mert91 skrev:Har fått tag på ett billigt 50L kar. Den ser helt vanlig ut med heltäckande svart lysramp som har en lucka för att mata fiskar å en för lysröret. Dessvärre finns de inget täckglas mellan vattnet och lysröret. Kan detta vara farligt då vattnet avdunstar och kommer i kontakt med lysröret? Är rädd för stt det skall leda till någon slags brand, vatten och el är ju ingen bra kombination.
Perlan skrev:det är ingen fara om det är fabriks byggt. så ser det ut på både mitt 54 liters räk akvarie. och mitt 720 liters diskus akvarie.
Alla kar jag stött på med heltäckande plastramper har haft vattentäta lysrörshållare och alltså finns inga täckglas men du kan ju lätt kolla detta genom att skruva av en lysrörshållare och kolla så det sitter gummipackningar innanför.mert91 skrev:Det är ett fabriksbyggt 54L kar. Känns lite farligt att använda det på detta sättet men personen ja fick det utav hade inte fått med något täckglas vid köpet. Det finns dessutom, som tidigare nämnt i tråden, inga "kanter" att placera täckglaset på.
hannesc skrev:juwelkaren har väl inte täckglas nått av dom?
Jag har ett 160L som varit ett leasingkar och butiken hade själva lagt på täckglas men orginal så var det inga. Jag tog först bort dem och körde bara rampen i ett par år. Tillslut tröttnada jag på plastrampen eftersom det är så opraktiskt när man ska göra rent karet i mörker. Nu kör jag bara täckglasen och en vanlig ramp.FiaLotta skrev:Mitt 63 liters hade heltäckande ramp + täckglas.
hoppade över täckglaset eftersom jag var tvungen till att plocka av hela rampen för att kunna mata(ytters osmidigt när där är en lucka på rampen)
mina lampor fungerar inte längre :/