Farligt utan täckglas?

#1 - 24 januari 2013 01:06
Har fått tag på ett billigt 50L kar. Den ser helt vanlig ut med heltäckande svart lysramp som har en lucka för att mata fiskar å en för lysröret. Dessvärre finns de inget täckglas mellan vattnet och lysröret. Kan detta vara farligt då vattnet avdunstar och kommer i kontakt med lysröret? Är rädd för stt det skall leda till någon slags brand, vatten och el är ju ingen bra kombination.
#2 - 24 januari 2013 07:19
Är det en fabriksbyggd ramp till karet så är det byggt för att tåla det. Är det ett hemmabygge så kan det va värre
#3 - 24 januari 2013 08:50
mert91 skrev:
Har fått tag på ett billigt 50L kar. Den ser helt vanlig ut med heltäckande svart lysramp som har en lucka för att mata fiskar å en för lysröret. Dessvärre finns de inget täckglas mellan vattnet och lysröret. Kan detta vara farligt då vattnet avdunstar och kommer i kontakt med lysröret? Är rädd för stt det skall leda till någon slags brand, vatten och el är ju ingen bra kombination.

Du kan mäta hur stort täckglaset kan vara, gå till en glasmästare och få en bit tillskuren som passar som täckglas. Glöm inte att få hörnen avtagna om du har sladdar och slangar som ska ner.
#4 - 24 januari 2013 09:06
tror inte det ens är byggt för att ha täckglas. har liknande kar som är ett plastlock med belysining i. finns inget täckglas o inte sarger eller så som man kan lägga det på heller.

så jag säger skit i täckglasen
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 januari 2013 09:30
Det finns olika klassningar på ramper - en del är avsedda för att vara på akvarier utan täckglas, medan det för övriga absolut skall vara täckglas emellan.
#6 - 24 januari 2013 09:40
det är ingen fara om det är fabriks byggt. så ser det ut på både mitt 54 liters räk akvarie. och mitt 720 liters diskus akvarie.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 januari 2013 10:39
Perlan skrev:
det är ingen fara om det är fabriks byggt. så ser det ut på både mitt 54 liters räk akvarie. och mitt 720 liters diskus akvarie.

Som sagt - det är definitivt fel att säga så.
För vissa ramper är det som sagt OK, för andra inte.
#8 - 24 januari 2013 11:08
Det är ett fabriksbyggt 54L kar. Känns lite farligt att använda det på detta sättet men personen ja fick det utav hade inte fått med något täckglas vid köpet. Det finns dessutom, som tidigare nämnt i tråden, inga "kanter" att placera täckglaset på.
#9 - 24 januari 2013 11:34
har 54L med plastlock som levererades utan täckglas. jag har inte täckglas på nått av mina kar. hängande armaturer från taket på två med öppen vattenyta och ett juwel 110 med lock. inga täckglas där heller

juwelkaren har väl inte täckglas nått av dom?
#10 - 24 januari 2013 11:56
mert91 skrev:
Det är ett fabriksbyggt 54L kar. Känns lite farligt att använda det på detta sättet men personen ja fick det utav hade inte fått med något täckglas vid köpet. Det finns dessutom, som tidigare nämnt i tråden, inga "kanter" att placera täckglaset på.
Alla kar jag stött på med heltäckande plastramper har haft vattentäta lysrörshållare och alltså finns inga täckglas men du kan ju lätt kolla detta genom att skruva av en lysrörshållare och kolla så det sitter gummipackningar innanför.
#11 - 24 januari 2013 12:05
Det är som Kjell säger, olika på olika ramper!!

Men finns det inga sarger att lägga täckglas på så är rampen gjord för att användas utan täckglas, så du kan lugnt använda den.

Jag har akvarier med heltäckande ramp av båda typerna.

Det man ska komma ihåg när man skiter i täckglas, där tillverkaren sagt att det ska vara såna, är att om blir det följder av att man tagit bort glasen, så gäller inte ev. försäkringar. Du kan få kortis, vilket är dyrt eller i värsta fall en brand.
Elsäkerhet ska man ta på allvar.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 24 januari 2013 12:39
hannesc skrev:
juwelkaren har väl inte täckglas nått av dom?

Generellt sett så används inte täckglas i Tyskland och därför är i stort sett alla tyska akvarieramper "vattensäkra". Däremot så är nästan aldrig svensktillverkade akvarieramper vattensäkra.
#13 - 24 januari 2013 15:10
Mitt 63 liters hade heltäckande ramp + täckglas.
hoppade över täckglaset eftersom jag var tvungen till att plocka av hela rampen för att kunna mata(ytters osmidigt när där är en lucka på rampen)

mina lampor fungerar inte längre :/
#14 - 24 januari 2013 18:24
FiaLotta skrev:
Mitt 63 liters hade heltäckande ramp + täckglas.

hoppade över täckglaset eftersom jag var tvungen till att plocka av hela rampen för att kunna mata(ytters osmidigt när där är en lucka på rampen)

mina lampor fungerar inte längre :/
Jag har ett 160L som varit ett leasingkar och butiken hade själva lagt på täckglas men orginal så var det inga. Jag tog först bort dem och körde bara rampen i ett par år. Tillslut tröttnada jag på plastrampen eftersom det är så opraktiskt när man ska göra rent karet i mörker. Nu kör jag bara täckglasen och en vanlig ramp.

Annons