Fått ägg på svart scalar

#1 - 4 februari 2007 14:54
Våra svart scalarer har lagt ägg.
Hur gör jag med honan hjälper hon till eller äter hon upp dom då hanen håller på att ha ihjäl henne.
Kan man flytta äggen dom sitter på vårat innerfilter?

Thomas
#2 - 4 februari 2007 15:08
Japp.du kan flytta dom men de är ett stort arbete du måste ta bort mögliga ägg,Ha en syre pump som ligger bredvid som gör så att dom blir "fläcktade".Jag skulle låtit dom försöka föda opp dom själva
#3 - 4 februari 2007 16:17
Tack för svaret!
#4 - 4 februari 2007 19:13
varsegod:Dde var så lite så^^
#5 - 4 februari 2007 19:49
Vad menar du med att hanen har ihjäl henne. Mina 2 par lägger ägg regelbundet. De är väldigt sams sinsemmellan men aggresiva mot det andra paret. Tyvärr käkar de alltid upp äggen efter ca 2 dygn
#6 - 4 februari 2007 20:18
miluhe skrev:
Vad menar du med att hanen har ihjäl henne. Mina 2 par lägger ägg regelbundet. De är väldigt sams sinsemmellan men aggresiva mot det andra paret. Tyvärr käkar de alltid upp äggen efter ca 2 dygn

Han jagar henne och hugger efter henna tror att det är hanen som bitit henne då hon har ett stor bitmärke i sidan.

Thomas
#7 - 4 februari 2007 20:22
Har du fler scalarer eller bara de två? Mina två par är väldigt snälla mot sin partner men inte mot det andra paret,
#8 - 8 februari 2007 05:33
Har för mig att jag läste i en bok för ett tag sedan att svarta scalarer inte kan få någon livsduglig avkomma(har jag för mig att det stod)Om dom parar sig med varann. Berodde tydligen på ett genetiskt fel.

Tror det var i boken "Min scalar" jag läste det.
Någon som vet om det ligger någon saning i det?

Mvh

Marcus
#9 - 8 februari 2007 06:14
l128 skrev:
Har för mig att jag läste i en bok för ett tag sedan att svarta scalarer inte kan få någon livsduglig avkomma(har jag för mig att det stod)Om dom parar sig med varann. Berodde tydligen på ett genetiskt fel.

Tror det var i boken "Min scalar" jag läste det.

Någon som vet om det ligger någon saning i det?

Mvh

Marcus

stämmer ej mina svarta skalarer har fåt livsduglig avkomma
#10 - 8 februari 2007 12:39
Nu är dom sams igen för dom har haft kalas på äggen.

Thomas
#11 - 8 februari 2007 16:57
Jag hade ett kolsvart par för några år sedan och de fick ca 200 yngel som var som en 5-krona när jag sålde dem, kanonfina allihop men alla var gula!
Så det att de får usel avkomma är nog bara en skröna;) .
#12 - 8 februari 2007 19:12
Får väl se om det händer igen får väl ge dom lite smågodis.

Thomas

Annons