Fasta är ett rent helvete...

#1 - 11 december 2007 18:38
Inne på andra dagen av sträng fasta. Har inte ätit något sedan söndagskväll. Bara druckit vatten, grönsaksjuice, två glas nyponsoppa...

Man blir helt sjuk i huvudet! Jag går runt och är så matt, trött och fantiserar om mat hela tiden...

Ok, varför utsätter jag mig för detta? Jo, jag råkade ställa mig på vågen häromdagen vilket jag brukar undvika och fick svart på vitt hur mycket jag har lagt på mig de senaste två åren... Så, jag sade till mig själv, nu är det nock med all skitmat och småätande. Så för att göra en ordentlig brytning från gamla vanor så ska jag fasta i en vecka eller 10 dagar. Om jag orkar...[:-5][:-5]

Min käre far brukar tjata om hur man inne på andra veckan av fasta svävar runt på små moln och mår så himla fint, har själv bara orkat i fem dagar innan men ska fan se hur länge jag kan stå ut.

Målet är iallafall att istället för att gå och sukta och fantisera om såsdrypande potatis och feta mackor med massor av god ost, högar med pasta, bacon, [:-35][:-35]mm, börja fantisera om råkostsallad, morötter, brocolli och råris.....[:-48]

Sista gången jag fastade, när jag skulle börja äta igen så gjorde jag mig en bakad potatis. Jag orkade en halv potatis sedan fick jag lägga mig på sofflocket... har sällan varit så mätt nån gång..:)

Ska se om jag orkar ge mig ut och springa/gå/krypa lite senare i veckan...

[:-21][:-21][:-21]
Kalle Balle Äggaskalle
#2 - 11 december 2007 18:59
Du vet om att fasta är dåligt för kroppen och nästan alltid resulterar i viktuppgång?
#3 - 11 december 2007 19:02
Åhh... Vad jobbigt... Själv har jag varit förskonad från detta men man blir ju inte yngre och nu när jag har slutat röka också så verkar jag lägga på mig med rekordfart.. :D Men kan man inte börja vara lite nyttigare varje dag istället.. måste man tokbanta?? Frossar man inte sen då??

Om du tycker att det är jobbigt så kan du ju peppa dig med att det renar kroppen också.. Folk säger att man svettas ut massor av gifter som kroppen samlat på sig i kroppsfettet... ;) Hmm man kan stinka också sägs det.. Hmm hur gör du med julbordet sedan då??? [:o] :D
#4 - 11 december 2007 19:04
_Lena_ skrev:
Du vet om att fasta är dåligt för kroppen och nästan alltid resulterar i viktuppgång?

Hmm... Jag har hört tvärt om... Inte varit så lockad att prova men ibland känt att det skulle behövas en rening.. :D Tusenmila service eller så...
#5 - 11 december 2007 19:18
Katharina skrev:
Om du tycker att det är jobbigt så kan du ju peppa dig med att det renar kroppen också.. Folk säger att man svettas ut massor av gifter som kroppen samlat på sig i kroppsfettet... ;) Hmm man kan stinka också sägs det.. Hmm hur gör du med julbordet sedan då??? [:o] :D

Det där med att man renar kroppen är en ren myt, om man inte med det menar börjar förbränna sina muskler och likande.

Om man lystnar på dietister och läkare så säger de att fasta snarare är ohälsosamt än hälsosamt...
#6 - 11 december 2007 19:27
_Lena_ skrev:
Det där med att man renar kroppen är en ren myt, om man inte med det menar börjar förbränna sina muskler och likande.

Om man lystnar på dietister och läkare så säger de att fasta snarare är ohälsosamt än hälsosamt...

Hmm... :D Jag brukar inte lyssna så mycket på dem.. De har så ofta fel, tycker jag... Vi är ju egentligen grottmänniskor.. det är ju inte så länge sedan att vi har ändrats så mycket sedan dess... det är ju därför vi lägger på oss fettdepåer.. för att ha vid sämre tider.. den apan vi härstammar ifrån var ju den första som lärde sig att tänka på morgondagen.. att man kan spara mat och vatten..

Om man tänker rent logiskt, vilket jag har en förkärlek för att göra.. (lite kärringen emot strömmen.. lyssnar inte på något som jag tycker låter ologiskt.. då får man slå in det i skallen på mig :D )
...så låter det absolut inte logiskt att det skulle vara skadligt att använda den fettdepå kroppen har samlat på sig inför sämre tider.. tvärt om så låter det logiskt att försöka förnya den ibland...

Ett av mina ex påstod alltid att det var därför kvinnan har högre medellivslängd än mannen... för att vi byter en del blod varje månad medan de gick runt med samma gamla blod i ådrorna år ut och år in... :D :D Jag tror att det är den mentala inställningen... Vi kvinnor är vana vid att vara lite krassliga medan männen tror att de ska dö av en förkylning... (senast var det vattkoppor karln skulle dö av här hemma)... :D
#7 - 11 december 2007 19:32
Katharina skrev:
Hmm... :D Jag brukar inte lyssna så mycket på dem.. De har så ofta fel, tycker jag... Vi är ju egentligen grottmänniskor.. det är ju inte så länge sedan att vi har ändrats så mycket sedan dess... det är ju därför vi lägger på oss fettdepåer.. för att ha vid sämre tider.. den apan vi härstammar ifrån var ju den första som lärde sig att tänka på morgondagen.. att man kan spara mat och vatten..

Om man tänker rent logiskt, vilket jag har en förkärlek för att göra.. (lite kärringen emot strömmen.. lyssnar inte på något som jag tycker låter ologiskt.. då får man slå in det i skallen på mig :D )

...så låter det absolut inte logiskt att det skulle vara skadligt att använda den fettdepå kroppen har samlat på sig inför sämre tider.. tvärt om så låter det logiskt att försöka förnya den ibland...

Ett av mina ex påstod alltid att det var därför kvinnan har högre medellivslängd än mannen... för att vi byter en del blod varje månad medan de gick runt med samma gamla blod i ådrorna år ut och år in... :D :D Jag tror att det är den mentala inställningen... Vi kvinnor är vana vid att vara lite krassliga medan männen tror att de ska dö av en förkylning... (senast var det vattkoppor karln skulle dö av här hemma)... :D

Ja det är just för att vi är grottmänniskor som kroppen reagerar som den gör på fasta, dvs genom att lagra så mycket energi den kan så fort fastan är över.

Bara för att man överlever det behöver det inte vara hälsosamt...

Hur man reagerar på sjukdom har med gener, uppfostran och vad man kommer undan med att göra. Här hemma är det jag som är sjukast :)
#8 - 11 december 2007 19:46
_Lena_ skrev:
Ja det är just för att vi är grottmänniskor som kroppen reagerar som den gör på fasta, dvs genom att lagra så mycket energi den kan så fort fastan är över.

Bara för att man överlever det behöver det inte vara hälsosamt...

Hur man reagerar på sjukdom har med gener, uppfostran och vad man kommer undan med att göra. Här hemma är det jag som är sjukast :)

Ha ha...
Nej, jag tror att vi blir vana att gå till doktorn från vi är unga med barnafödande osv medan karln tror att han är döende den dagen han måste gå till doktorn eller ännu värre läggas in... :D :D Generellt alltså.. individuella undantag finnes.. :D :D

Ja... Det där med att om fasta fungerar som bantningsmetod var något annat.. det tror inte jag heller.. jag tror inte på bantningsmetoder överhuvudtaget utan ändrade mat och motionsvanor... speciellt matvanor.. inte äta mer än man förbrukar...

Men jag tror fortfarande att det inte är omöjligt att det kan ligga något i att det är nyttigt att rena kroppen på vad den har samlat på sig genom åren.. många som fastar menar att de stinker och att en massa skit rensas ut och de upplever att kroppen är renare och friskare sedan.. som en invärtes bastu...
Som sagt.. jag vet inte... jag bara tror...

Hur som helst är det ju en kul grej att prova om man tror att det kan fungera... även om det är ett helvete... :D :D
#9 - 11 december 2007 20:21
Jag ser inte min fasta på något sätt som en bantningsmetod, visst tappar man kilon under de dagarna man håller på men det rör sig inte om några brända fettdepåer direkt. Jag tror inte heller på att banta generellt, utan att hålla en bra diet och sedan förbränna det man stoppar i sig.

För mig är det dock svårt att när man som jag nu har lagt till mig med dåliga vanor och rutiner när det gäller mat, att bryta/byta dessa från en dag till en annan. Jag fastar för att jag vill bryta med mina gamla vanor helt enkelt och sedan försöka starta på nytt. Dessutom krymper magsäcken rätt rejält så det är lätt att dra ner på portionsstorlekar utan att gå med kurrande mage hela tiden.

Att svälta kroppen är kanske inte det bästa ur fysiologisk synpunkt med allt vad muskelförbränning och allt vad det är, men jag tror att jag kommer vinna på det i längden om det kan få mig att ändra mina matvanor och börja äta med huvudet.

Jag tror att man blir beroende av vissa saker man brukar stoppa i sig, kroppen känner ett sug efter dessa ämnen även om dessa är till skada. Man vänjer sig vid vissa smaker som kroppen sedan börjar förvänta sig. Hur god en sallad sedan är så kan den inte släcka suget efter fett och socker t.ex.

Så se min fasta som en "cold turkey". :D Och jag lovar att en sallad kommer att smaka och mätta tusen gånger mer efter en veckas fasta än den gjorde innan.:)
#10 - 11 december 2007 20:39

För mig är det dock svårt att när man som jag nu har lagt till mig med dåliga vanor och rutiner när det gäller mat, att bryta/byta dessa från en dag till en annan. Jag fastar för att jag vill bryta med mina gamla vanor helt enkelt och sedan försöka starta på nytt. Dessutom krymper magsäcken rätt rejält så det är lätt att dra ner på portionsstorlekar utan att gå med kurrande mage hela tiden.

Jag tror att man blir beroende av vissa saker man brukar stoppa i sig, kroppen känner ett sug efter dessa ämnen även om dessa är till skada. Man vänjer sig vid vissa smaker som kroppen sedan börjar förvänta sig. Hur god en sallad sedan är så kan den inte släcka suget efter fett och socker t.ex.

Så se min fasta som en "cold turkey". :D Och jag lovar att en sallad kommer att smaka och mätta tusen gånger mer efter en veckas fasta än den gjorde innan.:)

Det låter mycket logiskt och klokt i mina ögon och jag måste säga att jag köper det konceptet helt.. Du kan ju passa på att nyttja ditt matintresse åt att lära dig nya nyttigare recept lr dyligt... Håll oss uppdaterade med hur det går... Lycka till... :)
#11 - 11 december 2007 20:55
Fasta har ju inget med viktnedgång att göra. De som tror de borde läsa på lite grundläggande näringslära...

Själv är jag inne på 5:e veckan i deffen. Tränat och ätit upp mig bra. Gått ner 6 kilo nu. Mycket vatten och mat. Räknar med runt .7kg / vecka. Dvs 1000kcal underskott / dag. Också ett rent hvete :P Vill ha pizza!!! nu!!!
6 veckor kvar ungefär. Sedan borde jag ha en fetthalt på runt 12-13%

Lycka till med fastan! Lider lite med dig!

Mvh

Stefan
#12 - 11 december 2007 21:00
_Lena_ skrev:

Håller för övrigt med Lena till fullo. Gifter och fulla radikaler stannar i kroppen vid fasta. Man förlorar muskler (går åt först), går ner i vattenvikt och chockar systemet.
Skulle inte rekommendera någon att fasta, om det inte (av någon outgrundlig anledning) är ordinerat av en läkare.
#13 - 11 december 2007 21:07
Stew skrev:
Håller för övrigt med Lena till fullo. Gifter och fulla radikaler stannar i kroppen vid fasta. Man förlorar muskler (går åt först), går ner i vattenvikt och chockar systemet.

Skulle inte rekommendera någon att fasta, om det inte (av någon outgrundlig anledning) är ordinerat av en läkare.

Men hur kommer det sig då att folk upplever att de luktar illa?? Att kroppen rensas ut på en massa skit.. Jag har för mig att jag har läst av Susanne Edin någon gång att vissa gifter osv går att svettas ut genom fasta men inte tungmetaller osv... Men jag är mycket osäker om jag minns rätt!!! :)
#14 - 11 december 2007 21:47
Stew gör rätt, deff = träning och att ligga på kaloriminus. Även om 1000 minuskalorier per dag låter väldigt högt. Ger flera fördelar, man ställer inte in sig på svält, man förbränner fettdepåer, man bibehåller musklerna. Det sista är särskilt viktigt, för ju mer muskler du har dest mer fett förbränner du hela tiden. En timmes gymmande ger förhöjd förbränning i upp till hela två dygn(!). Av bant och fastning försvinner musklerna och vatten (det är därför man blir så glad när man väger sig efter bara några dar och har tappat flera kilon tohoo! men det är mest vatten och en del muskelmassa som är väck). Fasta är inte bra, men det du säger låter logiskt - att "resetta" kroppen för att börja med en ny och bättre matföring. Men du behöver ju inte fasta för att göra det. Börja bara med den nya maten! För en skön utrensande kickstart rekommenderar jag recept baserade på mycket mungbönor och ingefära, och se till att måan får i sig alla vitaminer, mineraler, Omega 3+6+9, och helst essensiella aminosyror. Jag har lagt på mig en hel del själv på sista tiden så jag ska ta och följa mina egna råd :)
#15 - 11 december 2007 21:51
Pazappa skrev:
Stew gör rätt, deff = träning och att ligga på kaloriminus. Även om 1000 minuskalorier per dag låter väldigt högt. Ger flera fördelar, man ställer inte in sig på svält, man förbränner fettdepåer, man bibehåller musklerna. Det sista är särskilt viktigt, för ju mer muskler du har dest mer fett förbränner du hela tiden. En timmes gymmande ger förhöjd förbränning i upp till hela två dygn(!). Av bant och fastning försvinner musklerna och vatten (det är därför man blir så glad när man väger sig efter bara några dar och har tappat flera kilon tohoo! men det är mest vatten och en del muskelmassa som är väck). Fasta är inte bra, men det du säger låter logiskt - att "resetta" kroppen för att börja med en ny och bättre matföring. Men du behöver ju inte fasta för att göra det. Börja bara med den nya maten! För en skön utrensande kickstart rekommenderar jag recept baserade på mycket mungbönor och ingefära, och se till att måan får i sig alla vitaminer, mineraler, Omega 3+6+9, och helst essensiella aminosyror. Jag har lagt på mig en hel del själv på sista tiden så jag ska ta och följa mina egna råd :)

Räknade fel. 700 kcal/dags ska det givetsvis vara. 1000kcal / dag är på tok för mycket för mig.
0,7kg/vecka. 7 dagar är det på en vecka. ett kilo fett är cirka 7000kcal.

Man skall aldrig gå ner mer än max 0.7kg / vecka som "normalviktig". Det innebär att man kör slut på kroppen, på många olika sätt... Är man väldigt överviktgt så är man dock i ett annat läge.

Om man loosar 0.7kg/vecka så måste man ha god koll på vad man äter. Det är en snabb viktminsking som kan vara skadlig om man inte får i sig rätt saker.

Jag kör mycket på saker man hittar i hälsokostbutiken. Vassleprotien, glutamin, alanin, betadrain, mulitivitamin (egentlgien överflödig). Sedan kör jag lite kreatin och koffein innan träning. + kolhydrater då. Och nyttig mat, regelbundet. Nu är jag tämligen trött på deffen. men det är bara att hänga i :P Ska börja äta vad jag vill i februari igen :)

Kan förresten lägga in som parantes:
Gått ner 6 kilo fett (och lite mat+ vatten) på 5 veckor. Märker ite att jag förlorat några muskler alls. Snarare att jag orkar mer nu när jag har lite mindre fett att bära runt på. Har ökat på de flesta övningarna och känner mig rejält stark.

Mvh

Stefan
#16 - 11 december 2007 21:54
Katharina skrev:
Men hur kommer det sig då att folk upplever att de luktar illa?? Att kroppen rensas ut på en massa skit.. Jag har för mig att jag har läst av Susanne Edin någon gång att vissa gifter osv går att svettas ut genom fasta men inte tungmetaller osv... Men jag är mycket osäker om jag minns rätt!!! :)

Det finns mycket osanningar i branchen tror jag...
Men visst. Fugnerar det för någon så kör på! Plasebo eller ej spelar ingen roll. Bara man är nöjd med resultatet....

Jag vet att min kropp inte hade uppskattat en fasta. Den är vad vid en viss kost. Jag har stenkoll på vad jag äter och hur jag tränar. hade jag bestämt mig för att fasta en vecka eller så, så hade säkerligen kroppen strejkat totalt...
#17 - 11 december 2007 21:57
Ja, haha, jag börjar kanske inse att detta inte är det bästa jag kunde göra för min kropp, men några dagar till så kör vi renlevnad resten av mitt förgiftade liv sedan! :)

Ska absolut se över min förbränning, långa dagar i skolan och jobb framför datorn på kvällarna hjälper inte där, men dygnet har bara 24h och man har småbarn dessutom. Men en timmes promenad på kvällen kan man ju försöka klämma in. Ska ju dessutom vara uppiggande säger de ju..;) Hehe
#18 - 11 december 2007 22:02
Ja, haha, jag börjar kanske inse att detta inte är det bästa jag kunde göra för min kropp, men några dagar till så kör vi renlevnad resten av mitt förgiftade liv sedan! :)

Ska absolut se över min förbränning, långa dagar i skolan och jobb framför datorn på kvällarna hjälper inte där, men dygnet har bara 24h och man har småbarn dessutom. Men en timmes promenad på kvällen kan man ju försöka klämma in. Ska ju dessutom vara uppiggande säger de ju..;) Hehe

Det bästa du kan göra för din kropp är nog att äta nyttigt under en period istället. Ge den vad den behöver, inte mer, inte mindre. Rätt mängd protein, kolhydrater och alla andra ämnen som behövs. (Vitaminer, mineraler osv)
En 2 veckors nyttighetsdiet tror jag är klockren. Då renar man absolut systemet...!
#19 - 11 december 2007 22:05
tycker det verkar bättre att minska det onyttiga man äter med tiden. Dvs om du käkar 2-3 hamburgare på mc donalds, så går ner till 1 hamburgare. Om du går runt och småäter så är det väl för att du har tillgång till massa sånt (godis chips osv), då verkar det bättre att ta bort den källan helt.

Jag har också lagt på mig ett par kilon dom senaste åren, har kännt ett tag nu att det räcker nu. Så efter jul ska jag göra som så att jag ska försöka äta mcdonals/pizza max 1 gång i månaden, och sen inte äta efter 8-9? på kvällen, och sen gå ut och gå varje dag eller varannan. Sen om man nu äter på mc donalds eller liknande så måste man ju inte köpa största hamburgaren med mest pomfrites, utan man kan ju köpa morötter och kanske en liten hamburgare. Jag tänker även sluta äta chips chilinötter godis och dricka cola fanta sprite osv. Det är så lätt att man köper något så fort man ska se på film, då tycker jag det verkar bättre att kanske köpa Ramlösa och en påse popcorn.

Nollställa sig så som du gör tror jag inte löser något, utan man måste verkligen vilja skiten och det är nog då det blir en förändring
#20 - 11 december 2007 22:29
Fasta kan vara rätt trevligt ändå, men kanske mest för den mentala biten. Jag brukade fasta förr, har inte gjort det på jättelänge nu förstås men det längsta jag fastade var 20 dagar. Minns inte om jag gick ner något där men det måste jag ju ha gjort.

När jag opererade halsmandlarna för en två tre år sen och fick en infektion i tungan och inte kunde äta på två veckor gick jag i alla fall ner 16 kilo vilket inte var vidare bra då jag inte var eller är särskilt stor till att börja med, jag vägde väl en 37 kg [är 1.64 m lång] där ett tag, det blev grädde till frukost varje dag efter det i ett år! Numera tror jag att jag väger omkring 56 kilo eller så, helt lagom.

Men jag tror att det viktigaste är att acceptera att man måste få plats i sin egen kropp och inte försöka minska den för mycket, omforma så att man har det bekvämt [är hälsosam, orkar med sitt liv m.m] jomenvisst, det är ju som inredning, men man kan inte bo i en garderob i ett helt liv så varför försöka bli en? Alla är olika, det är nog viktigt att komma ihåg och bara för att man inte är som "idealet" så betyder det inte att man måste göra om sig till det.
Guest
#21 - 11 december 2007 22:44
Tycker det viktigaste är att, varför äter man?
Vad mår min kropp bra av?

En bra måltid skall hålla dig i form till nästa måltid, och innehålla den mängden fett som du förbrukar.
Äter man rätt så mår man bra, så enkelt är det.

Att svälta sig själv, som typ fasta mår kroppen inte bra av, men däremot kan man kombinera det.
Om man börjar med en gröt/musli frukost, äter en köttbit/fisk/fågel med mycket grönsaker till lunch, så kan man fasta på kvällen.
Kombinera detta med rätt träning, alltså ditt protein/fett intag under dagen.
Du kommer kanske inte gå ner i vikt på rekordtid, men du kommer må bra!
Och att må bra, ökar dina chanser till att fortsätta äta nyttigt och därigenom att på sikt gå ner i vikt.
#22 - 11 december 2007 22:56
fifi skrev:
Fasta kan vara rätt trevligt ändå, men kanske mest för den mentala biten. Jag brukade fasta förr, har inte gjort det på jättelänge nu förstås men det längsta jag fastade var 20 dagar. Minns inte om jag gick ner något där men det måste jag ju ha gjort.

När jag opererade halsmandlarna för en två tre år sen och fick en infektion i tungan och inte kunde äta på två veckor gick jag i alla fall ner 16 kilo vilket inte var vidare bra då jag inte var eller är särskilt stor till att börja med, jag vägde väl en 37 kg [är 1.64 m lång] där ett tag, det blev grädde till frukost varje dag efter det i ett år! Numera tror jag att jag väger omkring 56 kilo eller så, helt lagom.

Men jag tror att det viktigaste är att acceptera att man måste få plats i sin egen kropp och inte försöka minska den för mycket, omforma så att man har det bekvämt [är hälsosam, orkar med sitt liv m.m] jomenvisst, det är ju som inredning, men man kan inte bo i en garderob i ett helt liv så varför försöka bli en? Alla är olika, det är nog viktigt att komma ihåg och bara för att man inte är som "idealet" så betyder det inte att man måste göra om sig till det.

Ja, efter några dagar kan det faktiskt vara ganska trevligt att fasta. Har aldrig fastat i närheten så länge som dig men har ändå hunnit uppleva en hel del tillfredställelse. Just nu t.ex. mår jag fin fint. Men eftermiddagar och tidig kväll är det inte lika roligt, särskilt inte om man måste stå vid spisen och laga mat åt sin hungrande son. :)

Den ideala kroppen ja... Alltid lika lätt att hos andra avfärda som en kulturell
konstruktion men hos sig själv är det inte lika lätt. Antar att jag själv med största ovilja är offer för denna myt. För jag tror inte att jag är direkt överviktig i strikt medicinsk synvinkel. Och inte heller är magen i vägen för mig:).
#23 - 11 december 2007 23:08
Anettejt skrev:
Tycker det viktigaste är att, varför äter man?

Vad mår min kropp bra av?

En bra måltid skall hålla dig i form till nästa måltid, och innehålla den mängden fett som du förbrukar.

Äter man rätt så mår man bra, så enkelt är det.

Att svälta sig själv, som typ fasta mår kroppen inte bra av, men däremot kan man kombinera det.

Om man börjar med en gröt/musli frukost, äter en köttbit/fisk/fågel med mycket grönsaker till lunch, så kan man fasta på kvällen.

Kombinera detta med rätt träning, alltså ditt protein/fett intag under dagen.

Du kommer kanske inte gå ner i vikt på rekordtid, men du kommer må bra!

Och att må bra, ökar dina chanser till att fortsätta äta nyttigt och därigenom att på sikt gå ner i vikt.

Vägen till lycka är inte alltid genom magen, och att korrekt diet automatiskt leder till välbefinnande tror jag inte helt på. Inte heller att onyttig mat gör en olycklig.

För visst är klassiskt "onyttig" mat förenat med verbet "njuta". Att unna sig något extra på fredagskvällen.

Och för att försvara fastandet så handlar det faktiskt till största delen om vad som händer i huvudet och inte vad som händer i kroppen. För min del. Det är dessutom på det sätt som fastan använts (och användes) historiskt också i många kulturer. Som en mental förberedelse inför något, t.ex en rit av något slag.

jaja, känner att jag börjar svamla lite här.. ;)

Gonatt govänner!
Guest
#24 - 11 december 2007 23:25
Vägen till lycka är inte alltid genom magen, och att korrekt diet automatiskt leder till välbefinnande tror jag inte helt på. Inte heller att onyttig mat gör en olycklig.

För visst är klassiskt "onyttig" mat förenat med verbet "njuta". Att unna sig något extra på fredagskvällen.

Hittar man den rätta balansen så har man inte längre något behov av att behöva känna att man måste unna sig något en fredag kväll.
Jag unnar mig det jag vill ha varje dag.
Jag pratar inte om att vägen till lycka går genom magen.
Man skall äta vad man behöver, får man rätt kost för det man gör så fungerar man.
Och på det sättet blir man kanske lyckligare...?
#25 - 12 december 2007 17:19
Katharina skrev:

Det luktar illa när man förbränner sina muskler.

De gifter som är vattenlösliga försvinner redan med urinen.

Susanna Edin är immunolog dvs sysslar med imunsystemet inte med näringslära.
#26 - 12 december 2007 17:22

En timmes aktiv lek med barnen på kvällen är annars god träning för alla inblandade.
#27 - 12 december 2007 17:52
_Lena_ skrev:
Det luktar illa när man förbränner sina muskler.

De gifter som är vattenlösliga försvinner redan med urinen.

Susanna Edin är immunolog dvs sysslar med imunsystemet inte med näringslära.

Jaha... Jag hade någon romatiskt tanke om att stanken var smutsen man svettades ut.. ;)
Jo, Susanna ägnar sig åt näringslära.. "Den självläkande människan" är en bok där hon skriver om att vi inte "tankar" kroppen med rätt bränsle för att vi ska kunna läka oss.. Jag har bara bläddrat i den för den är direkt läskig.. Jag blev lite rädd när jag läste den.. [COLOR=Blue]"Om man har brist på den mineralen så kan man bli yr, brist på den mineralen ger stelhet och så har man brist på 10 stycken till för de hjälps åt att ta upp varandra osv"..[/COLOR]. Läskigt eftersom man aldrig skulle misstänka en brist om man har dessa symtom [:o] [:o]
Hon har även hållit föredrag på Aloe Vera möten, har jag hört talas om, och haft anti socker och vetemjöls kampanj... Hon hatar tydligen dessa och anser att de står för många av våra sjukdomar idag..;)

Men jag är osäker på om det var hon som påstod att man renar kroppen vid fasta...
#28 - 12 december 2007 17:57
Katharina skrev:
Jaha... Jag hade någon romatiskt tanke om att stanken var smutsen man svettades ut.. ;)

Jo, Susanna ägnar sig åt näringslära.. "Den självläkande människan" är en bok där hon skriver om att vi inte "tankar" kroppen med rätt bränsle för att vi ska kunna läka oss.. Jag har bara bläddrat i den för den är direkt läskig.. Jag blev lite rädd när jag läste den.. [COLOR=Blue]"Om man har brist på den mineralen så kan man bli yr, brist på den mineralen ger stelhet och så har man brist på 10 stycken till för de hjälps åt att ta upp varandra osv"..[/COLOR]. Läskigt eftersom man aldrig skulle misstänka en brist om man har dessa symtom [:o] [:o]

Hon har även hållit föredrag på Aloe Vera möten, har jag hört talas om, och haft anti socker och vetemjöls kampanj... Hon hatar tydligen dessa och anser att de står för många av våra sjukdomar idag..;)

Men jag är osäker på om det var hon som påstod att man renar kroppen vid fasta...

Men då hon inte har någon utbildning i näringslära utan i inumsystemet så behöver hon inte ha mer kunskap om ämnet än en lekman. Hon gör antagligen som Herman Lindqvist gör med historia, hon blandar gammal forskning med egna ideer och tjänar multum på böckerna...
#29 - 12 december 2007 18:07
_Lena_ skrev:
Men då hon inte har någon utbildning i näringslära utan i inumsystemet så behöver hon inte ha mer kunskap om ämnet än en lekman. Hon gör antagligen som Herman Lindqvist gör med historia, hon blandar gammal forskning med egna ideer och tjänar multum på böckerna...

Jo, men för att kunna något om imunförsvaret så måste du väl även lära dig hur kosten påverkar kroppen?!
Har du läst något av henne? När hon t ex säger att astma och diabetes kom bland de rika när de började med vetemjöl och att det inte fanns bland de fattiga som inte hade råd med det fina vetemjölet... Det behöver inte handla om att tro om man har tagit reda på något som ligger utanför ens utbildning.. det kan ju ha varit andra som har utbildning i ämnet som har talat om det för en..
#31 - 12 december 2007 19:10
Katharina skrev:
Jo, men för att kunna något om imunförsvaret så måste du väl även lära dig hur kosten påverkar kroppen?!

Har du läst något av henne? När hon t ex säger att astma och diabetes kom bland de rika när de började med vetemjöl och att det inte fanns bland de fattiga som inte hade råd med det fina vetemjölet... Det behöver inte handla om att tro om man har tagit reda på något som ligger utanför ens utbildning.. det kan ju ha varit andra som har utbildning i ämnet som har talat om det för en..

Nej det betyder inte att hon har hittat på men att hon inte behöver ha mer kunskap som vilken lekman som helst. Hon är filosofie doktor inte medicine doktor så hon behöver inte ha läst något om det alls faktiskt...

Hmm det är nog därför min farfar har astma...
De flesta andra tror att astma och allergier beror på övernitiskt städning och mängder av parfymer. Och det finns inga studier som visar att vetemjöl skulle ha något samband med diabetes, övervikt och diabetes är dock ett bevisat samband.
#32 - 13 december 2007 14:47
Socker och vetemjölsfobi är väl lite grann på modet nu, liksom att allt fett är bra.
Men nu jag äter efter Stephan Rössners tes att man kan äta allting, men inte alltid, samt att livet inte går ut på att dö med perfekta kolesterolvärden.
Då blev mitt liv mycket lättare.;)

Jag har varit och är kraftigt överviktig sen 15 år, med ett bmi på alldeles för mycket. Jag har prövat det mesta i dietväg, inklusiva fasta, men det slutar alltid med att kjag ofelbart går upp igen, men nu har jag hittat den formel som funkar för mig.
Jag äter var tredje timme, och rör mig 30 minuter 2 gånger om dan. "Röra sig" innebär att pulsen går upp, jag blir andfådd och lite svettig. Det räcker så här till att börja med.
Så när jag dammsuger så sätter jag fart, rent blir det och andfådd blir jag. Det kan vara så enkelt!!
Sen simmar jag några gånger i veckan, fixar i trädgården (bra styrketräning) och går promenader. I januari kommer det en liten, liten hund hem till oss. Dags för lite längre promenader!

Sen äter jag det som passar för säsongen, tillfället, lusten. Klart man ska ha en lussebulle idag på Lucia. Men det räcker med en och bara några peppisar. Hoppar över mackan till eftermiddagskaffet i stället.
Alltid frukt och grönsaker till alla mål.
Jag tycker inte att jag behöver försaka något, men lusten till pizza mm har minskat betydligt.
Så nu har jag gått ner 17 kilo i år.:D:D:D

Det gäller också att bryta fixering vid en viss sorts mat, för om jag tror att jag aldrig mer ska få äta hamburgare eller godis är det ju nästan omöjligt att inte tänka att jag då måste få äta det igen. Och så gör jag det![:o]

Jag vet att jag får och kommer äta sådant jag gillar, så därför är det lättare att inte äta det just nu. Om ni förstår hur jag menar. Därför tror jag att det är bättre att lägga till den mat man mår bra av, så kommer man att minska på skräpmaten, kroppen kommer att reglera det själv. Lätt nu när man kan ha en mandarin i fickan.;)

Så visst kan det vara bra med fasta för att trimma knoppen, men för kroppen är det inte värst nyttigt. Att urapan i oss tål svält, betyder ju inte att det är nyttigt.
#33 - 13 december 2007 14:49
Socker och vetemjölsfobi är väl lite grann på modet nu, liksom att allt fett är bra.
Men nu jag äter efter Stephan Rössners tes att man kan äta allting, men inte alltid, samt att livet inte går ut på att dö med perfekta kolesterolvärden.

Jag har varit och är kraftigt överviktig sen 15 år, med ett bmi på alldeles för mycket. Jag har prövat det mesta i dietväg, inklusiva fasta, men det slutar alltid med att jag ofelbart går upp igen, men nu har jag hittat den formel som funkar för mig.

Jag äter var tredje timme, och rör mig 30 minuter 2 gånger om dan. "Röra sig" innebär att pulsen ska gå upp, jag blir andfådd och lite svettig. Det räcker så här till att börja med.
Så när jag dammsuger så sätter jag fart, rent blir det och andfådd blir jag. Det kan vara så enkelt!!
Sen simmar jag några gånger i veckan, fixar i trädgården (bra styrketräning) och går promenader. I januari kommer det en liten, liten hund hem till oss. Dags för lite längre promenader!

Sen äter jag det som passar för säsongen, tillfället, lusten. Klart man ska ha en lussebulle idag på Lucia. Men det räcker med en och bara några peppisar. Hoppar över mackan till eftermiddagskaffet i stället.
Alltid frukt och grönsaker till alla mål.
Jag tycker inte att jag behöver försaka något, men lusten till pizza mm har minskat betydligt.
Så nu har jag gått ner 17 kilo i år.:D:D:D

Det gäller också att bryta fixering vid en viss sorts mat, för om jag tror att jag aldrig mer ska få äta hamburgare eller godis är det ju nästan omöjligt att inte tänka att jag då måste få äta det igen. Och så gör jag det![:o]

Jag vet att jag får och kommer äta sådant jag gillar, så därför är det lättare att inte äta det just nu. Om ni förstår hur jag menar. Därför tror jag att det är bättre att lägga till den mat man mår bra av, så kommer man att minska på skräpmaten, kroppen kommer att reglera det själv. Lätt nu när man kan ha en mandarin i fickan.;)

Så visst kan det vara bra med fasta för att trimma knoppen, men för kroppen är det inte värst nyttigt. Att urapan i oss tål svält, betyder ju inte att det är nyttigt.
#34 - 13 december 2007 15:10
Hejja dig Mumin! Visst är det märkligt att det blir så enkelt när man väl hittat "rätt" i sina tankar? :D

Jag tycker att det är synd att många inte fått din insikt om att såna där vardagssaker som städning funkar lika bra som ett pass på löpmaskinen, bara man gör det några gånger i veckan. Kroppen struntar ju fullkomligt i vad du exakt gör när du rör dig, den bryr sig ju bara om den intensitet du gör det med..
#35 - 13 december 2007 16:18
Vad är egentligen nyttigt här i livet? Vi är alla dödsdömda sedan födseln så att leva borde vara det mest onyttiga man kan göra...

Ska ta en lätt frukost imorgon tror jag. På lördag blir det kanske kokt torsk och en mandelpotatis eller två [:-36] Har mått som en prins idag faktiskt. Kännt mig lätt som en fjäder, både fysiskt och mentalt hehe:)
#36 - 13 december 2007 18:00
_Lena_ skrev:

Hmm det är nog därför min farfar har astma...

De flesta andra tror att astma och allergier beror på övernitiskt städning och mängder av parfymer. Och det finns inga studier som visar att vetemjöl skulle ha något samband med diabetes, övervikt och diabetes är dock ett bevisat samband.

Vaddå övernitisk städning??? Vem har tid med det idag??? Min mormor hade garanterat 100 gånger renare hemma än vad jag har... Förr när kvinnan var hemma och inte yrkesarbetade var hemmen mycket renare.. Idag är vi glada om vi hinner torka ur köksskåpen några gånger per år...
Astma beror på att imunförsvaret inte fungerar som det ska och vad är det som ser till att det fungerar?? Jo kosten.. Både för lite av vissa saker och för mycket av andra saker...

Jag tror att alla gifter är de värsta skurkarna!!! Gifter i maten, i kläder, i väggarna, i luften osv.. :(
Men det är klart.. åt vi nyttigare så skulle ju kroppen bättre kunna läka ut gifter osv... åter tillbaka till vilket bränsle vi stoppar i tanken.. ;)

Mumin skrev:

Jag har varit och är kraftigt överviktig sen 15 år, med ett bmi på alldeles för mycket. Jag har prövat det mesta i dietväg, inklusiva fasta, men det slutar alltid med att jag ofelbart går upp igen, men nu har jag hittat den formel som funkar för mig.

Grattis... Jag printade ut ditt inlägg till min gubbe som kämpar med en stor mage och tror att enbart träningen är lösning på problemet.. :D :D
#37 - 13 december 2007 18:02
Jag är helt emot nån fasta om det nu gäller viktnedgång,alla bör se ut som dem gör och inget annat om det är inte av medicinskt bruk att man bör gå ner i vikt eller att man dör så bör man göra det inte annars enligt mig.Om man inte vill det själva förstås enligt mig så är var människa lika mycket värd hur man ser ut eller väger själv föredrar jag att vara lite överviktig än tunn och mager.

Så mitt råd är SLUTA MED SÅDANA DUMHETER kära Malmö bo.
#38 - 14 december 2007 07:33
Det är väl ingen som har sagt något om att man är värdelös om man har ett eller många kilon över det som räknas som genomsnitt? Självklart ska väl alla se ut hur de vill bara de trivs med det, men den springande punkte är ju att man _inte_ trivs med sina bonuskilon...
#39 - 14 december 2007 07:54
stene skrev:
Jag är helt emot nån fasta om det nu gäller viktnedgång,alla bör se ut som dem gör och inget annat om det är inte av medicinskt bruk att man bör gå ner i vikt eller att man dör så bör man göra det inte annars enligt mig.Om man inte vill det själva förstås enligt mig så är var människa lika mycket värd hur man ser ut eller väger själv föredrar jag att vara lite överviktig än tunn och mager.

Så mitt råd är SLUTA MED SÅDANA DUMHETER kära Malmö bo.

Håller med dig till fullt.
Jag tränar och ligger i för att jga gillar att hålla igång. Och för att få en bra rygg.
Tror inte någon sunt tänkande person ser fasta som en bantningsteknik. Det är helt idiotiskt och farligt att banta med fasta.

Så länge man mår bra så ska kroppen få se ut som den vill. small eller tjock spelar ingen roll. alla är olika skapta :)
#40 - 14 december 2007 09:11
Vill bara påpeka att Tottofagrin har förklarat att han inte fastar för att gå ner i vikt, utan för att bryta gammla vanor och sedan börja på nytt. ;)

Annars vill jag bara säga: En pizza om dagen, gör gott i magen!
#41 - 14 december 2007 09:12
morrhoppa skrev:
Vill bara påpeka att Tottofagrin har förklarat att han inte fastar för att gå ner i vikt, utan för att bryta gammla vanor och sedan börja på nytt. ;)

Annars vill jag bara säga: En pizza om dagen, gör gott i magen!

Word! :)
#42 - 14 december 2007 11:53
har inte läst alla inlägg nu.. men att fasta i en vecka är fanimej jävligt dumt! kroppen KRÄVER energi, du kommer bli helt lam om du ska fasta så länge.

nyckeln till en viktnedgång och en vikt som håller sig är RÄTT MAT OCH MOTION. det finns inga genvägar, om du fastar och går ner vikt på så sätt kommer du gå upp vikten igår så fort du faller tillbaka i samma gamla mönster (som fått dig att gå upp i vikt)
#43 - 14 december 2007 13:05
lenis3 skrev:
har inte läst alla inlägg nu.. men att fasta i en vecka är fanimej jävligt dumt! kroppen KRÄVER energi, du kommer bli helt lam om du ska fasta så länge.

nyckeln till en viktnedgång och en vikt som håller sig är RÄTT MAT OCH MOTION. det finns inga genvägar, om du fastar och går ner vikt på så sätt kommer du gå upp vikten igår så fort du faller tillbaka i samma gamla mönster (som fått dig att gå upp i vikt)

Absolut. Ingen har sagt något annat i inläggen heller. Handlar om fasta för att rensa ut / restarta systemet / börja om. Mer filisofisk nivå än rent kemisk.
#44 - 14 december 2007 14:39
jo men man rensar inte ut systemet genom att inte äta, man rensar ut systemet genom att äta sånt som hjälper till att rensa ut systemet

jag som blir helt matt om jag hoppar över lunch..skulle aldrig palla att fasta i en vecka! galet enligt mig
#45 - 14 december 2007 22:40
lenis3 skrev:
jo men man rensar inte ut systemet genom att inte äta, man rensar ut systemet genom att äta sånt som hjälper till att rensa ut systemet

jag som blir helt matt om jag hoppar över lunch..skulle aldrig palla att fasta i en vecka! galet enligt mig

Håller med dig.
Ville bara poängtera vad tråden handlade om.

Jag anser att fasta är något man bör undvika.
#46 - 15 december 2007 17:34
oki bra:)

Annons