Fästa Riccia fluitans vid botten.....

#1 - 17 juli 2005 08:48
Fäste lite mossa med sånt nät man får med fruktkorgar
från typ maxi, rätt finkornigt.

Men nu så börjar mossan krypa igenom nätet och släppa.
Gör jag fel eller blir det så för er andra som gjort så oxå?

Ska man behöva göra om det hela tiden tror jag jag lägger ner Riccan.
Irrterande nog när små små bitar lossnar o flyter omkring o fastnar överallt
o växer till sig, näst intill omöjligt att få bort allt oxå.
#2 - 17 juli 2005 10:06
Ja Riccia är ganska svårjobbad. Den kommer försöka ta sig upp genom nät/lindning så snabbt den kan.

Det jag brukade göra var att låta den växa som den ville och när den började släppa så la jag små platta stenar med bunden Riccia på strategiska ställa för att tynga ner den.
#3 - 17 juli 2005 11:20
Jag har precis börjar plantera lite riccia och jag använder en liknande teknik, kanske med någon finmaskigare nät? Detta är från en "tvättpåse" som jag "lånade" av min flickvän, och sydde små påsar med ena sidan öppen. Lägg in riccian först och fyll sedan påsen med massa grus från akvariumet. Bädda sedan ner påsen i gruset, eftersom den växer snabbt kommer påsen snart vara gömd, som du ser på exemplet nedan. Glöm inte att trimma ordentligt så inte de undre delarna av riccian börjar förmultna...

http://www.olydig.se/tillfalligt/ricca.jpg

/Makasu
#4 - 17 juli 2005 11:27
Djupt nere i mitt nålgräs växer Riccian bra, faktiskt för bra för jag vill inte ha det där.

Kanske något att fundera på !
#5 - 17 juli 2005 12:01
[QUOTE=Krulle]
Men nu så börjar mossan krypa igenom nätet och släppa.
Gör jag fel eller blir det så för er andra som gjort så oxå?

Ska man behöva göra om det hela tiden tror jag jag lägger ner Riccan.
Irrterande nog när små små bitar lossnar o flyter omkring o fastnar överallt
o växer till sig, näst intill omöjligt att få bort allt oxå.[/QUOTE]
Brottas nu med samma problem, fast jag fäster riccian med fisklinan till en vanlig sten. Läste någonstans att riccian blir längre (inte lika korta stumpar) och blir således lättare att hålla i nätet efter ett tag.
#6 - 17 juli 2005 12:57
Hmmm, överväger nog att göra mig av med Riccan.

som Oveb skrev fastnar det ju i Nålgräset samt alla övriga
växter och det ser ju inte allt för roligt ut :/

Snyggare med bara gräs kanske.
PatrikMalmo
#7 - 17 juli 2005 16:41
När jag körde med Riccia på botten köpte jag finmaskiga hårnät på ICA för att dra dem runt små skifferplattor - och så i med Riccian. Ju längre den blir, desto större risk är att den ruttnar nederst - och därmed släpper den. För mig funkade det ett tag att trimma dem med sax. Förgrenar sig bättre, och de nedersta delarna fick mer ljus. Förr eller senare släppte de dock alltid. En del saker är det knep och knåp med att få att funka.

Hilsen,

P
#8 - 17 juli 2005 17:35
Jag har gjort lite försök med Riccia men skulle nog vilja påstå att det är ungefär såhär:

Massor av jobb för att förankra och ser för taskigt ut dag ett

Efter en tid så börjar det frodas och se riktigt bra ut i nån månad eller två

Efter denna period av lycka så börjar det sakta att chansera till sörja hur mycket man än klipper (antagligen är det bäst att börja om ifrån början nu)

Så har iallafall jag upplevt det !
#9 - 17 juli 2005 18:49
Om jag inte missminner mig hade du (oveb) en riktigt snygg riccia konstellation med en gammal apelsinpåse eller något liknande.

Min riccia är som ogräs. För söker att plocka ut den när man ser den men lyckas inte. Så nu har jag börjat att plocka ut det jag ser och stoppa i ett annat kar. Börjar bli en lite samling.

Funderar dock på att kanske göra ett försök att "plantera" den.
#10 - 17 juli 2005 19:18
Jag vill bara påpeka så där i paracentes bara att är inte Riccia en flytväxt? :confused:
Jag tror fortfarande på naturlig akvaristik med så lite teknik som möjligt.
End of intrusion :D
#11 - 17 juli 2005 19:29
[QUOTE=erikthur]Jag vill bara påpeka så där i paracentes bara att är inte Riccia en flytväxt? :confused:
Jag tror fortfarande på naturlig akvaristik med så lite teknik som möjligt.
End of intrusion :D[/QUOTE]

evolution :)
#12 - 17 juli 2005 19:50
[QUOTE=peppito]
evolution :)[/QUOTE]
Nej, evolution är nog någonting som sker utan human interferens i akvarierna...
:D
#13 - 17 juli 2005 20:33
Nejmen usch vad tråkigt det skulle bli utan tekniska "gizmos" anslutna till akvariet !

Varför försöka få diverse djur och odjur att producera koldioxid när det bara är att vrida på kranen till brandsläckaren :)

Eller att försöka få växterna att vänja sig vid fiskskit som enda gödningsämne när det finns jordbruksprodukter att köpa i påse.

För att tala om hur tråkigt det skulle vara att inte nånsin få se en växt producera mängder av syre i sitt lyckorus.

För att inte tala om hur kul det är att dänga till en massa svävalger med ett schysst UV-C rör :)

Låter som en på tok för seeeeg upplevelse för mig !
PatrikMalmo
#14 - 17 juli 2005 20:51
oveb,
håller med. Det tar ett par månader innan det flyter upp, om man har tur.

Erik,
Riccia är nog egentligen en flytväxt - de flesta varianterna. Jag har haft minst två, kanske tre. Den "japanska varianten" (köpte in den som det) sjönk faktiskt av sig själv en del gånger, och då var det under bra förhållanden. Däremot testade jag den aldrig som bottentäckare på sten (den jag körde det med var "den vanliga" varianten, som defintivt är en flytväxt). Tror det finns lite olika bilder på Tropicas hemsida kring just Riccia, samt även lite kommentarer. För övrigt fick jag fatt i den "japanska varianten" på just ett studiebesök på Tropica.

Så man ska aldrig säga aldrig... det finns ju även en Hornsärvsvariant som sjunker till botten om den går sönder. Funkar säkert i en månad om man direktimporterar den från Tanganyika/Malawisjön... :)

Hilsen,

P
#15 - 18 juli 2005 02:27
[QUOTE=PatrikMalmo] Den "japanska varianten" (köpte in den som det) sjönk faktiskt av sig själv en del gånger, och då var det under bra förhållanden.

[/QUOTE]

Har också haft den, men min dog. Köpte den också under det namnet.
#16 - 18 juli 2005 07:07
bottentäckare

jag köpte in en näve javamossa för nåt år sedan, och ganska snart fick jag ställa ett helt kar till dess förfogande. Det var liksom ingen hejd på den... Jag har experimenterat med div nät och nylontrådar precis som ni, men det jag tycker funkar bäst under längst period, är att helt enkelt breda ut den över bottnen, och sticka ner vanliga hårnålar i botten rakt igenom mossan. Bara dela nålen lite extra så går det bra. Efter ett tag har änden på hårnålen vuxit ner i mossan...eller om det är mossan som vuxit över hårnålen kanske!
/C

Annons