Fattar ju inte!!

#1 - 3 september 2004 19:19
Hur är det med det där värmeröret egentligen??Jag har den ju på hela tiden men det är ju kallt å det ser ut som den stänger av sej själv hela tiden(iaf min kompis värmerör gör det)och jag har ju guppys som jag hört vill ha det varmt å behagligt men värme röret det mionsan neej då *blabla osv* vad är det med den vad ska jag göra??[:-47]
#2 - 3 september 2004 19:25
Jag antar att du avser doppvärmaren.

Hur ser din doppvärmare ut? På de allra flesta doppvärmare finns en temperaturinställning. Ställer du den på exempelvis 25 grader, så skall den vara igång tills vattentemperaturen är i närheten av 25 grader.

Under tiden doppvärmaren arbetar med att höja vattentemperaturen, så kan de så av och på flera gånger. Det kan bero på flera saker - tillexempel att vattnet blir varmt precis runt värmaren, och denna värme inte spridit sig i ditt akvarium.

Det kan också vara så att din värmare är underdimensionerad för din vattenmängd.
Vet du hur hör effekt du har på värmaren? Hur stort akvarium har du?
#3 - 3 september 2004 19:28
Läs instruktionen. Det finns en bimetallkontakt i doppvärmaren som slår i från vid en bestämd temperatur - för att öka den temperaturen måste du vrida på inställningsknappen när den slår ifrån så att den startar igen och slår i från vid en högre temp. Det kan du få göra flera ggr. innan du fått upp rätt temperatur och den slår av där. Annars finns det en del varianter som du vrider igång för hand och sedan går de tills du knäpper av den vid rätt temp. Men kolla i instruktionen. Och var hemma och kolla termometern!
#4 - 3 september 2004 19:29
Kära Susanna...
Det är inte så svårt som det verkar. Förmodligen har ditt värmerör, doppvärmaren, en liten knapp eller liknande där du kan ställa in den temperatur du vill ha i karet. Säg att du t ex vill ha 26 grader till dina guppisar så kan du ju vrida pilen (om det finns nån) till 26. Doppvärmaren slår på när temperaturen går under 26 grader och värmer då upp karet till 26 grader. När tempen i karet är 26 grader så slår den av. En förutsättning för att du skall kunna kolla om doppvärmaren fungerar är att du har en termometer där du kan avläsa akvariets temperatur.

Att din kompis doppvärmare stänger av sig hela tiden kan bero på att hon har det kallare inomhus eller att hon har ganska hög temperatur inställd.
Hoppas du begriper vad jag menar, fråga igen annars.
De allra bästa hälsningar
Maria
#5 - 3 september 2004 19:48
jamen titta, om jag kollar riktigt noga ser jag att det står massa temeraturer å sånt..men det är faktiskt inge lätt å se för det är typ utsuddat(?) vad vet jag det är begagnat :S jag har 100liter föressten..jamen är det nån konst då!tack för svaren..jag får väl..försöka se då :]
#6 - 3 september 2004 21:43
Vrid på den så lampan i den tänds och kolla termometern ofta och vrid av den så lampan släcks när det är rätt temperatur. Om du nu inte ser graderna på doppvärmaren.
#7 - 4 september 2004 14:49
okej tack så mkt

Annons