Favvofisken

#1 - 6 mars 2010 19:54
Vilken fisk har ni mest fastnat för, finns många fina.
Men just den där sorten man bara vill ha.
Idolfisken:D

Min är slöjstjärt,kan inte förstå det dåliga rykte den har bland akvarister:confused::D
#2 - 6 mars 2010 20:01
Guppy såklart :D
Älskar guppy och kan inte få nog av dem. Finns i alla färger och former och alltid lika spännande att se vad ynglen blir för färg osv.
#3 - 6 mars 2010 20:03
Guppy fina de med.:)
#4 - 6 mars 2010 20:08
Nästan jämt skägg mellan Scalar och Guppy...Måste jag välja så väljer jag Guppy. Gillar snälla fiskar.:) Har inte alls råkat ut för Guppys som är känsliga som det ryktas om att de ska vara. Det enda problemet är att de förökar sig i rasande takt... ;)
#5 - 6 mars 2010 20:12
Dexter skrev:
Nästan jämt skägg mellan Scalar och Guppy...Måste jag välja så väljer jag Guppy.Gillar snälla fiskar. :) Har inte alls råkat ut för Guppys som är känsliga som det ryktas om att de ska vara. Det enda problemet är att de förökar sig i rasande takt... ;)

Scalar jättefina men har lite dålig erfarenhet av dem.
De käkade lite väl många av mina neontetror back then:d
#6 - 6 mars 2010 20:16
Satanoperca Deamon. Riktigt udda utseende och svårt att hittabra bilder på nätet, men i verkligheten riktiga skönheter och intressanta.

Guppy :confused: No way josé. Bra mat kan de väl vara kanske;)
#7 - 6 mars 2010 20:19
Dre skrev:
Satanoperca Deamon. Riktigt udda utseende och svårt att hittabra bilder på nätet, men i verkligheten riktiga skönheter och intressanta.

Guppy :confused: No way josé. Bra mat kan de väl vara kanske;)

Jag sökte dem på zoopet inget resultat:(
Har du bilder vore det jättekul
#8 - 6 mars 2010 20:21
L-malar i alla dess former och färger.
#9 - 6 mars 2010 20:22
L malar så klart jättehärliga fiskar
#10 - 6 mars 2010 20:29
miluhe skrev:
Scalar jättefina men har lite dålig erfarenhet av dem.

De käkade lite väl många av mina neontetror back then:d

Hua, de får de inte göra! :( Scalarer är en ny förälskelse. Våra Scalarer är "bebisar", som ännu inte lyckas ta alla Svärdbäraryngel ens, men när de börjar kasta lystna blickar på Neonerna så har vi ett annat kar redo för dem. ;)

Tycker Slöjjisar är jättefina, fast vi har inte haft någon - än...;)
#11 - 6 mars 2010 20:37
Dexter skrev:
Hua, de får de inte göra! :( Scalarer är en ny förälskelse. Våra Scalarer är "bebisar", som ännu inte lyckas ta alla Svärdbäraryngel ens, men när de börjar kasta lystna blickar på Neonerna så har vi ett annat kar redo för dem. ;)

Tycker Slöjjisar är jättefina, fast vi har inte haft någon - än...;)

Scalar är nästan nr1.
Slöjisar skitar ner drar upp växter mm.
Men de är så personliga, helt underbara, söta, och, och, och,:d:d:d
#12 - 6 mars 2010 20:39
Min är helt klart zebraplecon som jag har 6 st av men på gränsen till favoritfisk är faktiskt den blåögda plecon som är på tapeten i en annan tråd här.
Har velat ha tag i den i över 10 år men resultatlöst då den verkar omöjlig att finna för vettiga stålar.
Fick mail för ett tag sen av en dansk snubbe som kunde fixa hem för ett antal tusen dkr men det är för mycket för min börs.
#13 - 6 mars 2010 20:41
miluhe skrev:
Scalar är nästan nr1.

Slöjisar skitar ner drar upp växter mm.

Men de är så personliga, helt underbara, söta, och, och, och,:d:d:d

Ja, det är väl just den biten med Slöjjisar som skrämmer lite. Annars gillar jag att de lever så länge, och ja, de är söta. :)
#14 - 6 mars 2010 20:42
Kan eg. inte välja nån favvisfisk men passionen ligger helt klart hos cikliderna!, men jag är även fascinerad av olika malar och kanske då främst loricariider.
Men av de fiskar jag har för tillfället är mina favvofisk Pelvicachromis taeniatus "Klugei".
#15 - 6 mars 2010 20:44
drd skrev:
Min är helt klart zebraplecon som jag har 6 st av men på gränsen till favoritfisk är faktiskt den blåögda plecon som är på tapeten i en annan tråd här.

Har velat ha tag i den i över 10 år men resultatlöst då den verkar omöjlig att finna för vettiga stålar.

Fick mail för ett tag sen av en dansk snubbe som kunde fixa hem för ett antal tusen dkr men det är för mycket för min börs.

Du har mycket fina fiskar:)
Zebran har jag 3 avkommor(heter det så) av dina här hemma, Jättefina.
Blåögd pleco vet jag inget om har du foto?
#16 - 6 mars 2010 20:55
Rooster skrev:
Kan eg. inte välja nån favvisfisk men passionen ligger helt klart hos cikliderna!, men jag är även fascinerad av olika malar och kanske då främst loricariider.

Men av de fiskar jag har för tillfället är mina favvofisk Pelvicachromis taeniatus "Klugei".

Kul med den här tråden
Jag får kolla upp många nya:d
#17 - 6 mars 2010 21:20
miluhe skrev:
Jag sökte dem på zoopet inget resultat:(

Har du bilder vore det jättekul

Ser helt knasig ut på zoopet:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=867&SOK=1

Lite bättre på ciklid:
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=509

Har inga själv, men något att drömma om. Om jag skaffar några så vill jag också ha möjligheten att odla och då är de en liten utmaning med tanke på att man ska ned till runt 4 i pH.
#18 - 6 mars 2010 21:27
Dre skrev:
Ser helt knasig ut på zoopet:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=867&SOK=1

Lite bättre på ciklid:

http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=509

Har inga själv, men något att drömma om. Om jag skaffar några så vill jag också ha möjligheten att odla och då är de en liten utmaning med tanke på att man ska ned till runt 4 i pH.

En riktig snygging:) Tack för bilderna
#19 - 6 mars 2010 21:37
miluhe skrev:
Du har mycket fina fiskar:)

Zebran har jag 3 avkommor(heter det så) av dina här hemma, Jättefina.

Blåögd pleco vet jag inget om har du foto?

Kan du inte plåta dom små du köpte från mig som säkert är en 10 cm nu nån gång och lägga upp.
Det var dock inte den zebraplecon som jag menade som favvofisk utan L333 som iofs oxå är en hypancistrus du fick med dig hem ;)
#20 - 6 mars 2010 22:10
miluhe skrev:
Kul med den här tråden

Jag får kolla upp många nya:d

Ja, ett lite roligt å bra initiativ med en sån här tråd tycker jag:).
Men det är som sagt jättesvårt att välja på nått sätt, varje "fisktyp" och art har ju sin tjusning så att säga...
#21 - 6 mars 2010 22:15
Rooster skrev:
Ja, ett lite roligt å bra initiativ med en sån här tråd tycker jag:).

Men det är som sagt jättesvårt att välja på nått sätt, varje "fisktyp" och art har ju sin tjusning så att säga...

Visst har dem
Men den där speciella fisken! Finns den?
#22 - 6 mars 2010 22:27
Carcharodon carcharias hade varit något..
#23 - 6 mars 2010 22:59
Parosphromenus Linkei=)
#24 - 7 mars 2010 09:33
Datnioides, Ctenopomor och Polypterus är helt klart mina 1:or!!!!
#25 - 7 mars 2010 09:42
Hypseleotris Compressa och såklart L-malar.
#26 - 7 mars 2010 10:13
Yellow boxfish(Ostracion cubicus) är en favorit, förvisso saltvatten men ändå.. :)

http://www.underwater.com.au/content/8834/yellow_spotted_boxfish.jpg
#27 - 7 mars 2010 15:42
Fjärilar så klart ;)

Fjärilciklid : Mikrogeophagus ramirezi

Jag vet inte det var som kärlek vid första ögonkastet!
Jag har tyvär inte fått till det med mina men andra som har fått det med hanens framdel på ryggfenan och honans rödrosa färg (har inte bara sett på bild ;) )

Men alla fiskar har sin skarm!
Som Kampfiskens förförande och Guppyns jagande!
#28 - 7 mars 2010 16:06
Det skulle vara mina Clarias-malar vad jag kan komma på samt mina Koi och några av mina Saltfirrar då alla dessa jag nämner är handtama om man kan handmata dem, så det får man en annat relation till dem tycker jag:)
#29 - 7 mars 2010 16:31
fjärilciklid :) mina blå tkr jag är fina :D
#30 - 7 mars 2010 16:59
hult87 skrev:
fjärilciklid :) mina blå tkr jag är fina :D

BILDER! :p:d
Om inte annat så skicka en sida där du har bilder på dom!! ;)[:o]
#31 - 8 mars 2010 06:40
Nu har jag ju inte varit inne i det här så länge. Men en dröm är att nån gång när jag verkligen känner att jag kan det här så skulle jag vilja ha discus. De är sååå vackra! Annars är jag väldigt förtjust i scalarer och det ska jag högst troligt ha i mitt nya kar...när det cyklat klart :)
#32 - 8 mars 2010 06:45
Lax, torsk, gädda, sej, abborre, regnbågslax, mm

Kräftor, räkor, musslor och andra skaldjur går bra oxå..

:d

ska jag "bara" titta.....så är det det Skalarer....och då Spetsnosar....

:d

.
#33 - 8 mars 2010 07:55
Betta Splendens nog. De är så vackra när de stilar för varandra!
#34 - 8 mars 2010 08:09
Scalare har alltid varit min favorit. Jag har dessvärre aldrig haft tillräckligt stort akvarium att hålla dem. Har haft planer i några år nu men tiden räcker liksom inte till. I höstas skulle jag göra slag i saken men... Jag har nya planer för nästa höst igen, men vi får se. Budgeten är i ordning och frugan är med på noterna.
#35 - 8 mars 2010 11:07
Jag är rysligt förtjust i malar av alla de slag, drömmer om en L046. Annars är ju guppys en variationsrik och vacker liten fisk.
#36 - 8 mars 2010 11:23
Kensa skrev:

Tokigt roligt Kensa :D
Jag får väl ställa upp med blåciklider och sewellia.
#37 - 10 mars 2010 16:11
drd skrev:

Bara att åka och fiska:)
#38 - 10 mars 2010 16:45
Lustigt nog måste jag säga att Palettciklid är mina favoritfiskar :) Har haft det sen jag var 10 år och först fick mitt akvarium o sen har jag lyckats hålla generationerna igång och har fortf fiskar från mina första paletter. så det är nog därför jag är extra fäst vid dem :P
#39 - 10 mars 2010 16:49
Embra skrev:
Lustigt nog måste jag säga att Palettciklid är mina favoritfiskar :) Har haft det sen jag var 10 år och först fick mitt akvarium o sen har jag lyckats hålla generationerna igång och har fortf fiskar från mina första paletter. så det är nog därför jag är extra fäst vid dem :P

Det tycker jag är av det finaste i hobbyn, att hålla stammen livskraftig år efter år.
#40 - 10 mars 2010 19:05
drd skrev:

Hmmm... tänker panaque suttoni L-137? Är det den du menar? Den som fanns i överflöd när man var liten med som nu bara finns i "restricted area"?
#41 - 10 mars 2010 19:11
Jag gillar nog alla fiskar med har en speciell förkärlek för Aequidens Rivulatus (guldsömciklid) (se profilbild), och Metriaclima Greshakei (malawiciklid). För mig gör nog beteendet susen framför prakt!
#42 - 10 mars 2010 19:48
Min favoritfisk är helt klart mkin egen speciella skalar. Den är nu brtemot 9 år och väldigt speciell. Den är riktigt tam, vill helst bli handmatad och kommer fram och "hälsar" med lite dans och buffar på rutan så fort man kommer till akvariet. Mycket personlig fisk. Alla skalarer är vackra, men jag har en speciell kärlek till just denna fisk.
Jag skulle gärna också ha diskusar. Men tycker inte jag har plats för ett tillräcligt stort akvarium.
#43 - 10 mars 2010 20:19
Gud så trevligt :D
Skulle gärna ha en fisk som har det förtroendet för mig!¨
Men det kanske men får en dag!
Och sen går det ju inte på en dag! Det är ju som med hans ålder 9!! Jag vet inte när han blev handtam men det måste vara en speciell stund när man får den kontakten första gången! :)

Låter kul iallafall! :)
#44 - 10 mars 2010 23:37
Kensa skrev:

Fullständigt rätt, så ser mina favoriter ut också. Räkor, krabbor, musslor och sånt har jag igång, det fungerar bra faktiskt.

http://www.repti.net/reptile_picture/Identify+the+animal_79710.jpg

Inhemsk sötvattensfisk som abborre, mört, brax osv har jag haft det mesta av, inget just nu dock men jag skall på det igen. Finns mycket som är riktigt trevligt.

Drömfisken är annars torsk. Det är en bit dit men jag vet att det är lösbart. För dagen har jag en smörbult och en tångspigg i kallt salt, bara det blir drägligare väder så skall jag komplettera. Och när jag kört in mig lite mer på det så visst så skall det bli torsk, absolut.
#45 - 11 mars 2010 00:47
Svenskt är inget fel på. Mörkmässingsvartfärgade göshanar i lektagen är vackra som den.
#46 - 11 mars 2010 07:22
Embra skrev:

Får hålla med,...rolig fisk att kolla på
#47 - 11 mars 2010 12:29
Akvariefisken! ;-)

Annons