Fästa bakgrunden igen!

#1 - 13 juli 2006 01:19
Hej
Silikonade fast min nybyggda för en veckan. Nu var jag ut och fyllde karet med vatten, efter ett tag såg jag att mittstaget till alukaret var böjt! Gissa vad silikon h-lvetet hade släppt som tur blev det inga skador på bakgrunden.
Så hur mycket silikon hade ni på era hembyggda bakgrunder???

Mvh Mattias
#2 - 13 juli 2006 05:52
Vet inte, tillräckligt !

Jag brukar ta en refäl klick silikon på samtliga ytor som ligger an mot glaset för att därefter försiktigt anlägga ett tryck på bakgrunden med masserande (runda rörelser) så bakgrunden suger fast.

Det får härda enligt instruktionerna och därefter brukar jag fylla på med vatten, sakta sakta och se om det är några rörelser i bakgrunden, börjar det släppa avbryter jag processen, tömmer akvariet och försöker applicera lite till. Detta har dock aldrig skett.
#3 - 13 juli 2006 23:31
har di mycket frigolit kan du kanske gröpa ur den lite för att minska flytkraften,.
#4 - 14 juli 2006 01:06
[QUOTE=Raven]har di mycket frigolit kan du kanske gröpa ur den lite för att minska flytkraften,.[/QUOTE]Det låter inte som någon särskilt bra idé. För du behöver silikona med täta rader för att det skall hålla.
#5 - 14 juli 2006 02:34
bra eller inte, finns många som använt sej av metoden med gott resultat.
#6 - 14 juli 2006 08:52
Den är inte så tjock längst ner på bakgrunden + att jag har gröpt ur på baksidan för doppvärmare och ett innerfilter.
jag ska ge mej på att ta bort silikonen idag, och se till att allt är torrt och rent. Och den här gången ska det sitta!!!:D

Mvh Mattias
#7 - 15 juli 2006 20:48
Utifrån ditt citat, så får vi väl hoppas att det inte gick ngt vidare.
#8 - 16 juli 2006 08:58
Jag limmade på kanter och botten på framsidan och på baksidan(plats för filter/filtermatrial) och värmare så långt ner jag kom åt, den är dock inte klaär ännu men har provfyllt, har inte sett några tecken på att det rör sig:)
#9 - 25 juli 2006 20:56
Haha nu sitter den j-vla bakgrunden fast (för tillfället iaf).:D
Men det tog hela silikon tuben oxå.
Ska vänta och se om den sitter riktigt.

Annons