Favoritfisk/ar

#1 - 5 juli 2007 13:29
Vilken/vilka är din/a favorit-fiskart/er och varför?

Det finns så många trevliga, vackra och fascinerande fiskar att jag har lite svårt att välja ut en enda art. Men här är några favoriter bland de arter som jag har erfarenhet av:

Svart fantomtetror - de är så trevliga och fredliga och hanarna är så charmiga när de försöker impa på varandra och på tjejerna :p

Guramis - Jag gillar verkligen deras kroppsform och deras lugna sätt att röra sig på, inte minst med känselspröten. Dessutom är de rätt nyfikna och sociala med människor.

Pansarmalar - extremt charmiga och fredliga, men tyvärr ganska nervösa och skygga.

Kardinaltetror - Kan inte låta bli att nämna dem. Visserligen lite skygga och håller sig för sig själva. Men vilka vackra "självlysande" blåröda kroppar!
#2 - 5 juli 2007 13:30
mina favorit fiskar är
Corydoras arterna för dom är lite speciella
jag gillar malar över huvudtaget
pallettciklider är fina med
men det ska vara mkt malar:):):)
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::cool::cool::cool::cool:[:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:o)][:P][:P][:P][:P][^][^][^][:-3][:-1][:-23][:-33][:-33][:-33][:-33]
#3 - 5 juli 2007 13:49
batski skrev:
Vilken/vilka är din/a favorit-fiskart/er och varför?

Det finns så många trevliga, vackra och fascinerande fiskar att jag har lite svårt att välja ut en enda art. Men här är några favoriter bland dem arter som jag har erfarenhet av:

Svart fantomtetror - de är så trevliga och fredliga och hanarna är så charmiga när de försöker impa på varandra och på tjejerna :p

Guramis - Jag gillar verkligen deras kroppsform och deras lugna sätt att röra sig på, inte minst med känselspröten. Dessutom är de rätt nyfikna och sociala med människor.

Pansarmalar - extremt charmiga och fredliga, men tyvärr ganska nervösa och skygga.

Kardinaltetror - Kan inte låta bli att nämna dem. Visserligen lite skygga och håller sig för sig själva. Men vilka vackra "självlysande" blåröda kroppar!

Mest malar men dessa gillar jag

Guppy - Mest på grund av att dem är lättlekta och vackra

Neontetra - Lugna och sköna att titta på, Avslappningsfisk.:D

Kinapleco - Dem är så personliga och sällskapliga, tyvärr gråter man väl ihjäl sig när någon dör sedan
#4 - 5 juli 2007 14:01
Mycket svårt att välja ut just en fisk för mig, men favoriterna jag kommer på är red stripe corydoras. Mycket fin och så har jag alltid gillat corys, Eldbuk. En fin, lagom stor, fredlig ciklid. Apistogramma bitaeniata. Inte alla bitaenitor som har långa, färgstarka fenor i olika färger men dom som har det är extremt vackra! Citrontetror. Gillar fiskar som visar att dom trivs, dessa får en starkt gul färg. Om man klickar på "fler bilder" i artbeskrivningen om denna fisken så ser man hur snygga dessa kan vara. Såg också ett program på viasat nature, dom visade ett kort klipp på vilda segelfensmollies, Dessa var riktigt, riktigt fina när dom spände upp sig för honorna.
#5 - 5 juli 2007 14:27
Jag är också lite svag för guramis, de är så underbart söta när de viftar runt med sina spröt, och labyrintfiskar i allmänhet.

Sen har jag varit allvarligt förälskad i Phractocephalus hemioliopterus i många år, men oddsen för att jag kommer att kunna ha en känns inte så stora : /
#6 - 5 juli 2007 14:35
[COLOR=purple]Corydoras[/COLOR] :D Det finns inget sötare än ett litet cory-yngel <33333

Håller inte med om att dom är skygga! mina är framme hela tiden, när man håller på och fixar med växter och liknande simmar dom mellan fingrarna xD

Hittade förr veckan ett litet yngel på 1 cm, hade missat att dom lekte när jag var borta på läger >.< Det var iaf roligt att komma hem och hitta något sånt i karet :D
#7 - 5 juli 2007 15:55
Öronräv skrev:
Sen har jag varit allvarligt förälskad i Phractocephalus hemioliopterus i många år, men oddsen för att jag kommer att kunna ha en känns inte så stora : /

Om du gör om ett helt rum till akvarium så :D
#8 - 5 juli 2007 15:59
batski skrev:
Om du gör om ett helt rum till akvarium så :D

Jojo, Men då måste jag ha ett rum först : /
#9 - 5 juli 2007 16:08
jag har är lite svag för guramis och kampfiskar...speciellt kampfiskar...tycker de är så sociala och alltid nyfikna...de är osså väldigt avslappnande att se på när de simmar runt och se hanen spänna upp sina feno ibland.....oslagbart! :D :D

får ju inte glömma mina neontetror....de tycker jag nästan mest om, de är alltid framme och nyfikna är de med....

corys är osså en av mina favoriter....roligt och se dem simma runt....:)
#10 - 5 juli 2007 16:20
fjärilsciklider!!!! otroligt vackra och har ett underbart beteende! dessutom vill jag ju klara att få ynglen att överleva med!!
#11 - 5 juli 2007 16:29
smurfmats skrev:
fjärilsciklider!!!! otroligt vackra och har ett underbart beteende! dessutom vill jag ju klara att få ynglen att överleva med!!

Ja dem gillar jag verkligen mycket. Men tycker att det är jobbigt att de är så kortlivade. Har dina fått yngel som överlevt?
#12 - 5 juli 2007 18:38
En till tråd. Får väl säga gös här oxå för att dom är vackra helt enkelt.
#13 - 6 juli 2007 05:25
batski skrev:
Ja dem gillar jag verkligen mycket. Men tycker att det är jobbigt att de är så kortlivade. Har dina fått yngel som överlevt?

japp, i en vecka lite drygt hade jag massa yngel som simmade vid sina stolta förälrar, men så en natt slog det slint o alla yngel var uppätna... riktigt tråkigt! det är ju att få rommen att kläckas som är det trixiga ju.. och det håller jag på med! :)

men sambon ville inte ha mitt lekakvarium i lgnten mer så nu har jag bara ett 100 liters kar.. :( och där käkar ancistrusarna upp rommen hela tiden..
#14 - 6 juli 2007 05:39
Skalarerna är mina absoluta favoriter med platysarna och pansarmalarna är inte långt efter.
#15 - 6 juli 2007 05:55
Min absoluta favorit är Gymnogeophagus balzanii, har alltid gillat dess leksakslika utseende. Har aldrig haft ett tillräckligt stort akvarium för att hålla dem, men nu har jag flyttat och fått större rum. Ett 300+ är under planeringsstadiet.
#16 - 6 juli 2007 07:29
Jag vill också flytta och få större rum :D
#17 - 6 juli 2007 09:37
Mina favoriter just nu ær Corydorad julii och Mikrogoephagus altispinosus.
#18 - 6 juli 2007 10:56
Jag måste ju först och främst säga guppy, de kommer alltid ha en speciell plats eftersom min första fisk var en guppy :)

Sen tycker jag att malar är riktigt häftiga, ska sen när jag lärt mig mera skaffa fler L-malar men just nu får mina ancistrus vara lärlingsobjekt :)
#19 - 6 juli 2007 11:32
morrhoppa skrev:
Jag måste ju först och främst säga guppy, de kommer alltid ha en speciell plats eftersom min första fisk var en guppy :)

Sen tycker jag att malar är riktigt häftiga, ska sen när jag lärt mig mera skaffa fler L-malar men just nu får mina ancistrus vara lärlingsobjekt :)

Var det inte du som var livrädd för malar?:)
#20 - 6 juli 2007 11:35
Vic skrev:
Var det inte du som var livrädd för malar?:)

Nu har du fåt det om bakfoten :p såhär är det:

Jag är rädd för kräftor.

Min mamma tycker malar är äckliga (skräckblandad förtjusning för dem).

Jag gillar malar :)
Guest
#21 - 6 juli 2007 13:04
Oj jättesvårt att svara på ju!
Men jag gick bakhållet...Vad kan jag inte undvara i mitt kar..
1. Ancistrus
2. Praktbotia
Och får jag lägga till en tredje blir det Silverhaj. Som jag tycker har fått för lite uppmärksamhet de senaste åren.
Den är snygg, aktiv, matglad och superfredlig!!
#22 - 6 juli 2007 15:21
1 Pansarmalar
2 Scalare/Altum
3 Barber
#23 - 6 juli 2007 16:11
Anettejt skrev:
Och får jag lägga till en tredje blir det Silverhaj. Som jag tycker har fått för lite uppmärksamhet de senaste åren.

Den är snygg, aktiv, matglad och superfredlig!!

Det kanske beror på att det inte är så många som får plats med såna stora stimfiskar. Men visst är de fina.
#24 - 6 juli 2007 22:01
Don Acei rules! :D
#25 - 6 juli 2007 22:20
Mina malar är de enda som aldrig ger mig problem. Jag älskar dem. <3
#26 - 6 juli 2007 23:00
Polypterus, finns inge härligare än ett gäng fengäddor i karet ;)
#27 - 7 juli 2007 00:30
Min favvo nu är min Ctenopoma oxyrhynchum en lite rackare med enorm mun. håller på att bli handtam. skulle gärna vilja ha en Ctenopoma acutirostre.
#28 - 7 juli 2007 12:48
maria_ skrev:
Mina malar är de enda som aldrig ger mig problem. Jag älskar dem. <3

Vad är det för malar då?

Annons