och lysrörsramp (inkl 1 år gammalt lysrör som funkar men bör bytas vad jag förstått). Ska bara skaffa värmare oxå då. Känner mej jättenöjd! [^]

Fick tipset att slabba runt lite med en ren trasa, men uppe på metallramen t.ex. är det ganska mycket beläggningar från vatten och guck som har torkat in. Skulle behöva skrubba med nåt. Vad kan man skrubba med som inte repar och som inte förgiftar fiskarna, eftersom det i skrubbsvampar ofta är "inbyggt" rengöringsmedel?

Ska ockupera badrummet de närmsta dagarna![:D]

Och: den förra ägaren snackade om att stoppa aktivt kol i filtervadden i pumpen. Har jag inte hört talas om förut. Är det vanligt?

HURRAHURRAHURRAHURRA!
#13 - 21 februari 2007 08:48
Grattis!

Gamla kalkavlagringar brukar jag lyckas få bort med "mirakeltrasa", fuktad med lite vatten. På riktigt envisa avlagringar använder jag ättika eller "wc-anka", som får sitta kvar tills avlagringarna löst upp sig. Ibland får man göra det i några omgångar. Sitter avlagringarna där man inte ser dem, tex vid aluminiumramen så brukar jag helt enkelt låta avlagringarna vara kvar. Jag sköljer alltid noga efteråt och har aldrig haft problem.

Skrubba brukar jag göra med "vit" disksvamp. Det har fungerat finfint, men det finns säkert fler alternativ att välja.

Lycka till!

Sabina

Annons