Farligt om man tar på dom?

#1 - 18 maj 2004 09:33
Är det farligt för fiskar om man tar på dom. Det är så att ingen fisk är rädd för min hand. Så när jag ska handmata min Blå Hummer så är 1-3st fiskar på "Hummerns" mat. Så jag måste knuffa undan dom. Dom verkar inte bry sig så mycket. Dom skiter i deras mat! Dom måste ha "Hummerns" mat! Jag har testat mata med olika saker med då är mata borta på 5sec.
#2 - 18 maj 2004 09:34
Det är helt ofarlig.

Mina Gurami tom tuggar på mitt hår på armarna när jag kör ner handen i akvariet.

Och jag kan även klappa dom. :-)
#3 - 18 maj 2004 09:36
Det är inte farligt att snudda/putta på fiskar under vatten. Det som kan skada fisk är om man har torra händer och tar i en fisk i luften, eftersom deras ytterhud ("slemlager") då kan skadas.
#4 - 18 maj 2004 09:36
Om du knuffar till dom under vatten så tror jag inte du skadar dom.
#5 - 18 maj 2004 09:57
Fiskar är väldigt tåliga.

Hur skulle fiskar annars överleva när dom först blir krokade när man fiskar och sedan indragna till båten mot sin vilja sedan upplyfta ur vattnet och sedan i slängda igen :-)
#6 - 25 maj 2004 22:55
Hej hej...

Jag hade ingen aning om de e farligt för fisken om man tar på dom. Skönt att höra att de inte var det.
Min ena Shubunkin kan jag klappa på hur mycket som helst, så fort jag stoppar ner handen i akvariet så kommer han o jag får klappa på honom. O han simmar inte iväg heller utan stannar vid min hand. Han e jättesöt.
Jag hade först tänkt jag skulle byta ut honom eftersom han har fel på gäl-locken, men efter det att jag fick höra (här på forumet) att det inte var nån fara för fisken så vill jag behålla honom ändå, för han e så rar.
Kallar honom Mongo :)

Är det fler än jag som döper mina fiskar??

Mvh //Lygna.
#7 - 25 maj 2004 23:17
Jag tycker det är lättare att se djuren för vad dom är om man låter bli att namnge dom. Risken är mindre att man tillskriver djuren epitet och personligheter som dom omöjligt kan ha när dom vanligvis har mera medfödda instinkter än dom har inteligens. Man blir mera objektiv vad gäller skötsel mot tex, en Rutilus rutilus än man blir mot en "mörten Oskar".
#8 - 20 juni 2004 19:31
Ja, jag döper i alla fall mina fiskar! De är ju husdjur och förtjänar namn de med, enligt mig :)
Mina fiskar heter Doris, Boris, Eva-Karin och Pelle!!! :)
#9 - 20 juni 2004 19:40
Alla mina 50 fiskar har namn! hehe... Håller absolut med Dammtuss. så fort jag har nere handen i akvariet biter alla mina envisa kampfisk honor mig. Dom kittlas! =)
#10 - 20 juni 2004 20:32
Vi har en sten med en massa hål i. Jag tog upp den en gång när jag skulle rengöra den. Jag la den på en handduk, sen gick jag och rensa filtret och rengjorde pumpen. Det tog ca 5 minuter. Sen när jag skulle gå och hämta stenen så låg två praktbotior bredvid stenen på handduken. Jag tog lite vatten från akvariet och hällde vid sidan om dem, och sköljde upp dem i min hand. Sen la jag ner dem i akvariet igen. De låg och flåsade ett tag, men sedan simmade de iväg och grävde i sanden. Nu mår de fint. De verkar iallafall inte ha tagit nån skada av det. Så det gör nog inget om du puttar till dina fiskar lite då och då ...

MVH Mazi

Annons