Fattar inte doppvärmarens gradering?!

#1 - 4 februari 2007 19:23
:confused: Hej, min nya doppvärmare är skum!! Istället för grader så har den siffrorna 1-9. Hur vet man hur många grader den är om den står på t.ex 7??
#2 - 4 februari 2007 19:39
En kvalificerad gissning är att 7 motsvarar ungefär 26-28 grader celcius. Graderingen borde stå förklarad i bruksanvisningen om en läsbar sådan medföljde doppvärmaren.

Mvh
Mattias
#3 - 4 februari 2007 19:41
Pröva dig fram med hjälp av en termometer och logiskt tänkande;)
den bör ju röra sig i mellan 20-30 grader kanske:)
#4 - 4 februari 2007 19:43
Okej, jag satte den alltså liite för varmt.
Näe, grejen e att jag fick den av en jag känner. Men jag såg ju inte att den var konstig föräns det var för sent...dumma mig.[:o]
Så 1-9 motsvarar t.ex 20- 30 grader eller?? typ? :D
#5 - 4 februari 2007 19:47
prova att sätta dopvärmeran i en hink med vatten, ta en termometer , stäl dopvärmaren på et värde, avläs på termometern vad som stämmar
mvh janne
#6 - 4 februari 2007 19:57
A bra idé. Men hur lång tid bör jag vänta innan doppvärmaren har hunnit värma upp vattnet helt??
#7 - 4 februari 2007 20:02
Opålitliga...

doppvärmare och termometrar kan förstöra mycket... Har hört om folk som misslyckats med sitt kar och sedan har det visat sig att på doppvärmare och termometrar har visat helt fel grader.:(
Köp en riktigt bra... Jag fick rekommenderat en gul, lång och smal termometer av Janne på Södermalms akvarieaffär och han hade kollat att de stämde.. När jag kom hem visade det sig att min doppvärmare och klistertermometer visade två-tre grader för lite... Verifierade med mina utetermometrar som tål vatten... Attans tur att fiskarna inte hade tagit skada!!!
Hur kan de få sälja sådant??? [:(!]
#8 - 4 februari 2007 20:05
Bra fråga!! Bara för att göra det krångligt...:(
Eller för att vi ska tvingas köpa nya, så att de kan tjäna mer pengar...:/
#9 - 4 februari 2007 20:09
PetitJolie skrev:
A bra idé. Men hur lång tid bör jag vänta innan doppvärmaren har hunnit värma upp vattnet helt??

beror på hur stor hink. men jag skulle sätta den igång över natten, sedan ser du om det är för varmt ell, för kalt
mao, du ser om du hamnar i häred,
mvh janne
#10 - 4 februari 2007 20:18
Jaa men då fixar jag det i natt! Får sätta i min gamla värmare så länge. Menmen, bara man får det rätt till slut!
tack för alla tips!! :D

Annons