Fått min första kull

#1 - 21 februari 2006 10:26
Hej jag fick igår för första gången yngel ( zebra ciklider ) och nu undrar jag hur länge gömmer honan dem i grottan? och hur snabbt växer dem och varför håller hon på med munnen mot dem, det ser ju ut som om hon äter dem? någon har svamlat något om vid yngel har någon dem i munnen och nån sa att de kläcks själv efter honan lagt dem... Jag vet inte men det kanske ni gör? Tacksam för alla svar.

Mvh Emil
#2 - 22 februari 2006 15:40
Jag har precis fått palettciklidyngel och både honan och hanen tar in dom i munnen, men det är inte för att äta upp dom utan de ser till att alla ynglena är sammlade på ett ställe. simmar något yngel iväg så hämtar föräldern den genom att suga i den i munnen och sedan spotta ut den där föräldrarna tycker att den sak va. Jag vet inte hur lång tid det tar för zebraägg att kläckas, men för mina palettägg tog det ca. en vecka. Munruvare har äggen i munnen när de ruvar och när de har kläckts så skyddas ynglena i munnen på honan. Substratruvare lägger sina ägg i tex. en grotta och ruvar dom där. När de sedan har kläckts så skyddar båda föräldrarna sina yngel.

Annons