farligt silicon?

#1 - 10 juni 2008 13:39
Mitt nystartade 200liters amazonas (3 dagar sedan) har börjat läcka lite.
Misstänker att det är uppe under glaset där jag tätat lite slarvigt.
Fråga; Om jag tömmer en tredjedel av akvariet, torkar på stället och sen siliconerar om med fiskar och allt i, låter det sej göras?
Siliconet heter Lasitus glassilicon från Casco.
Alltså, tar fiskarna skada om någon droppe av siliconet når vattnet under processen? Tänker på den illaluktande ättikan.
:(
#2 - 10 juni 2008 13:50
Jag tror inte fiskarna tar skada av en droppe silikon.

Det som är svårare är ju att göra rent där det ska silikonas om när akvariet är igång.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 juni 2008 15:05
Silikon droppar inte så det är ingen risk attdet droppar om du inte är väldigt klumpig. Just in case kan du ju alltid lägga en frigolitbit på vattenytan under när du limmar.

Om Lasitus glassilicon från Casco är OK för akvarier eller inte vet jag inte. Står det angiovet på tuben att det kan användas i akvarier är det OK, annars inte.

Den brukar ofta inte hjälpa med att bara torka utan man bör även skära bort gammalt silikon
#4 - 10 juni 2008 17:55
tack men..

.. nu blev jag hårdnackat tjurskalligt vrång.
Plockar ur allt igen och installerar fiskarna i hinkarna och...tja ni kan den visan..
Värdelöst, särskilt som jag och familjen gladdes så åt det nya fina akvariet.
Skär gammalt silikon och torkar inatt, nytt silicon imorgon och fiskarna tillbaka på torsdag / fredag.
Usch å fy, men så nyttigt för mitt taskiga tålamod.
Tack för tipsen!
Önska mej lycka till.
[:o]
#5 - 10 juni 2008 18:32
Lycka till men lite hårt arbete hjälper lyckan på traven. Skär och skrapa bort det lösa silikonet. skrapa ordentligt - ingen tunn rest kvar. Tvätta med rödsprit (eller kraftigare) ordentligt efteråt och se till att inget fett finns kvar. På så sätt hjälper du lyckan på traven.

MVH Lasse
#6 - 10 juni 2008 20:49
ehh jo, ursäkta men..

..jag kom att tänka på följande:
Jag silikonerade övre delen av burken för några veckor sedan, inuti runt översta kanten runt om där det tydligen suttit något slags skjutglas tidigare.Akvariet har inte använts efter detta.
Kan jag överlappa med det jag gör ikväll, eller måste jag ta bort även det nya silikonet? Är ju inte säker vart det har läckt..
#7 - 11 juni 2008 13:04
Är det ett ramakvarium så går det bra att skrapa bort all silikon på insidan utan att akvariet faller ihop. Rakbladsskrapa (för fönster och glashällsspisar) och brytbladsknivar är bra verktyg. För att få en jämn och fin kant kan en bredare glasspinne eller annat rundat föremål vara bra att jämna ut fogen med. Överflödigt silikon tar du bort med rakbladsskrapan. Blir snygga raka fogar.

Jag har silikonat om två ramakvarier och det blev jättebra direkt. 450 och 720 liter. Körde med svart silikon till båda.

Silikon fäster ganska bra på ny färsk silikon men på äldre så måste den skrapas bort först. Är det i överkant det läcker på ny silikon så kan du ju alltid testa. Men har du redan tömt så gör jobbet ordentligt.
#8 - 12 juni 2008 11:05
Så..

..nu har jag låtit det torka i snart ett dygn.
Har tätat / fogat om ett annat ramakvarie för ett år sedan, och det gick fint.
Ska bli spännande och se om min överlappning av nytt silikon och det jag gjorde för några veckor sedan fungerar.
Efter två dygn ska det vara genomhärdat.
Vet inte om jag bryr mej om att testa det med vatten i.
Senast tog det ju tre dagar innan det började läcka.
Jag tror jag lägger i allt lördag förmiddag på en gång.
Tack för tipsen.[B)]

Annons